Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Politieke filosofie
› 19 College 6
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Politieke filosofie
, deel 3
19 College 6
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is een Wastebook? = Een notitieboekje. Hegels had er eentje. Wat voor vergelijking kun je maken tussen de krant en een ochtendgebed? = Het ’s ochtends lezen van de krant is als het ware het lezen van een ochtendgebed. Je probeert je houding op de wereld richting te geven of aan de hand van God, of aan de hand van actualiteit/ wat er gebeurt op de wereld. Hoe staat de wereld er voor. Zowel het een als het ander geeft eenzelfde soort zekerheid, maar dan van een andere aard. Je weet waar je aan toe bent. Het geeft oriëntatie. Wat is volgens Habermas publieke sferen? = De ruimte waarin mensen met elkaar van gedachte wisselen. Wat is de moderne maatschappij? = Burgerij, zelf nadenken, etc. Die burgerij vormt de basis van een nieuwe type samenleving waarin iedereen een opvatting mag hebben. Ze hebben een mening over bijv. oorlog. Wat is publieke meningsvorming? = Breder dan elk van de twee individuen die eraan meedoen. Hoeft niet per ze in Den Haag te komen. Wat is Res Publicum? = Publieke zaak. Meervoud: Res Publica. Wanneer is de moderne samenleving? = 18e, 19e en 20e eeuw. De vraag is of dat de moderne samenleving er nu nog steeds is. Het is niet meer simpelweg modern. Welke vragen moet je je bij een tekst stellen? = 1. Wat is het voor iets? 2. Waarom is dat iets er niet gewoon niet? 3. Wat zou er anders zijn wanneer dat iets er niet was? 4. Wat zijn de voorwaarden voor de werking van dat iets? Wat is een opiniërende column voor iets? = Anderen aan het denken zetten. Meningsvorming stimuleren en sturen. Waarom is een opiniërende column er gewoon niet? = Daarmee kan de samenleving vooruit gaan. Wat zou er anders zijn wanneer een opiniërende column er niet was? = Propaganda zou dan een grotere rol kunnen spelen. ‘Platoonse’ gedachte: democratisering leidt ertoe dat alle meningen even veel waard zijn en dus niets waard zijn. Wat zijn de voorwaarden voor de werking van een opiniërende column (en het discussiëren daarover)? = Onafhankelijkheid, vrijheid, gematigdheid, men moet kunnen lezen en schrijven, publiek. Dagblad met hoge oplage + website, pluraliteit (NL heeft meerdere landelijke dagbladen), internettoegang/geld, gedeelde taal, gedeelde achtergrondbekendheid met onderwerp, gedeelde betrokkenheid, gedeelde bezorgdheid. Het gaat in hoge mate over gedeelde zaken die we al hebben voordat we het artikel krijgen. Wat zou Boomkens zeggen wat je doet als je met een groep over een opiniërende tekst gaat discussiëren? = Participeren in een levendige en open publieke sfeer. Open en publieke sfeer zou je vraagtekens bij kunnen zetten, omdat er in het lokaal geen publiek is, maar het principe blijft hetzelfde. [Habermas] Wat is de rol van de kerk (bij opiniërende teksten)? = Teruggetrokken van positie die eerst het zelf naar voren brengen van de mening was. [Habermas] Wat is de rol van de staat (bij opiniërende teksten)? = Niet het ventileren van meningen, maar het garanderen van vrijheid, onderwijs, etc. (De overheid kan uiteindelijk niet echt neutraal zijn. Dat de staat vrijheid van meningsuiting moet garanderen is ook een opvatting.) [Habermas] Hoe kom je commercie tegen in het nieuws? = Kranten hebben koppen. Alleen slecht nieuws, nieuw nieuws en sexy nieuws is nieuws. Op tv komt er reclame over welke programma’s er komen. Waarom was Adorno tegen langspeelplaten en film en niet tegen concerten, dichtbundels en toneelstukken? = Langspeelplaten zijn geluidsdragers en het is net als film niet echt. In zijn regel zou hij ook tegen dichtbundels moeten zijn, maar wel voor voordrachten. Maar dat is hij niet omdat hij het lezen van dichtbundels wel een authentieke culturele ervaring vond. Wat zegt Benjamin over film en andere media? = Enerzijds de massa in beweging brengen, anderzijds radio en film potentiële instrumenten waarmee de massa’s zichzelf macht toe zouden kunnen eigenen. Wat zegt Jean Baudrillard over media? = Wat wij denken dat er gebeurt zijn gemanipuleerde beelden en eindeloos herhaalde beelden. 9/11 is niet de gebeurtenis, want de historische gebeurtenis zelf is complex. Het is de gebeurtenis hoe 9/11 is neergezet door de media. Derria: Terrorisme is erg en daar moet je serieus naar kijken, maar het eigenlijke terreur zijn die eindeloze beelden van 9/11 die we steeds maar zien, waardoor we niet anders kunnen kijken naar de wereld. Er werd tijdens 9/11 meteen geroepen dat dit een aanslag op de vrijheid was en op het Amerikaanse volk en dat het Amerikaanse volk niet kapot te krijgen was. Wat zegt De Certeau over de homogeniserende werking van televisie? = Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde wereldbeeld, beeld op tv. Wel individueel, niet gezamenlijk wereld beeld. Geen publieke sfeer, iedereen kijkt voor zich naar de tv, naar dezelfde beelden en denkt het hare of het zijne erbij en voor een gedeelte wordt dat door de tv al ingevuld hoe ze het brengen.
Ingezonden op 23-10-2016 - 1170x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!