Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
LeerstoornissenUnivLeiden
› 6 PK 6
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
LeerstoornissenUnivLeiden
, deel 6
6 PK 6
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Leesontwikkeling gebaseerd op 3 fases = 1. Herkenen van bekende woorden (bijv herkennen van eigen naam) 2. Wanneer het kind de principes van de lettertekens kent (link maken tussen foneem en grafeem) 3. Orthografie (woorden met maximaal 8 letters kunnen net zo snel gelezen worden als korte woorden) Letterbox = is altijd geactiveerd als we lezen. Aangezien deze bij iedereen op dezelfde plek zit zijn we geboren om te kunnen lezen Als we kijken naar foneem en grafeem zijn er 3 momenten waar t fout kan gaan = 1. Vertalen van letterbox 2. Foneemidentificatie 3. Communicatie tussen beide Grootste probleem van dyslexie = in de analyse van fonemen / lagere activiteit in de posterieure gedeelte van de midtemporale kwab bij mensen met dyslexie universeel gezien Comorbiditeit tussen dyscalculie en dyslexie = 4 overlappingen in het brein die dus actief zijn bij zowel lees als rekenontwikkeling. Er bevind zich ook een overlap tussen actieve gebieden bij lezen, rekenen en het gebruik van het werkgeheugen , Dit verklaart waarom kinderen met een slecht werkgeheugen ook Posterieure kwab bij dyslexie = is dikker, doordat de migratie van cellen niet goed verloopt, kleine clusteringen waardoor gebieden dikker zijn (Dit is geen oorzaak!) Wat voor een trainingen kunnen ervoor zorgen dat kinderen met dyslexie hun achterstand kunnen compenseren of zelfs vloeiend leren lezen = gebaseerd op perceptie en lettercodering Neurowetenschap en dyslexie interventies = fonologische trainingen zijn zeer intensief en omslachtig. Een vroegtijdig opsporing is noodzakelijk dit kan door neurowetenschappers. Zo kan dmv EEG de hersenactiviteit gemeten worden , hierbij kan je voorspellen of kind mogelijkheid lees en schrijfproblemen zou ontwikkelen, zij krijgen dan vroegtijdig een interventie aangeboden . neurowetenschap kan dus veel bijdragen
Ingezonden op 23-04-2017 - 248x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!