Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
› 12345 HC1
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
, deel 1
12345 HC1
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Allochtoon = 'iemand van wie minstens 1 ouder in het buitenland is geboren' Westerse allochtoon= allochtoon met als herkomstgroepering in 1 vd landen van europa (minstens 1 ouder in ander land in europa) Niet-westerse allochtoon = allochtoon met als herkomstgroepering 1 vd landen in Afrika, latijns-amerika, azie of turkije (minstens 1 ouder in een niet-westers land geboren) Wat is het probleem bij de term allochtoon = niet op alle personen van toepassing , misschien ben je wel een volbloed nederlander maar toevallig in het buitenland geboren... immigrant = inkomend landverhuizer.. iemand komt dus jouw land in etnische minderheidsgroep = zijn verschillende definities van , een kleine, van afkomst en cultuur onderscheiden groep. In een andere definitie staat iets over een achterstandsituatie. in boek laag Sociale positie ongeveer 25% van de NL jongeren = heeft een migratie afkomst. waarvan 32% westers allochtoon is. De meesten zijn marrokaans en turks 3 centrale termen = cultuur/ acculturatie / multiculturalisme cultuur = het geheel van gewoonten, gedragingen, objecten, symbolen, overtuigingen ed van een groeop die op niet-erfelijke wijze van generatie op generatie overgedragen worden (door socialisatie, dus iets wat is aangeleerd) Acculturatie = (het samenkomen van culturen ) het proces van culturele en psycologische veranderingen dat resulteert uit het samenkomen van culturen Acculturatiemodel = vraag 1. of mensen hun oorspronkelijke cultuur en eigenschappen behouden en vraag 2. of ze als ze nieuw komen in een cutlur van de andere cultuur dingen willen overnemen de vraag kan met ja en nee beantwoord worden Integratie = Wil WEL eigen cultuur behouden, maar OOK nieuwe cultuur overnemen Seperatie = Wil WEL eigen cultuur behouden, en NIET nieuwe cultuur overnemen Assimilatie = Wil NIET eigen cultuur behouden, en WEL nieuwe cultuur overnemen. Je gaat dus helemaal in de nieuwe cultuur op Marginalisatie = Wil NIET eigen cultuur behouden en NIET nieuwe cultuur overnemen, je wilt eigenlijk bij geen enkele cultuur horen. hierdoor zijn hier veel problemen in deze groep Zijn niet veel mensen attitude ten aanzien van acculturatie hangt af = of je tijdelijk of permanent blijft/ doelstelling van emigratie/ opvatting van immigranten over nieuwe samenleving/ culturele afstand tussen bevolkingsgroepen/ machtsverhoudingen binnen gezinnen en groeperingen Interactive acculturation model = Gaat er hierbij niet alleen om wat een emigrant ervan vindt, maar ook wat de meerderheidsgroeop ervan vindt en hoe die zich gedragen. Als je bijvoorbeeld als emigrant veel weerstand voelt van de meerderheidsgroep denk je misschien eerder dat je niet je best wilt doen voor de bevolkingsgroep Inhoeverre vinden Turken dat zij geintegreerd zijn = Turken vinden dat ze in publiek erg geintegreerd zijn , maar prive nog gesepareerd zijn. Inhoeverre vinden Nederlanders dat turken geintegreerd zijn = nl vinden dus dat turken geassimileerd zijn Studie onder migrantenjongeren in westerse landen. Hoe verhouden migrantenjongeren zich tegenover migratie = voorkeur voor integratie/ etnische identiteit sterker dan nationale identiteit, ondanks de voorkeur voor integratie/ betere beheersing van nationale dat entische taal (nl onderwijs) 3 acculturatieprofielen = integratieprofie/ etnisch profiel/ nationaal profiel/ diffuus profiel Integratieprofiel = integratie , betrokkenheid bij samenleving maar sterke etnische identiteit (1/3 deel van migr) (surinaams-nl het meeste dit profiel) Etnisch profiel = spereratie, geringe betrokkenheid bij samenleving en sterke etnische identieit (1/5 deel van migr) nationaal profiel = assimilatie , sterke orientatie op samenleving en sterke nationale identiteit Diffuus profiel = marginalisatie, lage etnische en nationale identiteit, meer gebruik etnische taal. horen niet bij dominante gorpe, maar ook niet echt bij outgroup Integratieparadox = marrokaans-nl jongeren meer georienteerd op NL samenleving, maar gevoeliger voor uitsluiting/discriminatie (omdat ze er meer aan worden blootgesteld komen ze ook meer in dit soort situaties terecht ) Hybride identiteit = voelen dat je meerdere identiteiten hebt Multiculturalisme = positieve houding ten opzichte van immirganten en culturele diversiteit 4 dimensies van multiculturalisme = 1. objectieve werkelijkheid (groepen moeten aanwezig zijn) 2. ideologie 3. officieel beleid 4. implementatie van beleid etnische hierarchie = hierarchie gebaseerd op culturele afstand en sociale status. Zo voelen marokkaanse en Turkse groepen zich het verst afstaan van de surinaamse en antilliaanse groepen. en voelen Nl zich meer afstaan van Marokaanse en Turkse groepen, maar bedenkt goed dat afstand maar net is hoe je redeneert effect van terminlogie = Als je het woord Turks-Nl zegt, staan Nederlanders al veel positiever tegenover deze groepering dan als je praat over Turken Is multiculturalisme stabiel over de tijd = de verhouding moslims en niet-moslims veranderd , met name sinds 9/11. Maar verder ook veel aanslagen en bijv moord op pim fortyn. Hoewel deze gebeurtenissen gelinkt zijn aan fundamentalisme is er al enige tijd flinke discussie over immigranten. Je ziet aan de grafiek dat er door al deze gebeurtenissen een flinke daling is in de lijn op de multiculti score, , maar sinds 2006/7 herstelt het zich snel, en dat terwijl je veel negatief nieuws hoort in de politiek Cultuur en religie = is niet hetzelfde. Cutluur isn iet gelijk aan fundamentalisme en ook niet gelijk aan religie Welke rol spelen cultuurverschillen en of SES verschillen = groepsverschillen zijn vaak geen cultuurverschillen maar heeft te maken met SES verschillen Geschiedenis en emigratie van suriname = suriname was eerst een NL kolonie. Eerst was er educatieve emigratie (pullfactor) daarna politiek en economische emigratie (push factor) push factor = redenen voo rmigratie omdat er dingen in het eigen land niet meer goed ging waardoor mensen dus een soort noodzaak voelen om weg te gaan pull factor = vanuit het land waar ze naar toe gaan trekt jou aan om daar naar toe te gaan, bijv meer banen of studie Geschiedenis en emigratie van marokkanen en turken = eerst arbeidsmigratie (gastarbeiders) toen gezinshereniging waardoor er nog meer naar NL kwamen, daarna vormde er automatisch een soort etnische gemeenschappen met eigen voorzieningen, deze kidneren werden groot en waren vaak al uitgehuwelijkt in het geboorteland waardoor het door gezinsvorming nog drukker werd demografie voor culturele groepen in NL = de sociale positie, hun opleiding of werk, inkomen, woonsituatie is vaak slecht. MENA-cultuur = Midden oosten en Noord AFrika cultuur. Hierbij hebben ze 2 waardesystemen 1. erecode 2. eer en bescheidenheid Opvoeding in de MENA cultuur = vaan een pediatrische stijl van babyverzorging, dat betekent maximale aan lichaamscontact en minimale face to face communicatie. baby's hebben daarnaast continue contact met de moeder. als ze 2-7 jr zijn is er meer onverschilligheid en afstand tot moeder tevens wordt rivaliteit met broers en zussen aangemoedigd. Meisjes krijgen steeds meer huishoudelijke taken terwijl de jongens veel vrije tijd hebben en besneden worden. als de kinderen 7-12 jr oude zijn wordt eerbied en respect voor ouderen, gastvrijheid erg belangrijk daarnaast zijn j en m steeds meer gescheiden van elkaar. De islam heeft veel regels voor het dagelijks leven. afstand en fysieke straffen zorgt voor dicipline socialisatiemodel Kagitcibasi = (family change model) gaat over 2 dimensies, autonomie (mate van zelfbepaling en zelfstandigheid ) en relatedness (verbondenheid met anderen) family change model (socialisatiemodel)= de 2 dimensies zijn onafhankelijk van elkaar. Je kan individualistisch / industrialisatie,migratie/ collectivistisch scoren. Dit hangt af van de mate van autonomie/relatedness/separtion/heteronomy Collectivisitische culturel = traditioneel/ patrilineair afstammingsprincipe (bij de man wonen) / vrouwen vaak lage status en krijgen veel kinderen/ vaak autoritaire opvoedingsstijl... etc socialisatiedoelen van Duitsers = zij lijken warme relaties erg belangrijk en psychische ontwikkeling te vinden. En het voorkomen van illigaal gedrag minder Socialisatiedoelen turken = zij lijken voorkomen van illigraal gedrag heel belangrijk te vinden Ideeen over sensitief moederschap uit onderzoek = uit het onderzoek met de Maternal behavior Q-sort kwam eruit dat er grote overeenkomsten waren tussen de groepen en ze dezelfde ideeen hadden over hoe een sensitieve moeder zich zou geddragen. Bij een ander onderzoek met T-NL en NL-NL moeders kwam als resultaat dat T-NL moeders minder sensitief zouden zijn / minder ondersteuning/ minder duidelijk instructies/ minder autoritatief/ meer instructief (dit matcht met het idee van afhankelijkheid en gehoorzaamheid). Daarnaast blijkt het zo te zijn dat hoe meer T-NL moeders zich verbonden voelen met de NL cultuur hoe meer autoritatieve controle ze gebruiken. Zelfs na de controle voor SES effecten was de vershcillen tussen de groepen nog aanwezig Sensitiviteit minderheidsgroepen en SES = minderheidsgroepen hebben vaker lagere sensitiviteit tov Nl. Maar, migrantengroepen hebben ook vaak lagere SES. en vaak als SES laag is, is sensitiviteit ook lager. Bij dit onderzoek, sensitiviteit van migrantengroepen in NL hadden ze de SES weggefilterd, maar er veel maar 1 dingetje weg. Dus SES kan best wel wat doen, maar verklaart niet alle groepsverschillen weg!
Ingezonden op 09-12-2016 - 824x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!