Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Politieke filosofie
› 3 De orde van het politieke spreken
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Politieke filosofie
, deel 1
3 De orde van het politieke spreken
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Van welke betekenis van rechtvaardigheid gaat de auteur uit? = De gerichtheid van politiek handelen op een maatgevende orde die maakt dat wij kunnen spreken van een terechte politiek. Op welke drie verschillende manieren kan de politiek gericht handelen op een maatgevende orde die maakt dat wij kunnen spreken van een terechte politiek? = 1 Beweegredenen van politiek en over de persoon die handelt: deugdethiek. 2 Handelen zelf of middel dat wordt gebruikt. Rechtvaardig beleid voeren bij recht doen aan betrokken partijen en bestaande regels en wetten: Plichtethiek. 3 De uitkomst van politiek handelen, streven naar een rechtvaardiger maatschappij als einddoel van een reeks hervormingen: utilitarisme. Wat zou je de bestaansreden van de politieke filosofie kunnen noemen? = De onenigheid over wat rechtvaardigheid is. In de politieke filosofie heeft het begrip ‘rechtvaardigheid’ als maatstaf een meer bepaalde betekenis gekregen. Met betrekking tot welke vormen van rechtvaardigheid? = 1 Distributieve rechtvaardigheid: het verdelen of toedelen van zaken (dit is een verdelende rechtvaardigheid). 2 Retributieve rechtvaardigheid: het straffen en belonen van mensen (deze twee zijn vereffende rechtvaardigheid) 3 Communicatieve rechtvaardigheid: het uitwisselen of ruilen van goederen en diensten tussen mensen. Distributieve rechtvaardigheid kan opgedeeld zijn in gelijke en ongelijke verdeling. Waaruit kan ongelijke verdeling worden opgedeeld? = Selectief en proportioneel Wat is selectieve ongelijke verdeling? = Sommigen krijgen iets, niet iedereen. Wat is proportionele ongelijke verdeling? = Verdeling staat in verhouding tot bepaalde kenmerken van degene onder wie verdeeld wordt. Welke vragen spelen een rol bij de verdelingskwestie? = Wie verdeelt of geeft? Wat wordt er gegeven (verdeeld of toebedeeld)? (ideële of materiële goederen) Wie krijgt iets? Waarom wordt aan wie iets gegeven? Wat is rekenkundige gelijkheid? = Dan ongeacht de verschillen er voldoende grond is om in ieder geval op het eerste gezicht vast te kunnen stellen dat uit het bestaansrecht van mensen een aantal zaken voortvloeien waarvan we kunnen zeggen dat alle mensen daar recht op hebben. Wat is verdeling naar behoefte? = Iedereen krijgt waar hij behoefte aan heeft. Hoe kun je bij verdeling naar behoefte vaststellen wat iemands behoeften zijn? = Wat iemand zelf zegt, wat iemand zodanig nodig heeft zoals eten, wat hij in het bijzonder nodig heeft zoals opleiding. Wat is verdeling naar verdienste? = Alleen degene die het verdienen krijgen iets. Als je hierbij mensen uitsluit, ben je selectief. Waar kun je de verdeling naar verdienste in onderverdelen als maatstaven? = Kwaliteit of waarde, resultaat, bedoeling of inspanning. Wanneer is er sprake van een vereffening? = 2 mensen uitwisselen of ruilen en bij een stelsel van straffen en belonen. Bijv. eerlijkheid, proportionaliteit en verdienste. Welke maatstaven of beginselen van rechtvaardiging kunnen we binnen dit domein van vereffening onderscheiden? = Eerlijkheid: spel volgens de regels spelen, niet ten onrechte bevoordelen. Proportionaliteit: wat ben ik ander verschuldigd en andersom. Beloning of straf moet in verhouding staan. Verdienste: Waarom moet er vereffend worden. De rechtvaardigheid van vereffening schuilt in het feit dat iemand een tegenprestatie verdient. Wat is het toepassingsbereik? = Wie de gelijken zijn en in welk opzicht zij gelijken zijn. Wat is Descriptief gezien de definitie van gelijkheid of ongelijkheid? = Classificatie, ofwel indelen in klassen. Dragers met eenzelfde eigenschap, leidt tot twee verzamelingen. 1 die de eigenschap wel draagt en 1 die het niet doet. Dit descriptieve gebruik van gelijkheidsbeginsel is op zich neutraal. Maatgevend wordt een klasse van de ene mens hetzelfde of anders te handelen dan ten aanzien van de andere mens. In welke drie situaties komt het maatgevende aspect van het descriptieve gebruik van het gelijkheidbeginsel tot uiting? = 1 De ander als (on)gelijke. (je ziet je leraar anders als je ouders, maar er zijn beleefdheidsregels) 2 Gelijke en ongelijke behandeling. (behandel gelijke gevallen gelijk en ongelijke gevallen ongelijk. Rechtvaardiging voor ongelijkheid: ongelijke behandeling van mensen of gevallen.) 3 Gelijke en ongelijke verdeling. (verdelen volgens rekenkundige gelijkheid. Dit kan leiden tot ongelijkheid, wanneer de verdeler de ene klasse van de andere onderscheidt.) Wat is gelijkheid in de zwakke zin? = Allen het bestaansrecht en geen enkele afdwingbare rechten. Welke rechten zijn er? = Gelijke rechten, Gelijke kansen, Afdwingbare rechten, Volledige gelijkheid. Wat zijn gelijke rechten? = Volgens de wet is iedereen gelijk, maar het is geen onrecht wanneer de ene meer goederen bezit dan de ander. Wat zijn gelijke kansen? = Het zorgt ervoor dat wanneer iemand een goed niet bezit, wel de kans krijgt het te vergrijken of het daadwerkelijk verkrijgt. Wat zijn afdwingbare rechten? = Je mag datgene waar je recht op hebt ook daadwerkelijk opeisen. Wat is volledige gelijkheid? = Iedereen krijgt ook daadwerkelijk de hoeveelheid goederen. Dit kan zo ver gaan door alle inkomstenverschillen af te schaffen. De vraag is of dat rechtvaardig is gezien de verschillen tussen mensen. Vaak wil men liever onrechtvaardige gelijkheid verminderen dan zorgen voor volledige gelijkheid. Waarvan is de mens afhankelijk bij wat hij wil? = Vermogens, middelen waarover hij beschikt, mogelijkheden en grenzen die in de omgeving bestaan. Wat is het negatieve begrip van vrijheid? = legt bovenal de nadruk op de afwezigheid van dwang of dreiging, een mogelijkheidsvoorwaarde voor mensen om te leven op een manier die zij verkiezen. Het politieke karakter van dit vrijheidsbegrip blijkt vooral uit het feit dat hier allereerst een grens wordt opgelegd aan overheid, staat of maatschappij als geheel. Wat is negatieve vrijheid? = Hobbes ziet vooral andere mensen als de grootste belemmering. Politieke macht schrikt mensen door wetten en straffen af om elkaar te hinderen, vergroot dan de vrijheid van mensen. Eerst moet er een politieke macht zijn die de grenzen in het menselijke verkeer wettelijk vastlegt en schendingen afstraft, pas dan genieten burgers werkelijk van de vrijheid. Een liberale variant: iedereen is vrij, tenzij hij anderen hindert ook vrij te zijn. Het gaat dus niet alleen om mijn vrijheid. Wat is samenhang van subjectieve en objectieve vrijheid? = Vrijheid afhankelijk van wat mensen zelf willen. Niet vanzelfsprekend dat het afzien van vrijheidsbeperking door politieke instelling betekent dat mensen vrij zijn of zich vrij voelen. Wat is zelfbepaling? = Het afzien van de morele inhoud van de menselijke wil in het formele model van vrijheid is een probleem. Is wat men wil ook goed voor hen? En willen mensen ook alles wat ze feitelijk doen? Wat zegt Terpstra over vrijheid en kansen? = Is het terecht om tijdens een beschouwing over vrijheid geheel af te zien van vermogens en middelen waarover mensen beschikken? Niemand staat de gehandicapte of arme burger in de weg, maar je moet toegeven dat de vrijheid van de ene groep groter is dan die van de andere groep. Wat zegt Terpstra over vrijheid en waarden? = Een belangrijk bezwaar tegen negatieve vrijheid is dat de bewering geen moreel oordeel te vellen over wat mensen willen, niet vol te houden is. De vooronderstelling is immers dat het kunnen bepalen van het eigen leven, ongehinderd door anderen, het hoogste goed is. Wat is positieve vrijheid? = Het is onduidelijk. Heeft te maken met subjectieve en objectieve vrijheid, zelfbepaling, vrijheid en kansen en waarden.
Ingezonden op 20-10-2016 - 2137x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!