Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
› 11 ICASP deel B hc 11
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
11 ICASP deel B hc 11
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
African motor precocity = verschijnsel dat kinderen in Afrika eerder beginnen met lopen dan in de westerse wereld het geval is formal handling = opzettelijk het kind iets aanleren Redenen voor afrikaanse moeders om het kind snel te leren lopen = de grond is vuil, dus het kind wordt eerder ziek als het op de grond kruipt Lopen cultureel = kinderen in afrikaanse landen kruipen later, en zitten staan en lopen eerder dan in het westen (volgens Super en Harkness) Consultatiebureau, wat is noodzakelijk ivm motoriek = kind regelmatig op de buik leggen zodat ze hun nekspieren kunnen trainen , niet iedereen is het hier mee eens Stunted growth/dwerggroei = geremde groei Gemiddeld inkomen en wel of niet verschijnen van stunted growth = waar het gemiddelde inkomen hoog is, komt dwerggroei nauwelijks voor. In landen met een laag gemiddeld inkomen, komt dwerggroei vader voor. Dit komt omdat hoe hard een kind groeit afhankelijk is van de hoeveelheid voedsel dat beschikbaar is. Ok hebben kinderen in landen met lagere inkomens ook vaker allerlei ziekten Consultatiebureau en groeicurve = Maakt gebruik van groeicruve van WHO. De vraag is wat de norm is WHO groeicurve discussie= De groeicurve is bepaald uit hogere klassen, rookten niet, en gave borstvoeding (1,5 jaar) en vaste voeding, volgens de WHO norm. Op basis hiervan heeft de WHO bepaald welke lengtes normaal zijn bij bepaalde leeftijden. hier is kritiek op. Het is namelijk niet representatief voor de bevolking... voor beiden is wat te zeggen fleskinderen = groeien over het algemeen te snel BMI = Body mass index , gewicht / kwadraat van je lengte (onder de 17 is te licht, tm 25 is de norm, vanaf 25 is te zwaar en vanaf 30 is obees) (er is een plaatje waarop te zien is hoe snel de percentages van obesitas per staat zijn gegroeid ) Oorzaken obesitas = minder bewegen en minder lichamelijke arbeid / meer en slechter eten en drinken (natuurlijk is er een genetisch component, maar dat de hele normaalverdeling is opgeschoven is niet alleen te wijten aan genetica, dat komt gewoon puur door de omgeving ) GEvolgen obesitas = hart en vaatproblemen/ diabetis/ gewrichtsklachten Lamb over betrokkenheid vader = Er zijn 3 belangrijke aspecten in het moederen 1. Interactie (spel, voeding) 2. beschikbaarheid (dat je niet de krant zit te lezen) 3. verantwoordelijkheid (de meoilijkste vaak voor vadeers ... school, tandarts afspraken met vrienjdes..) Rough and tumble play = stoeien Wat doen vaders vaak het liefst en het meeste = stoeien en disciplineren.. wacht maar tot je vader thuis komt, dan zwaait er wat.. Het gezin, de rol van de grootouders = 1. alloparenting 2. bron van kennis en wijsheid 3. bron van conflicten (is allemaal mogelijk. luistered oor, maar kan ook dat grootouders en het niet met de ouders eens zijn er een conflicten ontstaan, door bijv dat opa en oma te veel verwend ) Opa en oma in Japan = hoge status ouderen verdwijnt, grotere nadruk ligt nu o pde jeugd. er worden steeds meer verzorgingstehuizen gebouwd /extended family extended family = afname van de status van de grootouders in de opvoeding Opa en oma in china = positief effect op schoolprestaties kinderen van zonen opa en oma in VS= rol van de grootouders nemen afhankelijk van de etnische achtergrond. onder de blanken is het individualistische model bijv sterker ontwikkeld dan in de Latino-cultuur en afro-americans Wijsheid = wijsheid komt volgens onderzoek niet met de jaren. Dit hebben ze bekeken aan de hand van taal. we dachten dat kinderen makkelijker een tweede taal oppikken, maar dat komt vaak omdat kinderen meer ondergedompeld worden in de ze taal, de ouders kunnen het makkelijker ontwijken. Als nu ook de ouders informele instructie zouden krijgen, en ze doen beiden eveneel hun best zullen de resultaten anders zijn aangezien de ouders kennis uit andere talen , een bagage, meenemen, alleen gebeurt dit nooit. het netto effect is eigenlijk dat ze geen algemene uitspraak doen over de kwestie of kinderen nou sneller leren dan volwassen. zij het dat ze vaak wel dneken dat het ACCENT beter wordt Second-language acquisition = Wanneer kinderen sneller een nieuwe taal leren dan volwassenen Elderspeak = de manier waarop mensen tegen ouderen praten, sommigen doen alsof ze dom zijn ... elderspeak kan negatieve gevolgen hebben voor ouderen Past je temeperament bij je ouders/cultuur ? Kinderen zijn opgedeeld in 3 soorten temperamenten = easy / difficuls/ slow to warm up (vlak of sloom) Temperament en Digo cultuur = hier hoor je een kind te hebben die vlak/sloom is. hij gaat ten onder in de digo en wordt depressief, er was geen fit tussen zijn temperament ene de cultuur waar het kind opgroeit Temperament in Masi Cultuur = hier is kindersterfte hoog en alles is gericht om in leven te blijven. Dus als een kind heel moeilijk gat krijse zien ze dit als een kind met een sterke levenswil, vechtertje dat wil leven. Moeders voeden veel en snel. is het kin sloom , zullen ze dit niet doen en gaat het kind dood Gedoemd kind, brazilie = ook daar worden kinderen die heel rustig zijn, kinderen genoemd die het niet gaan halen 'gedoemd kind' ze gaan daar dan ook niet in investeren, Mevrouw, ik heb meerdere kinderen ik moet mijn energie goed verdelen, dit kind zal tochooit doodgaa, het ontbreekt aan temperament Zelfbeeld (self-concept ) in Amerika = ik ben groot./ emotionoeel/ student.. allemaal individuele eigenschappen Zelfbeeld (self-concept ) in china of japan= ik ben vriendin van.../ ik doe... over relaties met anderen of instellingen Zelfbeeld en zelfwaardering(self-esteem) (westen en elders) = als je een lijstje opnoemt met negatieve dingen over jezelf, is het heel onlogisch dat je daarna iets positiefs zegt. in het WESTEN ligt de scheiding tussen zelfbeeld en zelfwaardering heel klein, terwijl in meer COLLECTIVISTISCHE culturen, dit niet het geval is. daar bestaat er een scheiding tussen zelfbeeld en zelfwaardering. Komt misschien omdat in het westen meer de prestaties de nadruk op ligt en dat jouw prestaties afhankelijk zijn van je persoonlijkheid terwijl in niet-westerse culturen, het minder belangrijk is waar je goed in bent. Je zelfwaardering kan ook afhankelijk zijn van hoeveel mensene een rol hebben in jouw leven. In afrika is er een groter zelfvertrouwen en dus een grotere zelfwaardering dit kan liggen aan het feit dat Afrikaanse kinderen door meer mensen worden opgevoed dan alleen hun ouders Self-efficacy = belangrijke term van Bandura , het is het vertrouwen dat iemand heeft dat hij/zij zal slagen in een bepaalde taak en zijn/haar gedrag zo kan sturen dat een bepaald doel bereikt kan worden. Dus het idee van wat je denkt dat je kunt bereiken of het geloof in je eigen vermogen. Je slef-efficacy is te testen met CPSE van bandura die bestaat uit vragenlijsten Identiteit en adolescentie volgens Hall = Hall schreef eeen boek , Sturm and Drang, hij zei dat het biologisch was dat de puberteit zoveel conflicten bracht. Identiteit en adolescentie volgens Mead= Mead wilde bewijzen dat strijd niet altijd zo hoefde te zijn. ze deed een cultureel onderzoek en ging naa SAMOA, daar bleek de puberteit vlekkeloos te verlopen. ze wilde bewijzen dat was Hall zei onzin was Mead is feministisch = Ze ging naar Nieuw Guinea en bekeek het temperament tussen de seksen. Ze zag 3 stammen, de ene was vreedzaam, de andere oorlogzuchtig en de andere meer praktisch. ze wilde dus weer bewijzen! zie je wel het is niet zo dat mannen moeten werken en vrouwen meer thuis rondhuppelen, dit zie je ook niet in andere culturen. Zelfstandigheid in adolescentie = mogelijk blijkt, hoe langer je moet wachten voordat je mag trouwen, alcohol drinken etc hoe meer conflicten je opzoekt dan iemand die al vroeg trouwt en jong zelfstandig wordt Identiteit adolescentie = bouw je op omdat je je eigen persoon wilt zijn, maar toch doe je dit veelal in een groep. dit gaat gepaard met vrij extreem conformisme. ze kiezen vaak een rol waarvan zij zeggen dat ze dit helemaal zijn, ze sliten zich aan bij een groep waarbij het gedrag staat uigeschreven. dit geeft een bepaalde veiligheid. door globalisatie kunnen dit ook dingen uit andere landen zijn trends identificeer je je met de cultuur van je ouders of met de meerderheid, onderzoek (is zelfbeeld van iemand te voorspellen )= arabische jongeren in israel zijn in de minderheid, maar zijn meer tevreden met hun zelfbeeld en kunnen zichmakkelijker een identiteit vormen door zich aan te sluiten bij hun eigen groep dan joodse pubers, die zich in de meerderheid bevinden. dit laat zien dat het zelfbeeld van iemand niet altijd voorspelbaar is Gehechtheidstheorie = zegt dat het een biologisch fenomeen is, maar veel onderzoekers vragen zich af of er geen andere relaties een rol spelen. bijv relatie met voeden of slapen Gehechtheid op jonge lefetijd een voorspeller = vaak onterecht.. als een kind op 1 jarige leeftijd onveilig gehecht is zegt men dat hij later moeite heeft met relaties aangaan, maar als het kind o p2 jarige leeftijd veilig gehecht raakt, dan ook meer moeite met relaties?? je moet dus oppassen met het zeggen dat gehechtheid op 1 jarige leleftijd een voorspeller is voor prestateis 10 jaar lter o pf later in het leven Waarop heeft bowlby de gehechtheidstheorie op gebaseerd= op de moeder. de vader speelt geen rol . aan de hand hiervan heeft hij zijn theorie opgebouwd. pas later zijn we gaan inzien dat het een situatie is dat niet slaat op alle landen. in vele culturen hebben kinderen relaties met andere familieleden Sierra Leone hoe is het daar met gehechtheid en netwerken? = 13% tussen de 1-4 jaar woont niet bij zijn moeder (baby'safgestaan na geboorte) 5-9 jaar 31% van de kinderen woont ergens anders vaak vanwege een school die ver weg is dat ze bij familie slapen 10-14 jr 53% woont elders, omdat kinderen bij werkgever en daar ook slapen .... Deze kinderen doen het perfect!! waarbij ze met verschillende personen een veilige gehechtheidsrelatie te hebben (in diezelfde landen sterven er meer ouders of andere familieleden dan bij ons, dus als je daar een gehechtheidspersoon verlies,t heb je nog anderen over ) Voordelen van spel = 1. als expressie 2. voorbereiding voor latere rol (vadertje en moedertje) 3. als leerervaring (samenwerken/zelfkennis/knikkeren ) pretended play = doen alsof.. iets naspelen bijv vadertje en moedertje Piaget en knikkeren = veel kinderen zijn voornamelijk bezig met de regels. het is een soort begin van moreel oordelen. Leren gaat dus niet alleen van af volwassenen maar ook van kind tot kind Verdelende rechtvaardigheid = hoe gaan we verdelen. jonge kinderen zegt, wie het hardste roept. Iets ouders, Wie heeft het meeste gedaan en verdient dus het meeste , De oudste, compromis of voor de persoon die de meeste behoefte eraan heeft Iemadn helpen in india of in de VS = in india ben je verplicth die persoon dan ook terug een keer te helpen, in Amerika bestaat deze wederzijdse verplcihting minder, je maakt je eigen keuzes Agressief gedrag = verschilt per cultuur. De eskimo's en semai zijn bijv heel vriendelijk , geweldsloos. terwijl de Yanomamo uit brazilie en waorani uit ecuador erg agressief zijn Agressieve gedragingen in brazilie en ecuador , stammen = vanaf jongs af aan is alels erop gerecht dat j agressief en gewelddadig bent. men zorgt ook niet voorelkaar zoals wij dat zouden doen. als vrouwen zwanger zijn en worden achtergelaten moeten ze zich bijv zelf zien te redden Verklaringen van agressief gedrag = we kunnen niet verklaren, want vanuit de evolutie lijkt dat bij extreme schaarste je agressief moet zijn om je goederen te beschermen, maar bij deze agressieve stammen is dat niet van toepassing... we kunnen dus niets verklaren bij agressie
Ingezonden op 21-01-2017 - 592x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!