Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Grondslagen in de psychologie
› 10 Chomsky artikel
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Grondslagen in de psychologie
, deel 10
10 Chomsky artikel
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
skinners functionele analyse: Operant, Reinforcer,Secondary reinforcer, Stimulus discrimination=operant: de respons. reinforcer:de beloning. sec. reinforcer: licht. stimulus discrimination: lichtflits Omschrijf het dilemma dat er volgens Chomsky ontstaat bij het generaliseren van termen zoals stimulus, response en reinforcer naar complex menselijk gedrag.=stimulus:alles waarop een organisme kan reageren of allen waar een organisme op reageert. respons: is alle gedrag respons of alleen als het wetmatig met een stimulus verbonden is. gedrag in het algemeen is namelijk niet wetmatig als de smalle definitie van geccontroleerde labstudie, bij gedrag spelen factoren als aandacht en wil mee naast de stim-resp Probeer aan de hand van 2 voorbeelden uit te leggen waarom Chomsky de term stimulus eigenlijk niet adequaat omschreven vindt.=we weten pas wat de stimulus is als de respons er is. red chair, say chair, due to the chairness. vb 2: je kunt een naam noemen, zonder dat die persoon zelf aanwezig is. de -ed is de respons op de stim iets in de past. Beschrijf ook een voorbeeld waaruit blijkt dat de term: “Response strength” niet goed op verbaal gedrag toepasbaar is.=snelheid van de emissie van een repsons, gedurende het uitsterven. de sterkte zou alleen van de frequentie afhangen en niet van pitchlevel of stressfactoren of kwantiteit of reduplicatie.vb. beautiful zacht of hard zeggen heeft evenveel effect. hij bedoelt met warschijnlijkheid eigenlijk like, interest, intention, belief, Wat is volgens Chomsky het probleem met reinforcement/ bekrachtiging?=de presentatie van een stimulus tijdelijk met een andere stumulus of respons. law of conditioning . het reinforcing vinden om je eigen naam te horen door een baby die maar watbrabbelt, of het reinforc=ing vinden dat anderen je boek waarderen als weet je dat pas later. Wat zou volgens Chomsky het doel moeten zijn van conditionering en waarom is dat niet toe te passen bij taal? =er kan ook leren zonder drivereduction zijn(latent). blodgett: ratten leren ook zonder drive/voedseldoel. vb apen: solven the problem van de puzzel die random in hun kooi ligt zonder belong, puur het solven is the reward voor hen. zonder drive leren: imprinting vogels hun song leren.zo hrekennen we ook mensen of plaatsen waarwe eig geen anadahct hadden geschonken. kinderen leren door imitatie van woorden en kijken van tv/buitenspelen, niet door mutucious care van de ouders door reinfrocement. puur door de eign motivati en niet door de sturing van de ouders. kinderen kunnen ook moeiteloos nieuwe iznnen maken en begrijpen en bepalen of ze grammticaal correct zijn. Wat zijn volgens Chomsky belangrijke factoren bij het leren van taal? Geef voorbeelden ter verduidelijking en ondersteuning van deze factoren. = reinforcement, casual observation, and natural inquisitiveness (coupled with a strong tendency to imitate) maar ook inborn structure, maturation, and learning vb gaping repsons birds , and it would no doubt be possible to train rats to do something similar. it is possible that ability to select out of the complex auditory input those features that are phonologically relevant may develop largely independently of reinforcement, vb.we leren nu wel de taal van de mensen om ons heen, maar we kunnen ook prima chinees leren. Hoe herkent Skinner het verschil tussen een:Verzoek en Commando= een commando is: “a verbal operant in which the response is reinforced by a characteristicconsequence and is therefore under the functional control of relevant conditions of deprivation or aversive stimulation” , Thus, a question is a mand which “specifies verbal action, and the behavior of the listener permits us to classify it as a request, a command, or a prayer” (39). It is a request if “the listener is independently motivated to reinforce the speaker” a command if “the listener’s behavior is… reinforced by reducing a threat, a prayer if the mand “promotes reinforcement by generating an emotional disposition.”. . The word question does not cover commands. Please pass the salt is a request (but not a question), whether or not the listener happens to be motivated to fulfill it; not everyone to whom a request is addressed is favorably disposed. A response does not cease to be a command if it is not followed; nor does a question become a command if the speaker answers it because of an implied or imagined threat. Leg uit waarom Chomsky denkt dat “X wil Y”, niet hetzelfde is als: “X heeft te kort aan Y”.=m Leg uit waarom Chomsky en Skinner een zin als “Wil je alsjeblieft het zout doorgeven” heel anders zouden kunnen interpreteren.= A mand such as Pass the salt is a class of responses. We cannot tell by observing the form of aresponse whether it belongs to this class (Skinner is very clear about this), but only byidentifying the controlling variables. en It appears that we must decide that the relevant condition of deprivation was (say) salt-deprivation, on the basis of the fact that the speaker asked for salt ( Er worden verschillende soorten conditionering genoemd: een ‘echoic operant’, ‘textual behavior’, ‘intraverbal operants’ en ‘autoclitics’. =autoclitics: Among the autoclitics are listed such expressions as I recall, I imagine, for example, assume, let X equal…, the terms of negation, the is of predication and assertion, all, some, if, then, and, in general, all morphemes other than nouns, verbs, and adjectives, as well as grammatical processes of ordering and arrangement. Swans are white is just as general as All swans are white. Furthermore, the proposed translation of all is incorrect if taken literally. It is just as possible to say Swans are green as to say Swans are white. It is not always possible to say either (e.g., while you are saying something else or sleeping). Probably what Skinner means is that the sentence can be paraphrased “X is white is true, for each swan X.” But this paraphrase cannot be given within his system, which has no place for true.Skinner adds to it only the very implausible speculation that in the internal process of composition, the nouns, verbs, and adjectives are chosen first and then are arranged, qualified, etc., by autoclitic responses to these internal activities. Struggling artists can be a nuisance has the same frame as marking papers can be a nuisance, but is quite different in sentence structure, as can be seen by replacing can be by is or are in both case Hoe worden zinnen volgens Skinner gestructureerd en waarom is dat volgens Chomsky niet adequaat? =Sheep provide wool has no (physical) frame at all, but no other arrangement of these words is an English sentence. The sequences furiously sleep ideas green colorless and friendly young dogs seem harmless have the same frames, but only one is a sentence of English (similarly, only one of the sequences formed by reading these from back to front). Struggling artists can be a nuisance has the same frame as marking papers can be a nuisance, but is quite different in sentence structure, as can be seen by replacing can be by is or are in both cases. Wat is de conclusie van Chomsky over de theorie van Skinner? Hoe moet volgens hem naar taal worden gekeken? =n
Ingezonden op 02-03-2017 - 933x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
03-03-2017
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!