Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Antropologie
› 0 College 7
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Antropologie
0 College 7
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wanneer leefde Simone de Beauvoir? = 1908 – 1986 Wat is het bekendste filosofische werk van Simone de Beauvoir? = Le deaxième sexe (1949) Met wie deelt ze het uitgangspunt van het existentialisme? = Met Jean-Paul Satre. Heideggers Sein und Zeit is een belangrijke bron. Wat staat er in het existentialisme van de Bouvoir centraal? = de menselijke existentie. Noem wat overeenkomsten tussen Simone de Beauvoir en Jean-Paul Satre. = In tegenstelling tot Heideggers werk zijn ze expliciet normatief. In aansluiting op hun analyse van het menselijk bestaan geven ze aan hoe we zouden moeten leven of wat de bestanddelen zijn van een goed leven. Ze delen een zelfde filosofisch kader. Noem wat verschillen tussen Simone de Bouvoir en Jean-Paul Satre. = Terwijl Satre gebonden blijft aan de cartesiaanse traditie van het dualisme en de identificatie van de mens met bewustzijn, beschouwt de Beauvoir de mens nadrukkelijk als een gesitueerd, belichaamd en geseksueerd wezen. Zij is de eerste filosoof die uitgebreid en vanuit veel verschillende invalshoeken analyseert en op welke manier het sekseverschil vorm en betekenis krijgt in het menselijk bestaan. Uit welke drie componenten bestaat de existentialistische antropologie van de Beauvoir? = 1. Een existentialistische ontologie. 2. Concretisering van existentialen uit Sein und Zeit. 3. Politiek-filosofische cultuurkritiek. Hoe gebruikt Satre het Sein und Zeit van Heidegger? = Hij gebruikt het voor zijn theorie, maar zijn existentialistische ontologie heeft nog duidelijke cartesiaanse trekken, inclusief de dingontologische vooronderstellingen die ten grondslag liggen aan Descartes’ subject begrip. Analoog aan het cartesiaans dualisme onderscheidt Satre tussen pour-soi, het voor-zich-zijn van het bewustzijn en en-soi, het in-zich-zijn van de materie (inclusief het lichaam). Het bewustzijn is intentioneel: het heeft altijd een object, het is altijd betrokken op iets. Volgens Satre is het bewustzijn transcenderend en annihilerend, dat wil zeggen, het bewustzijn ‘overstijgt’ en ‘vernietigt’ steeds het object. Vanwege zijn transcenderende en annihilerende karakter is het bewustzijn een ‘niets’. Dat wil zeggen, het bewustzijn is niet iets met blijvende kenmerken, het is veelmeer een voortdurend veranderende stroom. Ontologisch staat het bewustzijn daarmee als ‘niets’ tegenover het blijvende, in zichzelf rustende volle zijn van de dingen. Daarom karakteriseert Satre het menselijk zijn als een manque à être, een gebrek aan zijn dat een verlangen naar zijn oproept. Omdat dit verlangen nooit vervuld kan worden – de in zich rustende immanentie van de materie is voor het bewustzijn onbereikbaar - , karakteriseert Satre de mens als een nutteloze passie. Wat is de titel van Satres hoofdwerk? = L’être et le néant. (Satre) Wat betekent het dat het bewustzijn intentioneel is? = Het heeft altijd een object, het is altijd betrokken op iets. Volgens Satre is het bewustzijn transcenderend en annihilerend. Wat wil dat zeggen? = Het bewustzijn ‘overstijgt’ en ‘vernietigt’ steeds zijn object. Waarom is het bewustzijn volgens Satre een ‘niets’? = Volgens Sartre is het bewustzijn transcenderend en annihilerend, dat wil zeggen, het bewustzijn ‘overstijgt’ en ‘vernietigt’ steeds zijn object. Vanwege zijn transcenderende en annihilerende karakter is het bewustzijn een ‘niets’. Dat wil zeggen, het bewustzijn is niet iets met blijvende kenmerken, het is veelmeer een voortdurend veranderende stroom. Ontologisch staat het bewustzijn daarmee als ‘niets’ tegenover het blijvende, in zichzelf rustende volle zijn van de dingen. Sartre kenmerkt het menselijk zijn als een manque à être. Wat bedoelt hij hiermee? = Een gebrek aan zijn dat een verlangen naar zijn oproept. Waarom karakteriseert Sartre het menselijk zijn als een manque è être? = Volgens Sartre is het bewustzijn transcenderend en annihilerend, dat wil zeggen, het bewustzijn ‘overstijgt’ en ‘vernietigt’ steeds zijn object. Vanwege zijn transcenderende en annihilerende karakter is het bewustzijn een ‘niets’. Dat wil zeggen, het bewustzijn is niet iets met blijvende kenmerken, het is veelmeer een voortdurend veranderende stroom. Ontologisch staat het bewustzijn daarmee als ‘niets’ tegenover het blijvende, in zichzelf rustende volle zijn van de dingen. Waarom karakteriseert Sartre de mens als een nutteloze passie? = Het verlangen naar zijn kan nooit vervuld worden. (De in zich rustende immanentie van de materie is voor het bewustzijn onbereikbaar.) Welke bezwaren heeft de Beauvoir tegen Sartres karakterisering van de mens als nutteloze passie? = Ten eerste is het verlangen naar zijn een ontologisch kenmerk van de mens en als zodanig gaat dit kenmerk vooraf aan welke waardering dan ook, of die nu positief of negatief uitvalt. Haar tweede en belangrijkste bezwaar geldt de eenzijdigheid van Sartres karakterisering. Het transcenderende en annihilerende karakter van het bewustzijn brengt niet alleen een gebrek aan zijn met zich mee, maar ook de openbaring van zijn. Beauvoir knoopt hier aan bij Heideggers existentiaal van de ontslotenheid en meer specifiek bij zijn beschrijving van de menselijke ontslotenheid als Lichting, een open plek in het zijn. Beauvoir concretiseert een aantal belangrijke existentialen uit Sein und Zeit en geeft ze een plaats in haar existentialistische antropologie. Zoals we gezien hebben, karakteriseert Heidegger het menselijk bestaan als geworpen ontwerp (geworfen Entwurf). Wat doet ze hiermee? = De existentiaal van de geworpenheid of facticiteit verwijst naar de conditie van het altijd al in een bepaalde wereld ‘geworpen’ zijn. Dat betekent in concreto dat het lichaam op heel veel verschillende manieren geleefd, vorm en betekenis gegeven wordt, al naar gelang de mogelijkheden van de tijd en wereld waarin je geboren bent. Beauvoir concretiseert een aantal belangrijke existentialen uit Sein und Zeit en geeft ze een plaats in haar existentialistische antropologie. Zoals we gezien hebben, karakteriseert Heidegger het menselijk bestaan als geworpen ontwerp (geworfen Entwurf). De existentiaal van de geworpenheid of facticiteit verwijst naar de conditie van het altijd al in een bepaalde wereld ‘geworpen’ zijn. Wat betekent dit? = Dat we altijd, tot op zekere hoogte, bepaald worden door product zijn van een geschiedenis en wereld (cultuur) die de reikwijdte van ons individuele leven te buiten gaat. De existentiaal van het ontwerp verwijst naar het ontologische kenmerk van het kunnen-zijn of het mogelijk-zijn. Kenmerkend voor het menselijk zijn is dat het niet vastligt, het menselijk bestaan is een zich ontwerpen op mogelijkheden die geput worden uit de geschiedenis en de wereld waarin we geworpen zijn. Vandaar dat het ontwerp altijd een geworpen ontwerp is. De Beauvoir verbindt de karakteristiek van het geworpen ontwerp met het begrip van transcendentie in de zin van vrijheid. In tegenstelling tot Satre die vrijheid verabsoluteert tot onvermijdelijke ontologische conditie die gegeven is met het ‘niets’ van bewustzijn, is de Beauvoir van mening dat onze vrijheid altijd gesitueerd is. Dat wil zeggen, het realiseren van vrijheid is altijd gebonden aan de situatie. Een ander belangrijk aspect van geworpen ontwerp in de Beauvoirs werk is lichamelijkheid. Tegenover Sartres cartesiaanse opvatting van de mens als een bewustzijn dat een lichaam met zich meesleept benadrukt de Beauvoir de betekenis van het belichaamd zijn. Het in-de-wereld-zijn veronderstelt een lichaam: zonder lichaam geen wereld. Het lichaam is geworpen ontwerp: enerzijds worden we met een bepaald lichaam geboren, anderzijds is het zich ontwerpen op mogelijkheden altijd een ontwerp op belichaamde mogelijkheden. Dat wil in concreto zeggen dat het lichaam op heel veel verschillende manieren geleefd, vorm en betekenis gegeven wordt, al naar gelang de mogelijkheden van de tijd en wereld waarin je geboren bent. (de Beauvoir) Waar verwijst de existentiaal van het ontwerp naar? = Het ontologische kenmerk van het kunnen-zijn of het mogelijk-zijn. Wat is volgens de Beauvoir kenmerken van de mens in de zin van geworpenheid? = Dat het niet vastligt. Het menselijk bestaan is een zich ontwerpen op mogelijkheden die geput worden uit de geschiedenis en wereld waarin we geworpen zijn. Hoe kijkt Sartre naar vrijheid? = Hij verabsoluteert vrijheid tot onvermijdelijke ontologische conditie die gegeven is met het ‘niets’ van het bewustzijn. Hier kijkt de Beauvoir naar vrijheid? = Ze verbindt de karakteristiek van het geworpen ontwerp met het begrip van transcendentie in de zin van vrijheid. Ze is van mening dat onze vrijheid altijd gesitueerd is. Dat wil zeggen, het realiseren van vrijheid is altijd gebonden aan de situatie; er zijn situaties waarin de verwerkelijking van vrijheid simpelweg onmogelijk of zeer beperkt is (in het geval van kleine kinderen of in gevangenschap). De Beauvoir is van mening dat vrijheid altijd gesitueerd is. Wat wil dat zeggen? = Dat wil zeggen, het realiseren van vrijheid is altijd gebonden aan de situatie; er zijn situaties waarin de verwerkelijking van vrijheid simpelweg onmogelijk of zeer beperkt is (in het geval van kleine kinderen of in gevangenschap). (de Beauvoir) Noem twee redenen waardoor je kunt zeggen dat het lichaam een geworpen ontwerp is. = Enerzijds worden we met een bepaald lichaam geboren, anderzijds is het zich ontwerpen op mogelijkheden altijd een ontwerp op belichaamde mogelijkheden. Beauvoir concretiseert een aantal belangrijke existentialen uit Sein und Zeit en geeft ze een plaats in haar existentialistische antropologie. Ze werkt het Mit-sein, het zijn met anderen uit. Hoe doet ze dit? = Ze laat zich inspireren door Heideggers beschrijving van de bevrijdende Fürsorge. Zij gaat ervan uit dat de relatie tot anderen interdependent is, dat wil zeggen, wederzijdse afhankelijkheid met zich meebrengt. Deze interdependentie kan zowel een positieve als negatieve vorm aannemen. De negatieve is de strijd die Sartre beschrijft: de relatie ik-ander is conflictueus en neemt de vorm aan van een ongelijke subject-object relatie. De positieve vorm van interdependentie is vriendschap en solidariteit, de ik-ander relatie neemt de vorm aan ven een op wederzijdse erkenning gebaseerde subject-subject relatie. Hoe werkt Sartre het Mit-sein, het zijn met anderen van Heidegger uit? = Hij die de relatie met de ander als een voortdurende strijd met alleen winnaars en verliezers. De Beauvoir gaat ervan uit dat de relatie tot anderen interdependent is. Wat wil dat zeggen? = Dat wil zeggen, wederzijdse afhankelijkheid met zich meebrengt. Deze interdependentie kan zowel een positieve als negatieve vorm aannemen. De negatieve is de strijd die Sartre beschrijft: de relatie ik-ander is conflictueus en neemt de vorm aan van een ongelijke subject-object relatie. De positieve vorm van interdependentie is vriendschap en solidariteit, de ik-ander relatie neemt de vorm aan ven een op wederzijdse erkenning gebaseerde subject-subject relatie. Wat is de positieve vorm van interdependentie en wat is de negatieve vorm? = De positieve vorm van interdependentie is vriendschap en solidariteit, de ik-ander relatie neemt de vorm aan ven een op wederzijdse erkenning gebaseerde subject-subject relatie. De negatieve is de strijd die Sartre beschrijft: de relatie ik-ander is conflictueus en neemt de vorm aan van een ongelijke subject-object relatie. Wat is eigenlijkheid volgens Heidegger? = Het is alleen mogelijk wanneer de mens de angst voor de eigen dood op zich neemt, want alleen in en door het besef van de eindigheid en grondeloosheid van het eigen bestaan, zijn we pas in staat de eigen mogelijkheden echt te zien en te verwerkelijken. Waar sluit de Beauvoirs notie van authenciteit bij Heidegger bij aan? = Bij eigenlijkheid. Wat betekent authentieke existentie bij de Beauvoir? = Het betekent bij haar affirmatie van de ontslotenheid en afzien van immanentie, ban het verlangen te zijn (d.w.z. met zichzelf samen te vallen) en daarmee het op je nemen van de vrijheid en der verantwoordelijkheid voor het eigen bestaan. Maar in tegenstelling tot Heidegger benadrukt de Beauvoir dat de mogelijkheid van authenticiteit – net als de realisatie van vrijheid – afhankelijk is van de situatie, en met namen van de machtverhoudingen in de wereld waarin je geworpen bent. Wat stelt humanisme centraal? = De mens Wat stelt existentialisme centraal? = De mens Noem een paar existentialistische filosofen. = De Beauvoir, Camus, Sartre. Welke grote stap maakt de Beauvoir die midden 20e eeuw doordringt? = Dat de mens een lichamelijk wezen is. Subject is een lichamelijk subject. Door wie is existentialistische ontologie uitgewerkt? = Uitgewerkt door Satre, de Bouvoir brengt daar veranderingen in. Afstand nemen van dualisme etc. Wat is immanent? = In zichzelf zijnde. Valt altijd met zichzelf samen. Een tafel is nooit iets anders dan een tafel. Materie rust altijd in zichzelf. Wat is annihilatie? = Bewustzijn vernietigt object, van een naar ander object gaan. Wat is ontologische vrijheid volgens Sartre? = Vrijheid op existentieel niveau dat je nooit met jezelf samenvalt. Ontologisch is er bij zijn/materie geen ruimte voor vrijheid en bij niet/bewustzijn wel. Hoe noemt Sartre bewustzijn? = Intentioneel. Je bent je altijd bewust van iets. Haal je onderwerp weg, heb je geen bewustzijn meer. Als je daar geen rekening mee houdt, ben je onfenomenologisch bezig. Wanneer vallen we volgens Sartre met onszelf samen? = Als we dood zijn. Hoe val je volgend Sartre zo veel mogelijk met jezelf samen (terwijl je nog leeft)? = Als je seks hebt. Wat is volgens de Beauvoir geworpenheid/tacticiteit? = Geworpen in lichamelijke wereld. Ongevraagd ergens in bepaalde tijd en in bepaalde wereld ergens geboren. In de wereld zijn. Geworpenheid in huidige wereld. Deze eeuw in Nederland is heel anders dan een andere eeuw of een ander land. Dan kan veel verschil uitmaken. Niemand heeft gevraagd om geboren te worden en in welke wereld. Wat bedoelt de Beauvoir met het menselijke zijn is existentie? = Mogelijk zijn. In de wereld zijn is niet alleen geworpen zijn, maar ook zich ontwerpen op mogelijkheden. De mogelijkheden die in de wereld waarin je geboren bent aangereikt worden. De mogelijkheden worden altijd afgegrensd door de feitelijke wereld waarin je geboren bent. Wat is het menselijk lichaam volgens de Beauvoir? = Een situatie Wat is een bekende leus van Sartre bij het mit-sein? = De hel dat zijn de anderen. Waarom vindt Sartre dat de hel de anderen zijn? = Een bewustzijn kan een andere bewustzijn alleen als object opnemen. De eerste relatie van bewustzijn is naar elkaar kijken. Die blik is objectiverend. Die blik maakt jou tot buitenkant, tot object. Je objectiveert. Als je in publieke ruimte zit en je daar je blik laten rusten op 1 willekeurig persoon. Vroeg of laat kijkt die persoon op om jouw blik af te weren. Zelfs al kijk je naar iemands rug, heeft diegene het in de gaten. We zijn ons ontzettend onaangenaam bewust van die objectiverende blik. Dat vinden we onaangenaam. Waar we niet aan kunnen ontsnappen in contact is het objectiveren. Is het voortdurende conflict, wie wint. Wie kijkt het langst de ander aan, want dan ben jij subject en de ander object. Ook dan is contact met de anderen geen lol. Je bent een voortdurende strijd aan het leveren. De hel zijn de anderen. Hoe kijkt de Beauvoir tegen mit-sein aan en het idee van Sartre dat de hel de anderen zijn? = Zij beschrijft dat het ook kan met een liefdevolle blik. Je houdt in eerste instantie altijd lichamelijk van iemand. In de interacties met anderen zie je clusters. Wanneer is conflictueuze interactie als je mensen helemaal niet erkent. Een mens is subject met bewustzijn.
Ingezonden op 10-01-2017 - 489x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!