Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Grondslagen in de psychologie
› 6 Het Brein!
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Grondslagen in de psychologie
, deel h6
6 Het Brein!
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
noem een kritiekpunt op chomsky=neurale regelmatigheden, gaan ook gegeneraliseerde fouten maken. vb. hij loopte chomsky zou gelijk krijgen als=door evolutie word je geboren met grammatica. noem het verschil tussen het functionalisme van twintig jaar geleden en de huidige neurowetenschap=informatieverwerkingssystemen met functionalistische benadering maar waar het zit in het brein niet bekend. neuro-wetenschap is nu centrumpunt. waarom denkt plato dat het denken in het hoofd zit=lokaliseert op zijn gevoel dat het denken in het hoofd zit, puur omdat je zintuigen daar zitten. drie redenen waarom aristoteles denkt dat het denken in het hart zit =bereikt via de goede weg het verkeerde: snijdt lichaam open en maar gokt verkeerd dat het denken in het hart zit1 i.v.m. emoties. 2.hart via bloed doorgeven aan de rest 3alle levende wezens hebben een hart maar niet allemaal een brein. hoe galenus wist dat het praten in het hoofd zit en wat wisten hij en descartes nog niet =snijdt zenuwen in keel van varken door, kan nog lopen niet meer geluid maken. dus stem komt van de hersenen, de hub. maar net als descartes is hij niet zeker of het denken van de hersenen komt. wat ontdekte vesalius en hoe noemde hij dit =ontdekte drie ventrikels/gaten met vocht/animal spirits in het brein. waar dacht homerus, odyssee dat emoties vandaan kwamen=emoties komen van de goden, vb. afrodite maakte hem verliefd. wat klopt er niet aan de mechanische reflex van descartes(van ergo cognito ergo sum)=klopt niet omdat het via het ruggenmergloopt op de tekening. helmholtz dacht dat neuronen instantaan communiceerden. wat bedoelde hij hiermee en was dit waar=als mensen elkaar knijpen over en je rekent uit m/s. Het blijkt 30 m/s/vrij langzaam eigenlijk te zijn. van schouder naar enkel en van schouder naar schouder vergeleken. ze dachten eerst dat het communiceren tussen neuronen instantaan/elektriciteit was. hoe vind leren plaats volgens hebb=what fires together wires together. neuronen zijn plastisch, veranderen door activatie, zo worden bepaalde verbindingen tussen neuronen sterker en vindt er leren plaats. hoe werkt long term potential=naar hebb, werkt net als hoe amazon voorspelt doordat je vaak bepaalde producten koopt. waarom was hebbian learning de eerste stap in de neurowetenschap =biologisch plausibel welke lagen van patroonherkenning zijn er in een neuraal netwerk=patroonherkenning, soorten knopen: buiten:door perceptie aangezet, hiddenlayer=verbinding, output=gedrag wie was sechenov=met de reflex, die pavlov beinvloedt. james accepteerde deze view. lokalisatie theorie=het brein is modulair: functie en lokatie koppeling equipotentiele theorie=functies zitten in het brein als geheel schade aan broca= zeggen zinnige dingen schade aan wernicke= zeggen goede zinnen wie zijn hubel en wiesel=kolommen neuronen die onder bepaalde hoek in een rechte lijn vuren. fmri=functie, bloedtoevoer mri en dti=structuur dti=stroomrichting van vloeistof, maakt met witte stroombanen zichtbaar imaging=projecteren parameters van een statistisch model(t-toets) in een 3d ruimte, namelijk het brein, je kijkt naar een hypothese niet naar een foto van de hersenen. pet=radioactieve vloeistof injecties , ook een nobelprijs gehad cajal=op micro niveau, heeft neuron-doctrine bedacht, mensen dachten dat er niks in de cortex zat dat het een schil was, er blijken kleine klontjes te zitten(globunes/cellen/neuronen) met strengetjes die met elkaar communiceren. golgi= door zilver in te spuiten, krijgt hij de celen van cajal in beeld. hindsight bias=dat we nu zeggen we weten niks, en dat wisten we toch allemaal, nee voor einstein wisten ze het niet. mysterieus=wij zijn gewoon die papcellen(dehersenen). waarom werkt paspoortherkenning o.b.v. een neuraal netwerk=ai, veel gezichten/vlakken laten zien en vergelijken en belonen. hij vegelijk niet jou met die foto, het is een neuraal netwerk. zelfrijdende autos ook. alfa go=computer van google die kan schaken. ze hebben die computer tegen zichzelf laten spelen. interne representatie=jij in, representaties van heel veel gezichten, hey dat ben jij. hinton=google, neuraal netwerk, ze laten hem pruttelen om te kijken wat zijn mentale presentaties zijn hume=associaties, correlaties, zijn inductieprobleem, zo werken neurale netwerken ook, dat heet connectionisme. welke stroming bracht mc cleiland en op welke stroming sloot dit aan=connetivisme, heb je alleen associaties, en we zijn weer bij het empirisme wat was de stroming van chomsky=cognitivisme, moet je al dingen inbrengen qua interne regels, tegen empirisme, is nativist, hebben mensen een bewustzijn=thermostaat heeft ook in en outpunt, maar heeft toch geen denkwereld als de mens. marrs three levels of analysis=1 computationele niveau: wat doet het systeem, schatde hellingshoek, representaties, koppeling ideeen 2lagoritmisch:hoe bereikt het systeem de toestand/hoe voert het de taak, regressielijn berekent uit 3 implementatieniveau: hoe wordt het fysiek geregeld, chips in computer welk van de drie niveaus gaat over meervoudige realisatie=algoritmisch, twee verschillende chips, vind lijn met kleinste afwijking of data meest waarschijnlijk maakt, op welk niveau wil je antwoord op welk van de drie niveaus zaten turing en chomsky=computationeel niveau het belangrijkst op welk van de drie niveaus zit de reductionist=implementatieniveau, niveau van neuronen op welk van de drie niveaus zit de antireductionist=het niveau voor het niveau van de neuronen is waar het antwoord ligt implementatie niveau niet belangrijk?=tientjes geef, door briefje te geven of overtemaken, met tientje een ijsje koopt: hoe kan het dat zij een ijsje koopt, ze had een tientje gekregen, maar je hoeft niet te zeggen of t een briefje of overmaken was, want het geldt altijd als een tientje
Ingezonden op 01-03-2017 - 794x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
03-03-2017
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!