Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Antropologie
› 0 College 8
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Antropologie
0 College 8
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is het uitgangspunt van de tweede sekse van Simone de Beauvoir? = haar analyse is een cultuurkritische en politieke diagnose. In de geschiedenis en de wereld zoals wij die kennen bestaat er een hardnekkige sekseongelijkheid. Waarin is dit te zien? = De man staat model voor, is de norm van, en wordt geïdentificeerd met de essentie van het mens-zijn, rationaliteit en vrijheid, terwijl de vrouw beschouwd wordt als afwijking van de norm en geïdentificeerd wordt met het niet-essentiële. Waar de man de geest – en alles wat daarmee geassocieerd wordt – representeert, wordt de vrouw gereduceerd tot haar reproductieve functie. Terwijl de man altijd de positie van het Subject (het Ene, het Zelf) ingenomen heeft, verkeert de vrouw in de positie van de Ander, een menselijk wezen dat subject noch object is. De Beauvoir schrijf Subject en Ander met hoofdletters om het hier gaat om structurele ongelijke posities van de seksen ten opzichten van elkaar. Waarom is de ongelijkheid tussen man en vrouw structureel? = Omdat reciprociteit ontbreekt: de man is nooit de ander ten opzichte van de vrouw als subject. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de structurele ongelijkheid tussen mannen en vrouwen? = Het dragen, baren en zogen van een kind kost vele maanden. Mannen hebben altijd veel meer tijd en energie kunnen besteden aan het verwerkelijken van de subjectstatus en alles wat daarmee geassocieerd wordt. Het dragen, baren en zogen van een kind kost vele maanden. Mannen hebben altijd veel meer tijd en energie kunnen besteden aan het verwerkelijken van de subjectstatus en alles wat daarmee geassocieerd wordt. Dit wordt als een oorzaak gezien voor de structurele ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Wat vindt de Beauvoir hier van? = Deze biologische achtergrond kan nadrukkelijk niet als verklaring van sekseongelijkheid gelden. Dat zou niet alleen getuigen van een miskenning van de menselijke mogelijkheid tot transcendentie en vrijheid. Het zou bovendien getuigen van naturalistisch reductionisme. Het is niet de natuur zelf, maar de culturele interpretatie en vormgeving van de natuur en in het bijzonder het biologische sekseverschil, die de invloed en betekenis van dat verschil in het menselijk bestaan bepaalt. Wat zegt de Beauvoir zelf over de oorzaak van sekseverschillen? = Vrouwen zijn deels medeplichtig en deels slachtoffer van de onderdrukking. Vrouwen zijn medeplichtig in zoverre ze nagelaten hebben om de strijd om subjectstatus aan te gaan; ze zijn slachtoffer in zoverre hun inferieur geachte andersheid gelegitimeerd en in stand gehouden wordt door de mannen beheerste cultuur (godsdienst, recht, wetenschap, etc.) Waarom is de tweede sekse een feministische klassieker geworden? = Omdat de Beauvoir op basis van de analyse die ze maakt, vrouwen oproept alsnog de strijd aan te gaan om de subjectstatus te verwerven.
Ingezonden op 10-01-2017 - 234x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!