Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedenis van de Moderne filosofie
› 4 College 4
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedenis van de Moderne filosofie
4 College 4
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Hoe denkt Leibniz over God? = God is in alles. Is Leibniz een rationalist of een empirist? = Een rationalist. Waarom is Spinoza een extreme rationalist? = Omdat de rede een uitgangspunt is van wat we kunnen kennen. Wiskunde en Logica zijn belangrijke dingen om tot de waarheid te komen. We moeten beginnen met God. Waar begint de ethica van Spinoza? = Bij God. Het is vanuit God. Hoe ziet Spinoza God en natuur? = God is de natuur en de natuur is God. Waar drukt God zich in uit? = Op ontelbare manieren en in alles. Als ik iets zeg, is het een uitdrukking van God. Wat zijn Attributen volgens Spinoza? = Eigenschappen waardoor God begrepen wordt. Wat is Modi volgens Spinoza? = Bestaanswijze. Je kunt bijv. spreken over de kleur rood, maar de rode stoel is de bestaanswijze van dat rood. Hoe denkt Spinoza het lichaamgeest probleem van Descartes op te lossen? = Met monisme, door te zeggen dat het beide uitdrukkingen van God zijn. Het zijn twee kanten aan dezelfde medaille. Ze zijn als een modi van dezelfde substantie. Het lijkt op een soort identiteitstheorie. Mind is de geestelijke uitdrukking van God en lichaam is de lichamelijke uitdrukking. Omdat ze hetzelfde uitdrukken, is er ook geen oorzakelijkheid. Wat is het verschil tussen Descartes’ dualisme en Spinoza’s monisme? = Descartes zegt dat de mens een samenstelling van twee substanties is, lichaam en ziel twee aparte dingen zijn en eindigheid van menselijke ziel. Spinoza zegt dat de mens een samenstelling van modi van God is, wij kennen twee van Gods attributen die door verschillende modi worden geopenbaard:lichaam en geest en de menselijke geest is onderdeel van Gods oneindige geest. Wat is vrijheid volgens Spinoza? = Onafhankelijkheid en jezelf kunnen zijn. Is de mens vrij volgens Spinoza? = Mensen zijn aan natuurwetten onderworpen en door Gods natuur bepaald. Vrije wil is een subjectieve illusie die uit onwetendheid voortkomt. Menselijke vrijheid als een vorm van autonomie - zoveel mogelijk volgens zijn eigen aard leven. D.w.z. door inzicht in de werkelijkheid. Inzicht in jezelf is inzicht in het geheel en dan kom je erachter dat de vrije wil niet bestaat. Is God vrij volgens Spinoza? = God is zowel volkomen vrij als noodzakelijk. Als alles gedetermineerd is, kun je volgens Spinoza dan spreken van een moraal? = Ons idee van ethiek is gebaseerd op het idee dat we keuzevrijheid hebben en verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor wat we doen. Dan moeten we bedenken dat noties als goed en slecht menselijke verbeelding is. Natuur is noch goed noch slecht, geen oordeel. Wij zijn vrij in zoverre we autonoom zijn en handelen naar onze eigen aard. Of we dat doen of niet, al staat het vast, zijn we vrij en anders slaven. Door toenemend inzicht in de werkelijkheid kunnen we onszelf blijven. Juist door het inzicht en begrip van noodzakelijkheid van alles zijn we vrijer. Hoe onderscheiden wij onszelf volgens Spinoza als we allemaal een uitdrukking zijn van God? = Hij gaat uit van een soort egoïsme. Door levensdrang. We onderscheiden ons door niet actief, maar passief te zijn. In welk opzicht lijkt de ethiek van Spinoza op die van de Stoa? = We moeten passieve emoties als angst beheersen, want als je dat voelt, laat je je leiden. Je bent vrij bij actieve emoties en dat is toenemend begrip in de natuur. De Stoa zegt ook dat je je niet moet laten leiden door angst als het om een situatie gaat die je niet aangaat, waar je niets aan kunt doen. Je moet je emoties beheersen. Dit zegt Spinoza ook over passieve emoties. Wat bedoelt Spinoza als hij zegt dat God de immanente oorzaak is? = Dat God de natuur is, er geen oorzaak is buiten de wereld en dat de schepping niet bestaat, maar dat de wereld eeuwig is. Wat laat Spinoza in zijn appendix zien? = Dat de meeste mensen het bij het verkeerde eind hebben (vooral tegen doel-oorzakelijkheid en antropomorfisme dat de mens centraal staat). Van wanneer tot wanneer leefde Leibniz? = Van 1646 tot 1716. Wat is het werk van Leibniz? = 1666: De Arte Combinatoria 1671: Hypothesis Physica Nova 1684: Nova Methoduspro Maximis et Minimis 1686: Discours de métaphysique 1695: Systèmenouveau de la nature 1704: Nouveaux Essais sur l'entendement humain 1710: Essais de Théodicée 1714: Principes de la Nature et de la Grace fondés en Raison 1714: Monadologie 1715-1716: Briefwisselingmet Samuel Clarke. Vertel wat over Leibniz. = We leven in de best mogelijke wereld. Net als Spinoza en Descartes geen academische filosoof. Veel bij rijke families. Hij kwam ook een tijd naar Nederland naar Spinoza. Heeft rekenmachine uitgevonden en de wc voor de rolstoel. Hij wist van alles war. Was van het verzoenen. Was wiskundige, uitvinder van het binaire stelsel waar zonder computers en telefoons, etc. er niet waren geweest. Hij is ook degene die tegelijk (niet samen) met Newton differentiaalnotie, integralen, etc. bedacht. Was strijd om wie als eerste was. Wat is Leibniz’ project? = Hij wil veel verzoenen in o.a. geloof en rede, katholiek en protestant. Hij was rationalist en had dus grote vertrouwen in logica en wiskunde, die we als universele taal kunnen gebruiken. (Leibniz’ ideaal). Hij wil Gods volmaaktheid beter denken dan zijn voorgangers. Ze hadden er volgens hem niet goed over nagedacht. Hij probeert ook het lichaam-geest probleem van Descartes op te lossen. Wat is Leibniz’ metafysica? = Waarom is er iets en niet niets? Waarom zijn de dingen zoals ze zijn en niet anders? Rationalistisch uitgangspunt is belangrijk: natuur is redelijk en met redelijkheid te begrijpen. Hoe denkt Leibniz’ over God? = Het idee van Spinoza en Descartes doet afbreuk op Gods almacht. De natuur maakt geen sprongen en God heeft de best mogelijke wereld gemaakt, al is het niet altijd leuk. God is volmaakt: oneindig, alwetend, almachtig (vrij), welwillend en redelijk. Redelijk: alles was er is, is er omdat er voldoende reden voor is. God is volmaakt, omdat hij volmaakte keuzes maakt. Dat is het principe van voldoende grond. Hier is de terugkeer van teleologie. Wat is Leibniz’ kritiek op Spinoza? = God is weldegelijk vrij. Wat is Leibniz’ kritiek op Descartes’ voluntarisme? = Descartes zegt dat de wil van God bepaalt hoe de wereld eruit ziet en wat goed en slecht is. Volgens Leibniz’ is dat niet zo. Wat goed is, is niet goed omdat God dat wil, maar wat God wil is goed, omdat de goedheid bepaalt wat goed is. God bepaalt niet wat goed is, maar God is goed, omdat hij goed doet. Wat voor kritiek heeft Leibniz’ op Spinoza’s determinisme? = Leibniz is het niet eens met dat goedheid niet aan God toe zou komen en dat goed en slecht niet bestaat en niets met de waarheid te maken heeft. Leibniz lijkt wel een beetje misbruik te maken van Spinoza’s standpunt door te zeggen dat Spinoza denkt dat God doet wat hij wil, maar volgens Spinoza heeft God geen wil. God maakt de best mogelijke wereld. Wat is de best mogelijke wereld volgens Leibniz? = Het meest optimaal, meest efficiënt, de grootste orde met de minste middelen. En er moet enige vrijheid zijn. Waarom bestaat kwaad volgens Leibniz? = Omdat dat een rede heeft. Omdat we vrij zijn en omdat goedheid en vrijheid geen betekenis hebben zonder kwaad. Als God altijd de best mogelijke keuzes maakt, kun je dan wel zeggen dat hij kiest? Wat zegt Leibniz hierover? = Leibniz probeert te laten zien dat God niet gedwongen wordt door noodzakelijkheid, maar om een morele reden de juiste keuzes maakt. Wat is individuele substantie volgens Leibniz? = Alles wat jij bent gedaan, doet en gaat doen en wie jij bent zit in het begrip van jouw individuele substantie. Dit wordt samengehouden met het principe van voldoende grond. Alleen God kent het a priori en weet wat mij dadelijk gaat overkomen. Maar zijn we dan wel vrij? Welke twee waarheden onderscheid Leibniz? = Verstandswaarheden en feitwaarheden. Wat zijn verstandswaarheden volgens Leibniz? = De logische waarheid. (Vrijgezel is ongehuwd. Als een vrijgezel ongehuwd is, is dat logisch niet mogelijk. Valt buiten actualiteit en mogelijk.) Wat zijn verstandswaarheden volgens Leibniz? = Principe van voldoende grond. Iets is waar of niet waar, zoals: het regent vandaag. Hoe denkt Leibniz over God als schepper? = Hij is niet iemand die constant ingrijpt. Hij heeft de best mogelijke wereld geschapen. Hij had het ook anders kunnen doen, maar hij kiest om morele redenen voor de best mogelijke wereld. Hij is alwetend en heeft een oneindig verstand. Wij mensen hebben dat niet, daarom hebben we het verschil tussen a priori en a postriori. Logische noodzakelijkheden vallen buiten Gods macht. Hij is vrij omdat hij het ook anders had kunnen scheppen. Hij doet het niet, maar dat maakt niet uit. Hij had die mogelijkheid.
Ingezonden op 26-03-2017 - 941x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!