Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
› 11 Hc 3
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
, deel 3
11 Hc 3
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Documentaire waar is je thuis = vaak zie je dat juist dat latere generaties de meeste problemen veroorzaken. het gaat om het idee om een eigen keus te kunnen maken. de eerste generatie heeft besloten zelf naar NL te vertrekken, de derde en vierde generatieniet. als jij het idee hebt dat je ervoor gekozen hebt moet en zal je het er maken, terwijl als je het idee hebt dat je geforceerd in zit in de situatie kan dit dingen met zich meebregnen die niet goed zijn voor je ontwikkeling / invloed met wie je omgaat tweetaligheid definities = heeft veel verschillende definities (volledig vloeiend twee talen/ kunnen communiceren in 2 talen/ regelmatig spreken van of blootgesteld worden aan 2 talen) in onderzoeken dus goed kijken wat ze bedoelen.. Voordelen tweetaligheid (positive billingualism) = L1 (taal van oorsprong) en L2(niet moedertaal, maar taal die erbij gekomen is)wordt je vocabualiaire groter dan vocabulaire van 1taligen / Als je kennis hebt van L1 zorgt ervoor dat je L2 beter leert (feeling die je hebt voor taal, makkelijk om de andere te leren) / cognitieve voordelen (metalinguistisch bewustzijn / executieve controle (plannen en combineren, werkgeheugen) (tegenstrijdige bevindingen met positieve kanten) Nadelen tweetaligheid (negativ bilingualism) = competitie in tijd, hoe meer je tijd besteed aan L2 hoe minder tijd je kan hebben voor L1) / tweetalige migrantenkinderen vaak minder vaardig in L1 en L2 (minder vaardig in beide talen) (tegenstrijdige bevindingen met positieve kanten) Studie over tweetaligheid , relatie tussen verbale taalvaardigheid en schoolprestaties = Dit zijn positieve relaties, relaties binnen talen zijn sterker dan tussen talen. ( dus L1 taalvaardigheid naar L1 schoolprestaties, beter) Matcht de taal ook met de taal van de toets dan is er sowieso een match / Relaties tussen talen (L1 taalvaardigheid en L2 schoolprestaties) positief voor vroege geletterdheid en lezen (Dus... over het algemeen een beetje ondersteuning voor de positive billingualisme, maar niet heel overtuigend. Studie over tweetaligheid, hangen de vaardigheden ook af van hoe vaak L1 en L2 relatief worden gesproken ongeacht het niveau? = Hoe meer T-NL kinderen Turks spreken rond groep 2 hoe beter hun NL is in groep 2 tot en met 4. Dit geldt alleen voor kinderen die veel Turks praten, ongeacht het niveau Taalgebruik verschillende culturen. welke trend zien we = T-NL en M-nl beheersen de taal iets minder dan surinamers en antilianen/ T-NL neemt t gebruik van herkomsttaal wel langzaam af maar geven aan meer moeite te hebben met het NL / M-NL gebruiken meer de NL taal dan T-NL. dit heeft ook met de beschikbaarheid te maken, voor T-nl is er oook veel meer kinderprogramma's en boeken. M-Nl groep is meer gericht op Nl taal, maar krijgen toch meer negativiteit doordat ze zich ook meer hieraan blootstellen Turkse/ marrokaanse en NL groep tov de Cito groep 8 scores = Nl groep hoog SES en laag SES scheelt niet veel in de cito (hoog ses iets hoger) / Marokkaanse en Turkse groepen zitten dus toch nog lager dan NL laag SES. Maar... Marokkaansen scoren gemiddeld nét iets beter dan Turkse kinderen Zelfrapportage Turkse kinderen vaardigheid in NL = erg vaardig Zelfrapportage Marokkaanse kinderen taalvaardigheid= in NL erg goed, minder vaardig in de talen die ze van oorsprong zouden moeten kennen M-NL betere beheersing van NL matcht wel met = de socio-culturele orientatie wat betreft gerichtheid op de NL samenleving M-NL betere beheersing van NL matcht niet met = socio-culturele orientatie wat betreft religie. M-NL jongeren beheersen NL beter dan Arabisch/berbers, maar hebben wel een sterke religieuze identificatie )
Ingezonden op 10-12-2016 - 550x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!