Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Ontwikkelingspsychologie II
› 1 Begrippen Deel 1: Jongvolwassenheid
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Ontwikkelingspsychologie II
, deel 7e editie
1 Begrippen Deel 1: Jongvolwassenheid
Jaar 1 (hbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Veroudering = natuurlijke lichamelijke achteruitgang die wordt veroorzaakt door het ouder worden Secundaire veroudering = lichamelijke aftakeling veroorzaakt door omgevingsfactoren of individueel gedrag Postformeel denken = denken dat rekening houdt met het feit dat de hachelijke situaties waarin volwassenen terecht kunnen komen soms op relativerende wijze moeten worden opgelost Verwervend stadium (Schaie) = eerste stadium van cognitieve ontwikkeling dat de gehele kindertijd en adolescentie omvat; de belangrijkste ontwikkelingstaak is het verwerven van informatie Uitvoerend stadium (Schaie) = tweede stadium van cognitieve ontwikkeling waarin jongvolwassenen de verworven kennis toepassen op specifieke situaties die te maken hebben met het bereiken van langetermijndoelen op het gebied van carrière, gezin en de bijdrage aan de maatschappij Verantwoordelijk stadium (Schaie) = derde stadium van cognitieve ontwikkeling waarin mensen van middelbare leeftijd zich vooral bezighouden met hun persoonlijke situatie, inclusief het beschermen en verzorgen van partner, gezin en carrière Ondernemend stadium (Schaie) = vierde stadium van cognitieve ontwikkeling waarin mensen van middelbare leeftijd de zaken breder gaan bekijken, waarin ze meer betrokken raken bij de wereld Reïntegratief stadium (Schaie) = vijfde stadium van cognitieve ontwikkeling waarin mensen in de periode van ouderdom hun aandacht vooral richten op zaken die persoonlijke betekenis hebben Triarchische theorie over intelligentie = Sternberg’s theorie dat intelligentie uit drie belangrijke componenten bestaat: een componentiele, experimentele en contextuele component Componentiele component (Sternberg) = omvat de mentale aspecten die betrokken zijn bij het analyseren van data die worden gebruikt bij het oplossen van problemen (met name problemen waarbij rationeel gedrag een rol speelt) Experimentele component (Sternberg) = omvat de relatie tussen intelligentie, eerdere ervaringen en het vermogen om nieuwe situaties te hanteren Contextuele component (Sternberg) = omvat de mate waarin mensen kunnen voldoen aan de eisen die in het dagelijkse leven aan ze gesteld worden Praktische intelligentie (Sternberg) = intelligentie die voornamelijk verworven is door het observeren en kopiëren van andermans gedrag Emotionele intelligentie (Sternberg) = geheel van vaardigheden die een accurate inschatting, evaluatie, uitdrukking en regulering van emoties mogelijk maken Creativiteit = ongewone manieren om responsen of ideeën te combineren Aanpassingsreactie in het eerste jaar = cluster van psychologische symptomen waaronder eenzaamheid, angst, neiging tot terugtrekken en depressie, dat samenhangt met de overgang van middelbare school naar het hoger onderwijs Sociale klok = cultureel bepaald psychologisch uurwerk dat aangeeft of we belangrijke mijlpalen in het leven bereikt hebben op een moment dat ten opzichte van leeftijdsgenoten ‘gepast’ is Stadium van intimiteit-versus-isolement (Erikson) = periode vanaf de adolescentie tot het dertigste levensjaar waarin het ontwikkelen van hechte relaties met anderen centraal staat Stimulus-waarde-rol-theorie (SWR) = theorie van Murstein die stelt dat elke relatie zich in een vast patroon ontwikkelt: stimulus, waarde en rol Stimulusstadium (Murstein) = eerste stadium van de SWR-theorie waarin een relatie gebaseerd is op uiterlijke, lichamelijke kenmerken (eerste ontmoeting) Waardestadium (Murstein) = tweede stadium van de SWR-theorie waarin een relatie gebaseerd is op toenemende overeenkomsten tussen waarden en opvattingen (tweede tot zevende ontmoeting) Rolstadium (Murstein) = derde stadium van de SWR-theorie waarin een relatie gebaseerd is op specifieke rollen van de deelnemers zoals vriend-vriendin Gepassioneerde (romantische) liefde = toestand van sterke betrokkenheid bij een ander Kameraadschappelijke liefde = diepe genegenheid voor degenen met wie ons leven nauw verbonden is Labelingtheorie over gepassioneerde liefde = theorie dat mensen romantische liefde ervaren wanneer twee gebeurtenissen tegelijkertijd plaatsvinden; intense fysiologische arousal en situationele cues die doen vermoeden dat de arousal wordt opgeroepen door verliefdheid Component van intimiteit (Sternberg) = element van liefde dat gevoelens van innigheid, genegenheid en verbondenheid omvat Component van passie (Sternberg) = element van liefde dat motivationele drijfveren in verband met seks, lichamelijke nabijheid en romantiek omvat Component van beslissing / verbintenis (Sternberg) = element van liefde dat zowel de aanvankelijke perceptie dat men iemand liefheeft als de beslissing om de liefde voor langere tijd omvat Homogamie = neiging om een levenspartner te kiezen met dezelfde leeftijd, ras, opleiding, religie en andere basale demografische kenmerken Huwelijksgradiënt = neiging van mannen om een vrouw te kiezen die iets jonger, kleiner en lager in status is, en van vrouwen om een man te kiezen die ouder, langer en hoger in status is Samenwonen = het delen van een huis zonder dat er sprake is van een huwelijk Extrinsieke motivatie = motivatie die mensen aanzet tot het nastreven van tastbare doelen zoals geld of prestige Intrinsieke motivatie = motivatie die mensen aanzet om voor hun eigen genoegen te werken, niet voor het loon dat met het werken wordt verdiend Status = evaluatie van een rol door andere relevante leden van een groep of samenleving
Ingezonden op 07-01-2017 - 4436x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!