Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
LeerstoornissenUnivLeiden
› 10 PK 10
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
LeerstoornissenUnivLeiden
, deel 10
10 PK 10
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
In een stressvolle situatie maakt je lichaam een aantal stresshormonen aan = noradrealine (bloeddruk verhogend om de stress de baas te zijn) / cortisol Hippocampus = speelt een rol bij de opslag van informatie in het geheugen en de ruimtelijke oriƫntatie Stress in het lichaam, wat gebeurt er = Ons lichaam scheid adrenaline en cortisol af aan het bloed. Adrealine komt het brein niet in, maar cortisol wel. In de amygdala en hippocampus zijne r veel receptoren te vinden waar cortisol zich aan kan hechten en dit beinivloed zowel onze stressreactie als ons geheugen.. Dit werkt als een ingebouwde rem van de stressreactie!! Om je hier dus tegen te beschermen Alertheid en werkgeheugen en Omgekeerde U functie = een kleine mate van alertheid verbetert het werkgeheugen. Een hoge mate vermindert het. Dit is de omgekeerde U functie. Er is een optimaal level van stress en iets te veel of te weinig zorgt voor een vermindering van prestaties (weer door cortisol en noradrenaline) (hetzelfde gebeurt bij het ophalen van herinneringen, hierbij is de preforntale cortex van belang , bij stress, dit kan er ook toe leiden dat je opeens niets meer weet op een tentamen) Wat als de toename van cortisol stopt? = dat zal de stressreactie afnemen. Dit gebeurt niet bij chronische stress want het brein krijgt dan geen kans om te herstellen (er is 4 weken rust nodig om te herstellen ) SES en werkgeheugen = lager SES slechter werkgeheugen dan kinderen met hogere SES. Dit correleert met hoeveel tijd er is doorgebracht in armoede Sterotypes en stress = stereotypes kunnen zorgen voor hogere stresslevels en daarmee minder hoge prestaties. In de schoolcontext is het belangrijk om de vicieuze cirkel van stress en schoolprestaties te doorbreken bij risicokinderen door minddel van vroege interventies
Ingezonden op 23-04-2017 - 246x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!