Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Taalkunde
› 2 Fonologie
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Taalkunde
2 Fonologie
Jaar 3 (hbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
foneem = segment dat verantwoordelijk is tussen betekenisverschil tussen twee woorden minimaal paar = twee woorden met een verschillende betekenis die maar één klanksegment van elkaar verschillen (/pot/ en /bot/) allofoon = klankvariant dat niet leidt tot betekenisverschil (/kit/ en /kat/) allofonen in vrije variant = concrete fonetische dialectische varianten van een foneem in eenzelfde fonetische context (harde en zachte ‘g’) allofonen in complementaire distributie = Verschillende allofonen worden gebruikt in verschillende woorden, als verschillende klankrepresentaties van hetzelfde foneem (/kit/ en /kat/) distinctief = ≈ articulatorisch (in de fonetiek) featuremix = een bundel fonologische of distinctieve kenmerken ([occlusief, labiaal, stemloos = /p/) [achter] = Produceren we de klank met de tongrug naar achteren, dus achter het palatale gebied? [anterieur] = Produceren we de klank vóór het palato-alveolaire stuk van het gehemelte? [aspiratie] = Produceren we de klank met een glottale stand die hoorbare wrijving veroorzaakt? [consonantisch] = Produceren we de klank met aanzienlijke obstructie in het spraakkanaal? [continuant] = Produceren we de klank met een luchtstroom die we in de mondholte niet onderbreken? [coronaal] = Produceren we de klank met tongpunt of tongblad? [gereduceerd] = Produceren we de klank met de tongrug in de neutrale positie? [gespannen] = Produceren we de klank met een grotere articulatorische precisie, dus met een sterkere spanning of contractie van de articulatiespieren? [hoog] = Produceren we de klank met de tongrug omhoog? [laag] = Produceren we de klank met de tongrug lager dan de neutrale positie? [labiaal] = Produceren we de klank met (één van) de lippen? [lateraal] = Produceren we de klank met een luchtstroom langs de zijkant van de mondholte? [nasaal] = Produceren we de klank met het velum naar beneden? [rond] = Produceren we de klank met lipronding? [sonorant] = Produceren we de klank met aanzienlijke opening in het spraakkanaal, voldoende om resonantie te veroorzaken en de stemplooitrilling te vergemakkelijken zonder fundamenteel verschil in luchtdruk binnen en buiten de mondholte? [stem] = Produceren we de klank met een glottale stand die stemplooitrilling mogelijk maakt? [syllabisch] = Kan deze klank op zichzelf de kern van een lettergreep vormen? assimilatie = een klank past zich aan voor een bepaald kenmerk aan een aangrenzende klank final devoicing, FD of verscherping = aan het einde van het woord valt de stemplooitrilling weg /b/=›[p], /d/=›[t], /ɣ/ =› [x], /v/ =› [f] en /z/ =› [s] homofonie = twee woorden krijgen dezelfde uitspraak ondanks het verschil in spelling (hard en hart) homografie = twee woorden krijgen een verschillende uitspraak ondanks het feit dat er geen verschil is in spelling (régent en regént) homonymie = een woord met twee verschillende betekenissen (kater) progressieve assimilatie (PA) = de voorafgaande stemloze obstruent zorgt ervoor dat de daarop volgende stemhebbende obstruent stemloos wordt (opvallen, dakgoot, loszagen, surfvereniging, dansgroep) /v/ =› [f], /z/ =› [s], /ɣ/ =› [x], /vl/ =› [fl] en /ɣr/ =› [xr] regressieve assimilatie (RA) = stemloze klanken worden omgezet in stemhebbende klanken (opbouwen, uitdenken, afbuigen, herfstdag, mestbank) /p/ =› [b], /t/ =› [d], /k/ =› [g], /f/ =› [v], /s/ =› [z] en /x/ =› [ɣ], /ft/ =› [vd], /st/ =› [zd], /xt/ =› [ɣd], /fst/ =› [vzd] feeding relatie = toestand 1 + 2 = 3 (loodzwaar, hoogvlieger, huisgenoot) bleeding relatie = toestand 1 + 2 = -2, toestand 2 bloedt als het ware dood nasale assimilatie = assimilatie van plaats, NA tautosyllabisch = twee klanken komen binnen dezelfde lettergreep voor (damp) tautomorfemisch = twee klanken komen binnen dezelfde morfeem voor (gember) homorganisch = dezelfde plaatskenmerken bij de articulatie heteromorfemisch = een morfeemgrens tussen twee de nasaal en de obstruent (aankomen, omtoveren, zangvogel) hiaat = twee opeenvolgende klinkers worden beide afzonderlijk uitgesproken en dus niet als één klank insertie = toevoegen van een extra teken bij de hiaatregels Hiaatregel met glottale stop = Als de eerste vocaal een open /a/ of een /ə/ is en de tweede klinker is beklemtoond, dan voegen we de [ʡ] toe [paʡɛlja] Hiaatregel met een palatale semi-vocaal [j] = Tussen een ongeronde voorklinker en een andere vocaal [dijet] Hiaatregel met een labio-velaire semi-vocaal [w] = Tussen een ronde achterklinker en een andere vocaal [ru wanda] Hiaatregel met een labio-palatale semi-vocaal = Tussen een geronde voorklinker en een andere vocaal [dyɥo] degeminatie DG = één van de twee gelijke klanken bij de uitspraak worden samengebracht tot één klank deletie = het wegnemen van een klank bij de degeminatieregels Optionele degeminatie bij samenstelling = (looppas, affluiten, laattijdig) Verplichte degeminatie bij flexie = (zette, voedde) Verplichte degeminatie bij afleiding = (grootte, onmiddellijk) FD+DG = voedt /vud+t/=›[vut], gevoed /ɣə+vud+d/=›[ɣəvut] PA+DG = /fv/=›[f:] afval, /xɣ/=›[x:] lachgas,/sz/=› [s] loszagen RA+DG = /pb/=›[b:]=›[b] opbouwen, /td/=›[d:]=›[d] uitdenken /ftd/=›[vd:]=›[vd] liftdeur, /std/=›zd:=›[zd] mestdecreet /xtd/=› [ɣd:]=›[ɣd] luchtdoop NA+DG = /nm/=›[m:]=›[m] aanmanen, onmiddellijk FD+PA+DG = /ɣɣ/=›[xɣ]=›[x:]=›[x] hooggebergte /zz/=›[sz]=›[s:]=›[s] leeszolder /vv/=›[fv]=›[f:]=›[f] zweefvliegen FD+RA+DG = /bb/=›[pb]=›[b:]=›[b] ebbeweging /dd/=›[td]=›[d:]=›[d] laaddienst
Ingezonden op 20-03-2017 - 1992x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!