Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
LeerstoornissenUnivLeiden
› 2 HC 2
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
LeerstoornissenUnivLeiden
, deel 2
2 HC 2
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Diagnostische cyclus bestaat uit = amnese / klachtenanalyse / probleemanalyse / verklaringsanalyse / indicatieanalyse/ advies Richtlijnen en protocollen voor diagnostiek = screening, signalering, diagnosticeren Richtlijnen en protocollen voor behandeling/begeleiding = psycho-educatie / medicatie/ therapie Advies opties van behandeling zijn gericht op = ouders / jeugdige / schoolcontext (leerkracht, kind op school, buiten school) Doel behandeling = preventie / remediatie Preventie = vroeg opsporen van risicogroepen / achterstanden wegwerken voordat problemen ontstaan bijv VVE Remediatie = probleem oplossen / voorkomen dat probleem groter wordt Selectie en Evaluatie, het voelt goed ? = Je MOET testen! Je moet altijd evalueren ook als je een behandeling selecteert baseren op wetenschappelijk onderzoek. Als iets goed voelt is dat niet genoeg Klanttevredenheid is automatisch een effect? = je moet kijken hoe het is op gezet, vaak is het niet goed op gezet onderzoek en is het vooral goed voor de verkoopcijfers Belang van evidence-based = specifieke effecten (effect behandeling is niet op andere wijze te bereiken) / Voldoet behandeling aan credo Primum non nocere ? / dodo bird verdict (je bent nooit bewust aan het overbelasten. Je moet er altijd vanuit gaan dat de eerste behandeling werkt!) Credo Primum non nocere = richt het geen schade aan? RCT = randomnized control trial, De Gouden standaard, maar niet altijd haalbaar Criteria Randomnized Control Trial = 1. Random toewijzen (kind weet niet dat er andere groepen zijn) (voordeel is, of je dan weet of de echte interventie aanslaat ) 2. Kijk ook wanneer je het doet, dus bijv niet altijd in de ochtend en in de middag de controle groep/ of rond lunch tijd 3. Het is bewezen dat als dit goed wordt uitgevoerd het meest superieure vorm van een interventie-effect meten is Als orthopedagoog moet je kunnen beoordelen van = wetenschappelijke studies (kwaliteit opzet, uitvoer, interpretatie effectgrootte..) / beschrijving behandeling en interventie / voortgang client WWC = What works Clearinghouse WWC (what works clearinghouse) = een overzicht van de bestaande onderzoek over verschillende programma's, producten, praktijken, en het beleid in het onderwijs. DOEL is om opvoeders te voorzien van de informatie die ze nodig hebben om op feiten gebaseerde beslissingen te nemen. Ze richten zich op de resultaten van hoogwaardig onderzoek om de vraag te beantwoorden "Wat werkt in het onderwijs? ' 4 criteria voor de beoordeling = 1. Goed beschreven 2. Goed onderbouwd 3. Effectief 4. Goed uitvoerbaar Executieve functies = plannen/ doelen stellen/ organiseren/ zelf-monitoren / cognitieve flexibiliteit/ onthouden/ prioriteiten stellen/ impuls controle/ intieren/ shiften/ aandacht richten (er wordt Hill = doel stellen Skill = vaardigheden om doel te bereiken will = de wil om vol te houden tot doel is bereikt Ontwikkeling executieve functies = het is een DYNAMISCH PROCES (zo worden kinderen bijv steeds minder egoistisch ) het kinderbrein is geen miniatuurversie van het volwassenbrein, het ziet er anders uit met andere dingen. Het is een INTERACTIEF ONTWIKKELINGSPROCES MET ANDERE COGNITIEVE DOMEINEN Wannner start inhibitiecontrole en noverbaal werkgeheugen? = 0 jaar Wanneer cognitieve flexibiliteit in aandacht, sterkte groei inhibitiecontrole = 1-4 jaar Wanneer verdere groei van executieve functies , sterke groei van werkgeheugen en aandacht = 4-6 jaar Wanneer groei van werkgeheugen, sterke groei cognitieve flexibiliteit en cognitieve flexibiliteit bijna voltooid? = 6-9 jaar Wanneer groei Werkgeheugen, doelgerichter gedrag! Plannen = 9-12 jaar Wanneer langzeme groei executieve functies, meer controle over gedrag en conditite = 12-15 jaar Wanneer is de laatste sprong dat er echt hevige groei is in de ontwikkeling van executieve functies? = 11-13 jaar Kinderen hebben structuur nodig, maar ook = soms onverwachte dingen om flexibiliteit te kunnen ontwikkelen Hoe kun je ‘leerling’ helpen om ‘meester’ te worden = kans bieden om soms risico’s te laten nemen/ reflecteren Meten van executieve functies = is erg ingewikkeld, want EF zijn geen losstaande modules. Het is zo dat alle neuronen steeds beter samen gaan werken. Nieuwe complexe taken zijn moeilijk te meten omdat er altijd andere cognitieve functies bij berokken zijn . Zonder aandacht kan je bijv geen EF uitvoeren Task impurity = EF taak moet worden ingebed in taak-context waardoor er altijd ook niet-executieve processen worden gemeten Aandacht, drie verschillende aandachtsgebieden = ALERTHEID (volhouden van aandacht) / ORIENTATIE (focus op relevante informatie) / UITVOERENDE CONTROLE (profiteren van gedrag) Instructie aan leerlingen met aandachtsproblemen = gunstige leercondities scheppen/ eisen niet te hoog (ze moeten het allemaal leren) / monitoring (biedt ze scaffolding) Inhibitie / impulscontrole = niet relevante prikkel kunnen negeren terwijl je een doel wilt bereiken Wanneer kunnen kinderen inhibitie/ impulscontrole = vanaf ongeveer 12 maanden eerste vorm van inhibitie (iets daarvoor begin je dat dus al te ontwikkelen ) Wanneer is er een grote toename in snelheid en accuraatheid (inhibitie/Impulscontrole) = tussen 3 en 6 jaar Wanneer kunnen kinderen vrij goed monitoren en reguleren van acties? = 9e jaar (korte dip rond 11 jaar door impulsief gedrag) Cognitieve flexibiliteit = aandacht kunnen switchen in reactie op verschillende situaties / verschillende regles kunnen toepassen in wisselende settings (belangrijk voor flexibel, doelgericht gedrag Hoe werkt het met informatie opslaan in het geheugen = Je ziet dingen , sensorisch geheugen (hier blijft het maar een paar seconde hangen) , door aandacht gaat het naar het werkgeheugen (blijft het langer hangen) (herhaling) , dit wordt ge-encodeerd en gedecodeerd en gaat dus naar het Lange termijn geheugen (blijft lang hangen) Werkgeheugen = gecontroleerde aandacht/afleiding. Blijft zich ontwikkelen tussen 6-18 jaar. Grote individuele verschillen. Capaciteit van het werkgeheugen kan weinig zijn, bij een lange instructie is er kans dat info vergeten wordt omdat niet iedereen even grote capaciteit werkgeheugen heeft Instructie aan leerling met werkgeheugenproblemen = korte instructie / korte aantekeningen of pictogrammen / zomin mogelijk afleiding Lange termijn geheugen is op te splitsen in = declaratief geheugen en procedureel geheugen Declaratief geheugen is op te splitsen in = semantisch geheugen en episodisch geheugen Procedureel geheugen = onbewuste dingen zoals lopen Semantisch geheugen = algemene kennis/feiten (in declaratief geheugen) Episodisch geheugen = jouw persoonlijke herinneringen (in declaratief geheugen) Lange termijn geheugen = opslag van feiten, kennis en ervaringen. Het is geen uniform geheel, de verwerking (encoderen) wordt gedaan in de hippocampus en het terughalen (retrieval) is weer apart. Daarnaast zit in je lange termijn geheugen herinneringen. Het is niet lineair (want langer termijn) Hippocampus = enige gedeelte waar nieuwe cellen worden gevormd het hele leven lang. Sommige kinderen hebben hier meer receptoren, zij doen het dan bijv beter in memory (soms zijn 10 jarigen hier beter in dan 20 jarigen) Ook vind de verwerking van informatie hier plaats Welke taak is op 3-5 jarige leeftijd al erg goed ontwikkeld = gezichtsgeheugentaak Forgetting curve Ebbinghaus = geheugenexperiment , 3 letterwoorden, betekenisloos hoe lang kan iemand dat onthuoden? Hij trainde het geheugen om te kijken hoe lang je het kon onthouden. Spacing effect = van Ebbinghaus. Steeds langere pauze tussen herhalingen betekent beter beklijven van info dus door goede herhaling en spreiding kun je info beter vasthouden Forgetting curve PLUS spacing effect = steeds herhalen, en oook steeds wat langer herhalen
Ingezonden op 22-03-2017 - 389x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!