Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Ethiek
› 0 College 11
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Ethiek
0 College 11
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Vertel wat over Emanuel Levinas. = Hij was Jood en Franse filosoof. Hij wilde nooit meer een voet op de Duitse grond zetten. Dat werd lastig toen hij bekend werd. Zijn denken is enerzijds door en door ethiek en aan de andere kant is het veel fundamenteler dan dat het alleen bij de ethiek zou behoren. Waar gaat metafysica over? = Over alle werkelijkheid. De vraag van metafysica: Wat zou je kunnen zeggen zodat het opgaat voor alle werkelijkheid? Het is een fundamentele vraag. Over werkelijkheid spreken, zonder te weten wat werkelijkheid is. Maar wat zou je nou kunnen zeggen over alle werkelijkheid? Wat zou je volgens Heidegger over de werkelijkheid kunnen zeggen? = Dat zijnde is. Welke fout wordt er volgens Levinas gemaakt door te zeggen dat er een filosofie is die over dé werkelijkheid gaat? (Kritiek op Heidegger) = Dat er een totalitaire filosofie is die over alles gaat. Dan misken je dat de werkelijkheid zelf iets is. Het moet iets doen om aan ons getoond te worden. Het wordt in de hele filosofie vergeten volgens Levinas. Daarom is de totalitaire filosofie fascisme. Waar is het denken van Levinas aan gewijd? = Aan wat vooraf gaat aan de ethiek. Het is niet het voorafgaande, want dat is ook weer totalitair. Fundament (hoewel dat ook maar een begrip van ons is). Wat moet je doen als je recht wilt doen aan wat vooraf ging volgens Levinas? = Niet anders benoemen dan dat het onbespreekbaar, onbehandelbaar is aan datgene wat ik ermee wil doen. Wat zegt Levinas als hij naar de werkelijkheid/het voorafgaande zoekt? = Kijk alle werkelijkheid, die van de orde van de dingen is, die zal ik onvermijdelijk bespreken. Het toont zich weleens waar, maar het zal onmiddellijk worden besproken, omdat het uit zichzelf niets doet. Wat is het sterkste gedaante uit de werkelijkheid die zelf iets doet? = De mens. Een dier laat gedrag bepalen door instincten etc. Een mens is ook een dier, maar een dier die zelf iets doet. Die zich ontrekt aan de BEhandeling, BEspreken, BEgrijpen, etc. Wat is de werkelijkheid van een mens? = Van een werkelijkheid die zich onttrekt aan iemands begrip, werkelijkheid mens, ogen die mij aankijken, gaan vooraf aan alles wat ik over die mensen zeg of doe als reactie daarop. Het gelat dat mij aankijkt, is de verschijning van de werkelijkheid die vooraf gaat aan alles wat ik over die werkelijkheid zeg en wat ik met die werkelijkheid doe. Hoe kun je iemand BEhandelen volgens Levinas? = Als je van iemand tegenover je de ogen bekijkt, is het een arts die kijkt of er iets mis is met je ogen, ben je product van arts. Of als je iemand probeert te fixeren door in de ogen te kijken en da te blijven doen, dat gaat mis. Op een gegeven moment wendt iemand de blik af en die heeft dan verloren. Je gaat dan iemand BEhandelen. Waarom is het voor Levinas lastig om erover te schrijven? = Hij probeert metaforen en beelden te gebruiken zonder het metaforen en beelden te mogen noemen. Hij moet laten zien dat hij aan het spreken is over iets waar je niet over kunt spreken. Hij moet in de taal laten zien, wat er aan de taal over af gaat. (Levinas) Hoe dood je het gelaat? = Door het te BEspreken, BEhandelen. Dan heb je het gelaat ontdaan van wat hij zelf is. Dan heb je het ingekaderd. (Levinas) Welke eis stelt het gelaat/ Wat vraagt het gelaat? = gelaat stelt de eis dat ik recht moet doen aan die ander, stelt een eis van rechtvaardigheid. Het gelaat dat vooraf gaat aan al het andere stelt een eis, beroof mij niet van datgene wat ik ben. Een ethische eis die vooraf gaat aan de metafysica. Hij is geen ethicus die volgt op de metafysica, maar die eraan vooraf gaat en er kritiek op levert. Het gelaat zegt dood mij niet. Dat is weer een metafoor waarvan je niet mag zeggen dat het een metafoor is. Het gaat erover dat zodra je mij gaat BEspreken, BEhandelen dan ben je mij kwijt dan heb je mij gedood, dan heb je mij ontdaan van wat ik zelf ben en heb je mij ingekaderd. (Levinas) Een handeling is meer een handeling naarmate de subject van de handeling het zelf doet. Wanneer doe je een handeling zelf? = Wanneer je er over nadenkt en er bewust voor kiest. Geen automatische handelingen. (Levinas) Wanneer is iets meer een handeling? = Als je alleen maar iets besluit, maar er komt niets van. Bijv. uit bed stappen. Dan is het minder een handeling. (Levinas) Wanneer wordt iets meer een handeling? = Hoe meer je er voor moet doen om het voor elkaar te krijgen, hoe meer het een handeling wordt. Een handeling is meer een handeling als je meer in de werkelijkheid verandert en dat is naarmate je meer voor een handeling moet doen. Extreem geformuleerd: je moet je buurman vermoorden omdat hij wel boter heeft en jij niet, dan moet je echt iets doet. (Levinas) Wat is belangrijk om een handeling een handeling te laten zijn? = Dat je niet van buitenaf beïnvloedt wordt. Een echte daad brengt iets tot stand in de buitenwereld. Waarom is het vermoorden van je buurman een grotere weerstand dan het openen voor de koelkast, ook al zou je je koelkast misschien wel lastiger open krijgen, omdat hij te goed vast zit? = Omdat het van hele andere aard is. Jouw buurman is zelf een vrijheid. De weerstand die komt van een vrijheid en van subject is iets heel anders. Vrijheid is autonomie is zelf bepalen/ zelfbepaling. Op het moment dat jij iets doet aan een andere vrijheid, doe je iets aan een instantie die niet Behandeld wil worden, maar zelf wil doen. Alles wat geen vrijheid is, is object voor onze vrijheid. Maar een andere vrijheid is een instantie die zelf wil bepalen en niet bepaalt wil worden. (Levinas) Wanneer heb je de grootst mogelijke weerstand overwonnen? = Als een handeling een grotere weerstand overwint, is de handeling in sterke zin van het woord een handeling waarin ik bepaal wat een ander, die zichzelf wil bepalen zal doen. Als het je lukt een ander te laten doen wat jij wil dat diegene doet, heb je de grootst mogelijke weerstand overwonnen, omdat het weerstand van andere orde is, die zichzelf wil bepalen. Wanneer is iets volgens Levinas een bevel? = . En als een handeling erin bestaat zelf een weerstand te overwinnen dan is een handeling een bevel. Vrijheid is subject van handeling en gebod is een bevel. Waarom is handelen oorlog volgens Levinas? = Als handelen erin bestaat werkelijkheid aan jou te onderwerpen, dan is handelen uiteindelijk het onderwerpen van anderen die de werkelijkheid aan zich willen onderwerpen. Anders gezegd: handelen is uiteindelijk oorlog. (Levinas) Is het meer handeling als je tegen je eigen vrijheid ingaat? = Docent denkt dat Levinas iets zou zeggen als: Als je kiest onderwerp je jezelf aan jouw keuzes. Je kunt niet zeggen dat daar waar jij kiest, je in oorlog bent met jezelf. Wat is absolute weerstand? = Weerstand die uitgaat van zelfbepaling. Waarom ontken en bevestig je tegelijkertijd de vrijheid van een ander bij een bevel volgens Levinas? = Vrijheid wordt ontkend als je iemand beveelt, maar volgens Levinas bevestig je tegelijkertijd de vrijheid van de ander, want als je het zou ontkennen, dan maakt het dat geen absolute weerstand meer. Als je van de ander een ding maakt, ben je de absolute weerstand kwijt. Je moet de vrijheid van de ander ontkennen en er bovenuit stijgen. (Levinas) Waarvoor staat de paradox van het ontkennen en bevestigen van vrijheid? = De hele geschiedenis van de wijsbegeerte is het begrijpen van de werkelijkheid. In het begrijpen van de werkelijkheid verliest ze iets, namelijk de werkelijkheid die zichzelf toont. Dit probleem wordt sterk wanneer de werkelijkheid een vrijheid is. Eigenlijk is de hele geschiedenis van de Europese filosofie is een oorlogsvoering. Het wegnemen van de werkelijkheid door het te proberen te begrijpen. Hoe is de geschiedenis van de filosofie met het probleem in Levinas’ paradox omgegaan - Plato? = Als de vrijheid onredelijk handelt, dan is hij niet echt vrij. Echt vrij ben je als je redelijk handelt. Teksten van Plato waarin hij zegt dat een tiran niet echt vrij is. Als hij door zijn natuur en zinnen bewogen wordt, iemand die doet waar hij zin in heeft, wordt bewogen door zijn zintuigen. Die doet niet zelf iets, maar wordt bewogen door zintuigen. Dus een tiran die doet waar hij zin in heeft, wordt bewogen door zinnen/zintuigen en is niet vrij. Hij doet niet zelf. Een tiran heeft nooit een gebod gegeven, want hij is niet vrij, dus hij heeft nooit gehandeld. Voorwaarde is dat je het zelf doet en niet dat je alleen gedrag vertoont. De tiran ontkent alleen absolute vrijheid, dus heeft hij geen absolute weerstand. Hij is altijd alleen geweest. Levinas gebruikt grootse termen: de tiran is altijd alleen geweest. Maar het is een grote metaforische uitdrukking. Als je kijkt naar tirannen die moeten altijd kring met beveiligers hebben, maar ook daar kunnen mensen bij zitten die je willen vermoorden en uiteindelijk is de tiran alleen. Wat voor kritiek heeft Levinas op Plato? = Als een tiran een vrijheid vermoord, is de vrijheid dat niet aangetast. Verhalen over dat bloed aan handen van de moordenaar blijft zitten, schuldgevoel. Levinas vindt het een lachwekkende vrijheid. Een die alleen maar ‘Nee’ kan roepen. Hoe is de geschiedenis van de filosofie met het probleem in Levinas’ paradox omgegaan - Hobbes? = Vrijheden botsen onvermijdelijk met elkaar. Wat is een vrijheid? De werkelijkheid aan zichzelf onderwerpen, de werkelijkheid naar jezelf vormen. Bepalen wie je bent. Er zijn ook andere vrijheden die dat ook willen doen en daarom zullen ze met elkaar botsen. Hij is een contractdenker. We hebben regels nodig want dat is juist vrijheid: verhaal over zingende zeemeerminnen en een man die zich liet vastbinden om het gezang te horen. De rest had oordoppen in en zo kwamen ze er langs. Dat je je vastbindt is juist vrijheid, omdat je er voor kiest. Dat is ook een argument van politieke filosofie. We moeten onszelf vastbinden door wetten te maken. De ene vrijheid dood de ander, dus om de vrijheid mogelijk te maken, moet de vrijheid zichzelf vinden en doordat ze zichzelf vinden is het niet tegenstrijdig met de vrijheid. Wat is het kritiek van Levinas op Hobbes? = We hebben de democratie en de regels, maar op een bepaald moment zien we het als beperking van onze vrijheid. Er moet aan die vrijheid iets vooraf gaan volgens Levinas. Hij zegt dat het idee van een sociaal contract vooronderstelt dat de mens al met elkaar moet praten om conflicten te beslechten. Hij zegt dat voor dat we met elkaar gaan spreken, je eerst aangesproken moet worden. Wat is een hinderlaag volgens Levinas? = een positie waarin je je verbergt, maar waar je wel de vijand ziet. Je probeert zonder gezien te worden te bekijken. Zo verberg je je in een tank. De ander ziet jou niet, maar jij wel de ander. Je kijkt de ander niet aan, maar je bekijkt hem zo dat het bekijken uitsluit dat jij ook wordt bekeken. Het strak in de ogen aankijken is nog een gevecht van man tot man wie het het langt volhoudt, maar in een hinderlaag, bekijk je zonder zelf bekeken te worden. Welke vergelijking maakt Levinas met werken en een hinderlaag? = Het strak in de ogen aankijken is nog een gevecht van man tot man wie het het langt volhoudt, maar in een hinderlaag, bekijk je zonder zelf bekeken te worden. Dat doe je met werken ook. Als je de boom gaat doorzagen, ga je bekijken welke zaag je nodig hebt. Je onderwerpt het aan jouw blik. Wat in de arbeid en oorlog gebeurt is van dezelfde orde. Wat gaat vooraf aan vrijheid volgens Levinas? = Het gelaat. Voorbeeld uit tekst waarin docent het meende te herkennen. Raar voorbeeld: George Orlando of zoiets. Dagboek of verslag van zijn reis naar Spanje in de tijd van de Spaanse burgeroorlog. 1e helft van de vorige eeuw was er burgeroorlog in Spanje tussen communisten en fascisten. De fascisten wonnen. George wilde meevechten tegen de fascisten. Hij kreeg journalistieke taak, maar hij wilde meevechten en fascisten doden. Uiteindelijk mocht hij dat. Hij mocht wachtlopen in de nacht op het front. Eindelijk is hij dicht bij het doel, hij zou zijn eerste fascist kunnen doden, want hun front was dichtbij. Hij hoorde iets ritselen en dacht daar heb je hem. Hij zag de eerste fascist, maar dat bleek niet iemand te zijn die hem wilde doden, maar hij liep uit het front om te poepen. Hij keek tegen blote billen aan. (Plek van gelaat van Levinas). Hij zag geen fascist maar een mens die wilde poepen dus kon hij hem niet vermoorden. Hij zag opeens geen fascist meer, maar een mens die zijn behoefte zat te doen. Hij was iemand die tot categorie een fascist was ingedeeld. Gelijkenis gelaat en blote billen is dat het naakt is. Het zoals de ogen van iemand bij een nikab. Het is een gat waarbij je iemand naar binnen kijkt. Door de kleding die we aantrekken, doen we ons voor op een bepaalde manier. Op een een of andere manier drukken we ons uit, laten we ons zien als een bepaald iemand, een soort masker, maar het gezicht is naakt. Ook in relatieve zin want je kan wat doen met je haar of baard laten staan, maar je ogen blijven onbedekt en door die naaktheid toont zichzelf iets. (Levinas) Wat miskent het gelaat? = Wat wij na het bekijken van het gelaat met elkaar gaan bespreken. (Levinas) Welke eis van rechtvaardigheid gaat vooraf aan elk spreken van de werkelijkheid? = Het eerste wat gelaat zegt is misken mij niet, dood me niet. Wat moet je doen om goed te doen volgens Levinas? = De weduwe en de wees maken duidelijk wat je moet doen. Je moet de verdrukte uit hun verdrukking halen. De eis van rechtvaardigheid toont waar hij aangesproken wordt. De vraag wat je moet doen tegen vluchtelingen is miskenning. Kijk ze maar aan dan zie je dat er nood is en iedereen in nood moet geholpen worden. Als je zegt de 1e 100, pak je ze in in een kader van hoeveelheid.
Ingezonden op 17-01-2017 - 1114x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!