Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Cognitiefilosofie
› 8 Other minds college 5 t/m 7
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Cognitiefilosofie
8 Other minds college 5 t/m 7
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is Theorie-Theorie? = Om andere mensen te begrijpen, gebruiken we een theorie: Folk-Psychology. Wat is een theory of mind? = Besef hebben van andermans mind. [theorie-theorie] Wat is de False Belief test? = Een test waarbij jij weet dat iets niet klopt en er wordt naar je gedrag gekeken of dat jij weet dat de ander iets anders denkt. Dan schrijf je een ander een perspectief toe en heb je begrip van zijn mind. [Theorie-Theorie] Waarom theorie? = Het gaat over het bezitten van een theory of mind. Theorie komt van Folk-Psychology. Mentale toestanden van anderen zijn verborgen toestanden die gedrag verklaren. Mensen verklaren gedrag met mentale toestanden. Je verklaart iets wat je ziet met iets wat je niet ziet. Wat is internationalistische Theorie-Theorie? = Het zit in je hoofd. Internationalistische TT kan aangeboren of aangeleerd zijn. Aangeboren kan modulair of niet-modulair zijn. Aangeleerd kan ook modulair of niet modulair zijn. Wat is externalistische Theorie-Theorie? = Het zit in de taal en cultuur Wat is simulatietheorie? = Om anderen te begrijpen, gebruiken we geen theorie, maar ons eigen motivationele systeem. Je verplaatst jezelf in de ander en bedenkt wat je zelf zou doen. Welke voordelen heeft simulatietheorie? = Cognitieve zuinigheid, omdat je alleen je motivationele systeem gebruikt, die je ook al gebruikt om je eigen gedrag aan te sturen en het frameprobleem wordt opgelost. [simulatietheorie] Wat is het frameprobleem? = Er is geen grens aan te wijzen die een computer zou moeten krijgen. (Als je die gedrag laat voorspellen) wat relevant en irrelevant is. Gaapgedrag is relevant, knipperen soms wel en soms niet. Daarom moet je bijna oneindige hoeveelheid informatie tot je nemen. Dat probleem heb je bij ST niet, want je plaatst je in een ander en je filtert automatisch. Wat is het verschil tussen Goldmans ST en die van Gordon? = Goldman: Als je de ander probeert te begrijpen, doe je alsof je in die situatie bent en bedenk je wat je zou doen. Hij maakt gebruik van introspectie en Inference from me to you. Je blijft twee personen, stelt hypothetische vraag aan de ander, bedenkt waarom iemand iets deed en dan schrijf je iets aan de ander toe, bijv. dorst. De ander nadoen. Bedenken wat de ander weet en denkt. Naar binnen kijken. Je moet voldoende van elkaar weten. Bij Gordon: Doe alsof je de ander bent en bekijk de wereld vanuit de ander. Naar buiten kijken vanuit de ander. Je moet voldoende op elkaar lijken. Wat is introspectie? = Bij jezelf nagaan wat je vindt. Wat is Inference from me to you? = Projecteren op de ander. Wat zijn spiegelneuronen? = Er was onderzoek naar de premotor cortex, iets in je hoofd dat een handeling voorbereid. Het blijkt dat daar ook activiteit in is wanneer een ander de handeling doet. Dus dat je het in je hoofd na doet. Dit past goed bij simulatietheorie van Goldman omdat dat zou betekenen dat je de ander in je hoofd nadoet om diegene te begrijpen. Wat zeggen Jacobs Jackyll en Hyde over spiegelneuronen en ST? = Je moet de context ook meenemen. Jacobs: TT en ST gebruik je om de context duidelijk te maken. Dat begrip is er van te voren en niet tijdens de handeling. TT, ST en spiegelneuronen zijn om gedrag te voorspellen, niet om het te begrijpen. Wat is Paired deficits? = Als je een emotie niet kunt voelen, kun je die ook niet herkenning in de ander. Waarom zou je kunnen zeggen dat TT en ST leunen op het idee van een Cartesiaanse mind? = Niemand anders heeft toegang tot de mind, mind is innerlijk domein. Wat zijn argumenten waarom Fenomenologen tegen het Cartesiaanse idee van de mind zijn? = In de meeste gevallen zien we emoties en intenties direct in het gedrag en gezicht van anderen. Er zit dus iets fout in TT en ST, want het is intellectualistisch, We ervaren onszelf niet als ToM-gebruikers, ST suggereert een stapsgewijze fenomenologie van sociale cognitie dat we niet weten. Van wie is de interactietheorie? = Sean (Neurowetenschapper) [Interactietheorie] Wat is het verschil tussen primaire en secundaire intersubjectiviteit? = Primaire: basale emotie en intentieherkenning. Je gebruikt spiegelneuronen wel, maar niet voor simulatie. Contact maken. Secundaire: Interactie tussen mensen met een object en samenwerking. Ik denk dat Secundaire intersubjectiviteit minder direct is. Wat is de narratieve - praktijk hypothese? = Je gebruikt verhaaltjes die je als kind hebt gehoord om gedrag van de ander te begrijpen. Wat is Violation of expectation paradigm? = Een vorm van de false blief test. Als kinderen verbaasd zijn, kijken ze langer. Dus gingen ze de test doen bij kinderen die nog niet konden praten en meten hoe lang een kind naar een situatie keek. Of Sally de bal ging zoeken waar ze hem voor het laatst had achter gelaten of waar het door iemand anders was neergelegd. Wat is Predictive looking? = Voorpellend kijken. Een vorm van de false belief test. Kinderen zagen een filmpje en de computer kon zien waar de kinderen naar kijken. Een beertje legt een pop in een van de mandjes en een vrouw kijkt, na het belletje haalt ze de pop eruit. Daarna legt het beertje de pop in de andere mand terwijl de vrouw niet keek. Wanneer het belletje gaat, kijken alle kinderen naar het luikje waar de vrouw denkt dat het beertje is. Wat zijn de oplossingen van de paradox bij Predictive looking? = Jonge kinderen slagen voor FBT; expliciete FBT is complexer om andere redenen dan sociale cognitie (bv taal). Ze kunnen het wel, maar nog niet tot uitdrukking brengen. / Er zijn twee soorten Theorie of Mind: snel, simpel en impliciet en langzaam, complex en expliciet. / Er zijn verklaringen voor slagen impliciete FBT die niets met ToM te maken hebben (associatie, simpele redeneerregels). Wat is Theorie-Theorie? = De ander begrijpen omdat je een theorie hebt over de mind: Folk-Psychology. Wat is interactietheorie? = Interactie met de ander, samen werken, in dialoog gaan. We zijn beter met anderen begrijpen in zo’n relatie dan observeren en theoretiseren. Wat is Internalistische TT? = Folk-Psychology zit al in je brein. Innale: aangeboren, Nurture: aangeleerd. Wat is Externalistische TT? = Veel meer behavioristisch, afhankelijk van sociaal gedrag en observeren van gedrag. Culture. Wat is simulatietheorie? = We begrijpen anderen niet door een theorie, maar door pretent mental states: doen alsof we in een andere situatie zitten. Wat is pretent mental states? = Doen alsof we in een andere situatie zitten. Waarom zitten ST en TT bij elkaar? = Ons begrip van gedrag van andere mensen is door toeschrijven van mental states. TT door theorie en ST door simulatie. Wat is het Frameprobleem? = Welke theoretische informatie is relevant? Waar stop je met welke informatie je daar allemaal bij moet betrekken. Welke informatie is relevant voor het toeschrijven van mental states? We kunnen geen grens aanstellen van informatie die we nodig hebben. Er is geen frame. Welke van TT, ST en IT komt het frameprobleem niet tegen? = IT, want IT is niet mind reading, maar body reading. Is dan elke knippering relevant, etc. Oplossing: Gedrag is niet alleen lichaam maar ook inbedded: in een context. Het is het interpreteren in een bepaalde situatie. Wat is ST van Goldman? = Ik ben ongeveer hetzelfde: jij reageert hetzelfde als ik. Je vergelijkt jezelf met de ander. Wat is ST van Gordon? = : Je plaatst jezelf in de schoenen van de ander. Ik ben jou, dus ik denk dit. Je zegt niet ik ben hetzelfde als jij, maar je plaatst je in de ander. Je eigen plek op egocentrische kaart ruilen voor de ander. Wat is behaviorisme in het kort? = Gedrag is mental states en er zit niets ander achter.
Ingezonden op 16-10-2016 - 1488x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!