Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Grondslagen in de psychologie
› 5 Het Behaviorisme!
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Grondslagen in de psychologie
, deel h5
5 Het Behaviorisme!
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
welke twee richtingen kwamen op begin 20e eeuw=positivisme en operationalisme=meten wat bedacht bridgeman=concept wordt geoperationaliseerd, omzon ravage als voor relsativiteitstheorie voorkomen, dat we niet weer zomaar zonder observeren newton hadden geloofd relativiteitstheorie=na newton, van einstein, atoomklok in baan om aarde schiet, gaat iet achterlopen, tijd is afhankelijk van beweging, gelijktijdigheid relatief tov beweging. krtiek op bridgman(boring)=je kunt lengt eop meer manier meten, welke moet je dan, en hoe zet je concept om in operatie thorndike, leertheorie=gedrag, operantconditioneren, law of effect(beloning straf), introspectie is bij dieren onmogelijk introspectie werd door deze drie psychologen gedaan=james titchener wundt hoe keek watson tegen introspectie aan= zei ik maar lawyor or thief van kinderen, tabula rasa, iedereen gelijk. stop maar met dat rare bewustzijn cartesiaans dualisme mee stppn, en introspectie is onzin, laten we objectief gedrag onderzoeken qie kwam als eerst met de associatie= hume, had associatie van ideeen, behavioristen willen associatie van stimuli en gedrag waar werd spearman bekend mee=g waarom was galtonsbehavioristisch onderzoek nog niet heel goed=had alleen data van vaders en zonen, geen informatie van tweelingstudies, behaviorist zei de omgeving zorgt ervoor dat ze bij cambridge terecht komen exposure, extinctie=bhandeling angsttsoronissen, spin verschil dier mens=dieren beter conditioneren wie was de voorloper van de leertheorie van de behavioristen=lijkt op die van hume wie was de voorloper van tabula rasa=komt eigenlijk van locke van wie haalt watson zijn inspiratie =haalt iedeen van brits empiristen wat zei skinner over mentale processen=vrije wil bestaat niet: mens is een soort lens geen actor waar lichaam en geest samen komen, er is geen lichaamgeestprobleem, ik is gewoon de gehele persoon, geen mentalistische processen, niet jan doet dit omdat jan dit gelooft/wil/denkt. koelkast/biertjevoorbeeld. skinner gelooft wel dat die mentale dingen bestaan maar niet dan dat in de wetenschap thuishoort. wie was van de homuniculi, wie was er tegen=van descartes,daa gelooft skinner niet in, want wat zit er dan weer in die homunculi nog een? proef bijgeloof=hebben zowel mensen als dieren volgens skinner, duif toevallig vleugel omhoog en bekrachtid, alles kan je door ebkrachtigin leren eerste wereldoorlog=intelligentietesten recruten en ptss tweede wereldoorlog=uit laten sterven van mensen die niet in de wereldbeeld passen alan turing=ontsleutelt enigma van de duiters, lijkt geen psycholoog maar is het wel: hoe je na kan denken over de manier waarop mentale processen zich tot het brein verhouden waarom was het probleem van de pijnappelklier omzeild met de turingmachine=logica, machine die kan denken, kan alle berekenbare functies oplossen, niet het descartes probleem dat we niet weten en die pijnappelklier, gwn mnetal in concreet omzettn booleaanse algebra=wiskundige implementatie van logica: als p waar is 1 als q waar is 1 als c is 1 dan is de c waar welk deel van je lichaam wordt ook wel de hardware genoemd =hersenen, als je leert/redeneert programmeer je je hersenen en geest is software. de computaional theory of mind wat betekent het brein/stroompjes implementeert de geest=computer implementeert een programma/software/firefox, geest t brein implementeert waarom was einstein zo belangrijk=hadden we rsti veertig jaar doorgemodderd met newton taal en skinner=, in het begin zit er niks in, alles door te leren, kind wijst naar bord en zegt op en ouders zijn blij, en dan hoort hij het is op, gaat hij imiteren en ouders weer jajaja drie krtieken van noam chomsky,hij hakt skinner in de pan=1klopt niet met hoe kinderen leren in praktijk2skinner is vaag3taal is te complex argument van chomsky=hoe weet dat kind dat 'op'wordt bekrachtigd en niet zn hand die hij toevalli mohoog heeft, wat zijn de stimuli wat zijn de repons, hij gebruikt die woorden als metofoor niet als een echte theorie waarom skinner ad hoc is=achteraf zeggen wat dan de bekrachtiging was, bij die duiven was t wel vantevoren goed opgezet er is geen meticulous care=kinderen leren niet door bekrachtiging, maar spontaan hoe leren kinderen nederlands van wie de thuisomgeving niet nederlands spreekt=nog een argument=kinderen leren door alleen maar te luisteren op straat waarom doen ouders alleen aan positieve bekrachtiging=ouders zeggen alleen jajaja nooit neeneenee wat zegt skinner over het commando licht=bedoeld als commando/intentie/omdat hij iets wil , skinner zegt maar uit de reactie van het mannetje vh licht blijkt intentie, maar ook als mannetje er niet is heb je een intentie dus dat klopt niet over correctheid en generativiteit in grammatica=kinderen maken creatief zinnen(generatief) en je kunt niet alleen puur inductief leren(anders kun je niete beoordelen of zinnen correct zijn of niet) poverty of stimulus/inductieprobleem=ouders spreken nooit grammaticaal correcte zin uit waarom spreekt chomsky van reflex en niet van conditionering=volgens chomsky is het een natuurlijk ontspruitend vermogen taal, hete kan niet puur door conditionering omdat stimulus te arm is plato cirkels=je hebt maar weinig cirkels gezien nativist=niet uit hemel, maar zit al in brein drie argumenten tegen chomsky=1waar zit lad 2kinderen horen duizenden gramamticale structuren per dag hoezo arm 3 hoeveel devices zijn er als taal een device is volgens welke oude psychologen was er geen empirie=plato en descartes argument hersengebiedenvoor grammatica =mensen betekneis loze zinnen spreken die wel grammaticaal correct zijn neuraal netwerk en hij loopte=kan door generaliseren denken dat hij loopte ok is, inductie act r plaatje=gaat over het cognitieve
Ingezonden op 01-03-2017 - 1220x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
03-03-2017
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!