Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
› 5 HC 5
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
, deel 5
5 HC 5
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
1981 Beleidsplan Culturele Minderheden in het onderwijs = Bevorderen van gelijke maatschappelijke kansen en het behoud van de eigen cultuur tot 1985 Apart onderwijsbeleid culturele minderheden = OETC (Onderwijs in eigen taal en cultuur ) indien wenselijk (M en T 2 dagdelen per week elders en zuid-europese leerlingen vooral buiten schooltijd, zo krijgen ze meer van het nl systeem mee ) 1985 Onderwijsvoorrangsbeleid = Extra middelen voor scholen (al naar gelang aantal migrantenleerlingen) OETC kreeg een andere invulling (1 dagdeel per week, doel wordt nu achterstandsbestrijding in het onderwijs) Evaluatie van onderwijsvoorrangsbeleid 1985 = Financiele bronnen veelal niet gebruikt voor bestrijding achterstanden maar voor verkleining van klassen, EN , te weinig aandacht voor methodiek mbt Nederlands als tweede taal 1998 Onderwijs in de Allochtone Levende Talen (OALT) = Migranten hebben recht op het behouden van hun eigen cultuur en taal (cultuur werd belangrijker) 2004 Overheidsfinanciering voor OALT= weer gestopt.... In de praktijk wordt er weinig aandacht voor intercultureel onderwijs gegeven, men pleit voor = screenen onderwijsmateriaal/ richtlijnen om discriminatie te voorkomen en bestrijden Recent onderwijsbeleid = gecentraliseerd naar gemeentes en scholen / VVE Onderwijs migrantenleerlingen VVE (voor en vroegschoolse educatie) waarom en hoeveel doen er mee= ong 1/3 vd T-Nl en M-Nl kleuters doet er aan mee, deelname alleen maar verder toegenomen. Ook bij peuters is het belangrijk om het gat te verkleinen. Het is nodig aangezien er een aanzienlijke achterstand is bij migrantenkleuters in taal-en cognitieve ontwikkeling. Taalachterstand gem 2 jaar achterstand in groep 8 en rekenachterstand is gelukkig veel kleiner op de nederlandse leerlingen...maar.... nl leerlingen zijn ook minder goed gaan rekenen Uitdagingen in het onderwijs, op rekenen, welke groepen scoren hoe = antiliaanse groep scoort het laagste uitdagingen in het onderwijs, op taal, welke groepen scoren hoe = Turks scoort het laagste Uitdagingen in het onderwijs, welke leerlingen kunnen wel of niet naar havo/vwo = Van verschillende culturele groepen zitten de marokkaanse en turkse groepen het minst vaak op de havo of vwo Deelname aan hoger onderwijs = Turken hebben over het algemeen een hogere opleiding dan Marokkanen. Antillianen hebben over het algemeen hoge opleidingen erg veel naar het HBO Generatieverschillen in het onderwijs m.b.t de citotoets= hoe later de generatie, hoe meer de cito eindscore stijgt Leerplicht en kwalificatie = Leerplicht is tot 16 jaar en kwalificatie is tot 18 dus als je dat niveau nog niet bereikt hebt op je 18e moet je nog doorleren om bepaald werk te kunnen krijgen Wat opvalt, ivm leeftijd en opleiding bij turkse/marokkaanse groepen = De jongere generatie heeft een hoger opleidingsniveau . hoe jonger hoe hoger de opleidingsgemiddelden Drop out mbt school = uitvalt voordat je die standaard kwalificatie hebt gehaald mogelijke mechanismen voor drop out op school = Door een eventuele onderwijsachterstand verminderd de motivatie, verzuim, en daardoor drop out en problemen op de arbeidsmarkt / kans op deliquentie bij jongeren zonder diploma 2,5 x hoger als voo rjongeren met een diploma Migrantenouders hechten onder meer veelal waarde aan = een goede opleiding (prestatiegericht) / religieuze en culturele tradities Nederland kent een lange leerplicht in vergelijking met herkomstlanden = Hierdoor bij 1e generatie botising tussen opvoedingsdoelen. In NL zijn we meer van de carriere en van de studie en in de landen waar deze mensen vandaan komen meer van familie en werk. dat botst met wat wij belangrijk vinden Culturele discontinuïteit tussen gezin en school, mogelijke oorzaken = cultuurverschillen tussen settingen (andere ideeën over persoonlijke ontwikkeling ) / gebrekkige communicatie tussen ouders en school/ weinig mogelijkheden tot onderwijsondersteuning doo rouders / onvoldoende beheersing van de taal door de ouders Culturele discontinuïteit tussen gezin en school, educatieve stimulering en programma's = VVE / voorleesexpres culturele discontinuïteit tussen gezin en school, educatieve interventieprogramma's = HEAD START/ OPSTAP(JE) Voor en vroegschoolse educatie, doel = gericht op vergroten van taal-en sociaal emotionele ontwikkeling van migrantenpeuters en kleuters en aanpakken van achterstand. Het hoeft niet op locatie te zijn, kan ook thuis Voorleesexpres = aantal wekenl ang ibj kinderen thuis boekjes lezen HEAD START = interventieprogramma , bevordering voor taal-en cognitieve ontwikkeling OPSTAPJE = peuters 2 tot 4 jaar. Educatief gezinsprogramma voor kinderen uit migrantengezinnen in een sociaaleconomische achterstandssituatie (Vooral met Turkse moeders) Wat is het nadeel van de onderwijsprogramma's/interventies = zwakt vaak erna snel af omdat het vaak moeilijk is de ouders betrokken te houden na afloop Informele educatie in migrantengezinnen = voorlezen , kan in schooltaal en in etnische taal. Turkse kinderen beschikken ook over boeken in het Turks. Marokkaanse kinderen hebben veelal geen boeken in thuistaal Uimodel (schillenmodel) = visie en schoolcultuur in cultureel diverse scholen. je gaat van binnen naar buiten. Je begint binnenin met je visie en de cultuurlagen liggen er als 'uienschillen' overheen 1. Vooronderstelling en basisaannamen (beeld van de ideale wereld en de persoonlijkheid die daarbij past, moeilijk van buitenaf te beinvloeden) 2. waarden en normen 3. mythen helden en symbolen 4. gewoonten/rituelen en procedures(bijv het vieren van een bepaald feest) Schoolbeleid zou de volgende thema's moeten bevatten = 1. gezamenlijke waarden en normen 2. leerlingen medeverantwoordelijk voor leefbaarheid in schoool 3. beleid school gericht op omgeving 4. schoolbreed taalbelei gericht op achterstandsbestrijding en cohesiebevordering 5. scholing van docenten op cult.communic Belemmeringen bij invulling van cohesie bevorderend onderwijs = 1. gebrek aan tijd 2.onvoldoende goed lesmateriaal 3. gebrek aan aansluiting tussen opvattingen thuis en op school 4.betrekken van migrantenouders loopt moeizaam Leerkracht aandachtspunten in een multi culti klas volgens hun zelf = taal/ motivatie/ lastige onderwerpen als seksualiteit/ gedrag in de klas en op school/ omgaan met gezag/ feestdagen (gedragsmatig vragen allochtone leerlingen, meestal jongens, meer tijd en aandacht. zij weten minder goed waar de grens ligt of respecteren deze grens minder) Waar dienen leerkrachten over te beschikken in een multi culti klas = culturele sensibiliteit / identiteitsvorming van leerlingen wat werkt vanuit school, bevorderende factoren = positieve schoolstructuur/ leraren fungeren als voorbeeld/ betrekken van ouders en de omgeving contacthypothese = daadwerkelijk contact tussen mensen kan bijdragen aan tegengaan van vooroordelen (dit hoeft niet altijd positief, het ligt er aan wat voor een soort contact het is natuurlijk) Initiatieven ter bevorderingen van intercultureel contact = vriendschapsscholen (verschillende scholen doen samen activiteiten) en logeren bij elkaar.... Uitdagingen in het onderwijs aan migrantenleerlingen conclusie = taal/ leerprestaties/ probleemgedrag/ omgaan met culturele diversiteit/ segregratie in het onderwijs Segregatie in het onderwijs, oorzaken = demografische ontwikkelingen en woonsegregratie (bijv zwarte scholen in de randstad) / aparte vestigingen voor vmbo havo, vwo, / sociaal en etnische gemotiveerde schoolkeuze/ vrijheid van onderwijs - het oprichten van eigen scholen
Ingezonden op 14-12-2016 - 590x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!