Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Ethiek
› 0 College 3
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Ethiek
0 College 3
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
(Aristoteles) Wat is teleologie? = Het goede is een doel. Er zijn doelen / einddoel / bestemming in de natuur. (Aristoteles) Wat is eudaimonia? = Het hoogste doel is ‘geluk’. Het goede is een doel en dat is geluk. (Aristoteles) Wat is optimaal mens zijn? = Redelijk zijn. (Aristoteles) Wat is arête? = ‘Geluk’ bestaat uit optimale zelfverwerkelijking. (Aristoteles) Wat is logos? = Het ‘zelf’ van de mens is redelijk. (Aristoteles) Wat zijn deugden? = Excellenties, voortreffelijkheden van verstand. Optimale verwerkelijking van die redelijkheid. Dat kan op een pure en gemengde manier. Dit zijn de intellectuele en karakter (morele) deugden. (Aristoteles) Wat is politieke ethiek? = Mensen zijn geen individuen, zoals de liberale samenleving sinds de verlichting, maar van nature sociaal. Mensen kunnen niet uit zichzelf een zelfstandig en goed leven leiden. Tot wanneer zijn de ideeën van Aristoteles over ethiek invloedrijk geweest? = Tot in de 15e eeuw. (Aristoteles actualiteit) Wat staat er in het artikel van Steven Pinker? = Karakter zit grotendeels in de genen en minder in de opvoeding. Een tweeling die door verschillende mensen wordt opgevoed heeft dezelfde karaktereigenschappen. Stiefkinderen met dezelfde opvoeding hebben minder dezelfde karaktereigenschappen. Aan de andere kant zegt hij wel dat cultuur en vrienden je karakter beïnvloeden. Hoe verdeelt Aristoteles de ziel (psyche)? = Er is een redelijke en een niet-redelijke kant. De redelijke kant is onderverdeeld in theoretische rede en in praktische reden. Bij theoretische rede hoort: intellectuele deugden gericht op waarheid, wetenschappelijke kennis en filosofische kennis. Bij praktische reden hoort: intellectuele deugden gericht op waarheid in handelen, praktische wijsheid, technische kunde. De niet-redelijke kant is onderverdeeld in Is vatbaar voor de rede (emotie) en vegetatief. Bij is vatvaar voor rede (emotie) hoort: Morele of karakterdeugden, zoals moed, rechtvaardigheid, mildheid, maat. En bij vegetatief hoort: Deugden zijn niet typisch menselijk. Wat hoort er volgens Aristoteles bij de redelijke kant in onze ziel? = De redelijke kant is onderverdeeld in theoretische rede en in praktische reden. Bij theoretische rede hoort: intellectuele deugden gericht op waarheid, wetenschappelijke kennis en filosofische kennis. Bij praktische reden hoort: intellectuele deugden gericht op waarheid in handelen, praktische wijsheid, technische kunde. Wat hoort er volgens Aristoteles bij de niet-redelijke kant in onze ziel? = De niet-redelijke kant is onderverdeeld in Is vatbaar voor de rede (emotie) en vegetatief. Bij is vatvaar voor rede (emotie) hoort: Morele of karakterdeugden, zoals moed, rechtvaardigheid, mildheid, maat. En bij vegetatief hoort: Deugden zijn niet typisch menselijk. Wat is theoretische rede volgens Aristoteles? = (Redelijke kant) Bij theoretische rede hoort: intellectuele deugden gericht op waarheid, wetenschappelijke kennis en filosofische kennis. Wat is praktische rede volgens Aristoteles? = (Redelijke kant) Bij praktische reden hoort: intellectuele deugden gericht op waarheid in handelen, praktische wijsheid, technische kunde. Wat is ‘Is vatbaar voor rede (emoties) volgens Aristoteles? = (Niet-redelijke kant) Morele of karakterdeugden, zoals moed, rechtvaardigheid, mildheid, maat. Wat is vegetatief volgens Aristoteles? = (Niet-redelijke kant) Deugden zijn niet typisch menselijk. Waar gaat psychologie over bij Aristoteles? = Studie van wat typisch is van een bepaalde soort. In Aristoteles’ beeld heeft dat vaak te maken met een bepaalde functie. Welk stukje is van de mens, maar heeft een dier ook? = Het vegetatieve stukje. Het is ook een stukje ziel van de mens en het dierlijke ook. Welk stukje van de ziel is typisch van de mens? = Het redelijke stukje. Welke vergelijking maakt Aristoteles met planten, dieren en de mens? = Aristoteles ziet de mens ook als een soort planten en dieren, maar de rede kenmerkt de mens helemaal. Planten groeien en dieren bewegen. Wat is cultivering volgens Aristoteles? = De rede haalt daar het beste uit. De rede kan het beste halen uit verlangens als ze al redelijk zijn. (Aristoteles) Wat is er als praktische en technische wijsheid met elkaar in harmonie zijn? = Dan spreek je van deugd. (Aristoteles) Wat is het verschil tussen deugden en ethiek? = Deugden gaat over wat onveranderlijk is en ethiek over nadenken over het handelen naar het goede, hier en nu. (Aristoteles) Wat is een karakterhouding? = Gedachten, gevoelens door de tijd heen. Niet eenmalig, maar stabiliteit. Niet alleen deugdzaam in één bepaalde rol, maar in alle rollen. Dan kan tegenstrijdig zijn. Het is volgens Aristoteles menselijk als je een verhaal kan vertellen over wat je verschillende rollen met elkaar gemeen hebben. Als je dat kunt, ben je integer. Consistentie. Evaluatieve samenhang. Wat is volgens Aristoteles evaluatieve samenhang? = Als je rechtvaardig bent, ben je ook eerlijk etc. Als je één deugd hebt, heb je ze allemaal. Hoe denkt Plato over deugden? = Deugden zijn vormen van kennis. Je kunt niets fout doen als je weet wat goed is. Wanneer je één deugd hebt, heb je alle deugden, dat komt door kennis. Hoe denkt Aristoteles anders over deugden dan Plato? = Je hebt gewoonten en emoties die je wilszwak maken. Je hebt deugden door praktische wijsheid. Deugden zijn niet alleen kennis. Je kunt de praktische wijsheid hebben voor een deugd, maar nog niet de ervaring voor de andere deugden. Je moet de motivatie voor de deugd ook meenemen. Wat is een persoonseigenschap? = Gewoonte/tweede natuur - Werkt door in gevoelens, redenen, relaties. De motivatie voor je deugd. Het is een persoonseigenschap die we van nature wel of niet hebben, maar door veel oefenen kan het een tweede natuur worden. Hoe komt Aristoteles aan het idee dat elke deugd twee tegenhangers heeft, een die te weinig is en een die te veel is en dat het midden perfect is? = Zijn vader was arts en voor de lichamelijke gezondheid is te veel of te weinig nooit goed. Hij dacht dat dat hetzelfde is met de geest. Hoe kun je naar de middenweg toe gaan met deugden volgens Aristoteles? = Door bij jezelf na te gaan waartoe je geneigd bent en dan moet je proberen om daar vanaf te blijven. Het is lastig om van het uiterste naar het midden te gaan. Het is altijd context afhankelijk. Soms is het goed om heel boos te zijn, want dat is nodig. En het heeft te maken met jezelf. Het heeft weinig zin om te vechten als je diegene niet aankan. Een goede opvoeding is goed hiervoor. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van dapperheid (Ervaring: Angst voor pijn, lijden, de dood)? = Te veel: lafheid en te weinig: overmoed. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van matigheid (Ervaring: (lichamelijk) plezier)? = Te veel: onmatigheid en te weinig: ongevoeligheid. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van bedaardheid (Ervaring: Boosheid (bij belediging of frustratie)? = Te veel: opvliegendheid en te weinig: gelatenheid. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van schaamtegevoel (Ervaring: Schaamte (bij oneervol gedrag)? = Te veel: schuw, te weinig: schaamteloos. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van vrijgevigheid (Ervaring: Geven/nemen van kleine sommen geld)? = Te veel: verkwisting, te weinig: gierigheid. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van royaal (Ervaring: Geven/nemen van grote sommen geld)? = Te veel vulgariteit, te weinig: krenterigheid. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van fierheid/trots (Ervaring: Goede/slechte naam hebben)? = Te veel: verwaandheid, te weinig: nederigheid. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van vriendelijkheid (Ervaring: sociale omgang)? = Te veel: vleierij, te weinig: norsheid. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van geestigheid (Ervaring: gesprekken voeren)? = Te veel: grappenmakerij, te weinig: lompheid. (Aristoteles) Wat zijn de twee uitersten van oprechtheid (Ervaring: over jezelf praten)? = Te veel: opschepperij, te weinig: quasibescheidenheid. Gelden de deugen van Aristoteles voor iedereen? = Ten eerste: karaktereigenschappen die voor ieder mens goed zouden zijn, dus zou je zeggen: ‘Ja’. Ten tweede zag hij de vrije burger in de polis als mens en alles wat daar buiten viel niet. Dus gold dit niet voor slaven en vrouwen, want dat waren volgens Aristoteles geen mensen. (Aristoteles) Wat zijn Cardinale deugden? = Kerndeugden/ belangrijkste deugden. Cardo is schanier van een deur. De cardinale deugden zijn: Maat: geniet, maar drink met mate, Zelfkennis: geen ijdelheid, Dapperheid en Rechtvaardigheid. Deze deugden komen ook bij Plato voor. Je kunt niet een andere deugd hebben, als je deze niet hebt. Je kunt niet vriendelijk zijn tegen je vrienden en tegen anderen opeens niet. Dan ben je niet rechtvaardig en niet vriendelijk. Maat heeft te maken met het vinden van het juiste midden. Daarvoor heb je ook zelfkennis nodig om te kijken waar je zelf naartoe nijgt. Wat zijn de misverstanden bij de deugden van Aristoteles? = Het ‘midden’ is niet: - Een gemiddelde - Willekeurig – Middelmatig. Niet middelmatig in de zin van wel aardig, niet heel goed. Het is het allerbeste. - Emotioneel oppervlakkig, je hebt emoties zoals ze bij de situatie passen. - Aristoteles heeft geen ethiek met uitrekenen wat het gemiddelde is. Het heeft met jezelf en situatie te maken. Wat is praktische wijsheid volgens Aristoteles? = Phronesis, prudentia (geen eigenbelang). Kennis is niet voldoende om te weten wat het midden is. Het gaat om herkenning, er oog voor hebben en een goede opvoeding. Wat kunnen voor en nadelen zijn als je kinderen filosofie gaat leren? = Voordelen: Kinderen staan er meer voor open omdat ze nog niet zo cultureel gevormd zijn als volwassenen en daardoor objectiever zijn. Nadeel: Ze zien de praktische werking er niet van. Pas wanneer je een bepaalde deugd of ondeugd hebt, zet het je aan het denken en wil je het misschien veranderen. (Aristoteles had het zelf niet over kinderen.) (Aristoteles) Wat is intellectuele deugd niet? = Geen episteme en geen techne. (Aristoteles) Welke vragen moet je stellen als je het midden wil bereiken? = Wat is het doel? Wie ben ik? Wat zijn de omstandigheden? (Aristoteles) Hoe veronderstellen karakterdeugden en praktische wijsheid elkaar? = Wijsheid is al moreel gevormd. Deugden zijn al intelligent. (Aristoteles) Waar zetten (on)deugden tot aan? = Tot overeenkomstige handelingen. Als je een deugd nog niet hebt; hoe kom je er dan aan? Wat zegt Aristoteles over gewoontevorming? = We zijn niet van nature goed, Hebben het vermogen om, Gewoontevorming realiseert dat. Bepaalde gewoontes zijn zo diep dat je er niet uit komt. Dat is goed als het een deugd is, maar slecht als het ondeugd is. Je moet de deugden je gewoonte maken. Wat is paradox van morele vorming bij deugdethiek van Aristoteles? = Hoe kun je moreel handelen om deugdzaam te worden als je eerst deugdzaam moet zijn om morele dingen te kunnen doen? Hoe maak je een begin? Met welke oplossing komt Aristoteles voor de paradox van morele vorming? = Voorbeeldfunctie - Beloning en straf - Regels/wetten - Publiek onderwijs. Volgens Aristoteles is er dwang nodig van ouders. Het begin is bij politieke gemeenschap. (Aristoteles) Is rationaliteit altijd ingebed in gemeenschap? = Volgens Aristoteles is het altijd sociaal cultureel ingebed. Interpretatie dat het in de natuur zit is ook mogelijk maar past minder bij ons mensbeeld. Wat is het verschil tussen persoonlijkheid en karakter? = Persoonlijkheid is amoreel en karakter niet.
Ingezonden op 15-01-2017 - 810x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!