Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
LeerstoornissenUnivLeiden
› 3 PK 3
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
LeerstoornissenUnivLeiden
, deel 3
3 PK 3
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Dyscalculie = gebrekkig inzicht om cijfersymbolen aan grootheden te koppelen. (vaak gebruiken ze nog bijv vingers/ vinden het lastig om te schatten/ kunnen een getal niet plaatsen in de telrij/ kunnen niet in een keer het verschil zien in grootheden/ niet terugtellen/ of sprongen over een honderdtal) Oorzaak van dyscalculie? = De basis van rekenvaardigheid bevindt zich in de pariëtale kwabben. (dit zijn andere kwabben dan de kwabben waar taal en cognitieve capaciteiten bevinden) Zo is het mogelijk om rekenkundige vaardigheden te behouden, ook al treedt er een defect op in het onthouden van andere feitelijke kennis en andersom. BIJ DYSCALCULIE HEB JE EEN DEFECT IN JE PARIËTALE KWAB. Dit onderscheidt dyscalculie van een gewoon rekenprobleem Intra pariëtale Kwab (IPS) = tijdens het gebruik van rekenkundige vaardigheden wordt er een beroep gedaan op verschillende netwerken in het brein. WISKUNDIGE FEITEN (zoals schatten en x) worden verwerkt in de frontale kwabben (met name IPS). Ook is de IPS actief bij VERANDERINGEN IN AANTALLEN Waarom kunnen volwassenen complexe rekenkundige berekeningen uitvoeren waar een 4 jarige nog niet toe in staat is ? = volwassenen zijn de gebieden voor het declaratieve geheugen en het werkgeheugen beter ontwikkeld, waardoor de hersenen nummers efficiënter en automatischer kunnen verwerken Eerder geleerde feiten worden opgehaald uit de = gyrus (staat in verbinding met het geheugen) Op welke gebieden heb je een tekort dat je rekenprestaties er onder leiden ? = redeneren/ goed werkgeheugen/ taalbegrip/ ruimtelijke cognitie Wat kan helpen om rekenvaardigheden te verbeteren = vroege interventie, mits er verbinding tussen de wiskundige feiten en de betekenis ervan wordt gemaakt. Er is een ernstig gebrek aan effectief gebleken dyscalculie interventies Om getalbegrip te verbeteren is van belang= dat kind feedback krijgt en intrinsieke motivatie heeft. Games mbt getalbegrip = Number Race en Graphogame-Maths. Het is van belang dat het kind erachter komt welke van de twee reeksen het grootst is. Ze krijgen direct feedback. Maar dit resultaat is nog niet te generaliseren naar algemeen tellen of rekenen
Ingezonden op 23-04-2017 - 263x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!