Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Bestuursrecht
› 1 Hoorcollege 1
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Bestuursrecht
1 Hoorcollege 1
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Waaruit bestaat publiekrecht? = Recht dat de overheid(sorganisatie) betreft en het verkeer met haar burgers. Het bestaat uit staatsrecht, bestuursrecht en strafrecht. Wat is recht? Ordening ten behoeve van samenleven. Recht veronderstelt uiteindelijk een regelsteller die normen stelt. Tussen wie stelt de overheid regels vast? = Tussen burgers onderling en tussen overheid en burger. Hoe is de verhouding tussen overheid en burger? = Eenzijdig, handhaafbaar en macht. Wat kenmerkt het concept van de democratische rechtsstaat? = Legitimatie en normering van de macht. Wat regelt het publiekrecht? = Het functioneren van de overheid. Intern, maar ook extern, naar de burgers toe. Hoe dacht Hugo de Groot (naar wie het grotius gebouw vernoemd is) over recht? = Hij was een groot voorstander van natuurrecht en dat de verhoudingen tussen maatschappij en natuur zich van nature wel regelen of door een goddelijk fenomeen. Als er brand is, gaan we niet geregeld met elkaar om. Als er geen regels zijn, slaan we elkaar de hersens in, waarschijnlijk. Mensen zijn van nature niet zo goed om samen te leven. Daar heb je regels voor nodig en die kun je moeilijk aan mensen zelf toelaten, zoals de natuurwetten doen. Die regels moeten gesteld worden en dat gebeurt door de overheid. Als de overheid dat niet zou doen, zouden we elkaar de hersens inslaan, want we zijn met te veel mensen in een te klein landje. Wat doet de overheid, buiten het stellen van regels, nog meer? = De regels handhaven. Als je de regels overtreedt, wordt je daarop aangesproken. En niet met een vraag, maar met handhaving. Met andere woorden: de overheid kenmerkt zich door een heel belangrijk aspect, namelijk macht. Waarom is het hebben van macht van de overheid voor juristen een belangrijk aanknopingspunt? = Omdat die macht beteugelt moet worden, begrenst en genormeerd. Anders ben je aan de willekeur van de overheid overgeleverd. Hoe hebben wij legitimatie en normering van de macht gevonden? = In een concept: de Democratische rechtsstaat. Wat is de overeenkomst tussen staats- en bestuursrecht? = Realisatie van de democratische rechtsstaat. Welke vier elementen worden in ons staatsverband verwezenlijkt? = Legaliteitsbeginsel, machtenscheiding, onafhankelijke rechtspraak, grondrechten. Gaat het concept van de democratische rechtsstaat vanzelf? = Nee, het concept behoeft aandacht en zorg. Wat doen staats en bestuursrecht met de democratische rechtsstaat? = Ze bouwen en controleren het bestaan van de democratische rechtsstaat. Democratische rechtsstaat bestaat uit twee delen: Democratie en rechtsstaat. Bij juristen ligt de nadruk vaak bij rechtsstaat. Wat is rechtsstaat? = Dat bestaat uit vier belangrijke elementen. Legaliteitsbeginsel: ofwel wetmatigheid van het bestuur; De machtenscheiding: scheiding tussen wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht; De onafhankelijke rechtspraak: Gaat veel verder dan de scheiding der machten. Europa stelt hele specifieke eisen aan de rechterlijke macht en dat gaat dan puur om de intrinsieke macht, niet om de scheiding der machten; Grondrechten: Fundamentele rechten waar een burger zich jegens de overheid op kan beroepen. Wat is het verschil tussen staats- en bestuursrecht? = Staatsrecht als constitutioneel recht ziet meer op de opbouw en inrichting van het staatsverband, staatsinrichting, grondrechten en decentralisatie. Bestuursrecht ziet veel directer op het verkeer tussen overheid en burger. Welke instrumenten bezit de overheid? Instrumentele dimensie. Welke regels (normen) gelden voor de overheid? Waarborg dimensie. Staatsrecht wordt vaak constitutioneel recht genoemd, omdat die ziet op de constitutie van ons staatsverband. Hoe is hij opgebouwd. En de zorg voor de grondrechten zit daarbij. Het bestuursrecht is veel concreter en zit veel meer op microniveau, op de relatie tussen de staat en de burger en dan is het bestuursrecht eigenlijk heel bijzonder en eigenlijk ook innerlijk tegenstrijdig, omdat het bestuursrecht de overheid instrumenten geeft om regels te stellen en te handhaven en tegelijkertijd zit ook in het bestuursrecht de rechtsbescherming tegen die overheid. En dat wordt vaak genoemd dat het bestuursrecht een instrumentele dimensie heeft en een waarborgkant heeft. En die twee perspectieven strijden vaak om voorrang. Jaren lang lag er een hele grote nadruk op de waarborg kant, de rechtsbescherming. Nu zitten we al jaren in een enorm utaliteitsdenken in Den Haag. Maakt niet uit hoe, alles kan. En nu overheerst heel sterk de instrumentele kant. Rechtsbescherming is uit en instrumentele kant is in. Wat is de instrumentele dimensie? = De instrumenten die de overheid bezit. Wat is de waarborg dimensie? = Welke regels en normen er gelden voor de overheid. Op welke vorm van bestuursrecht ligt de nadruk? = Instrumentele dimensie. Overheid moet alles kunnen. Rechtsbescherming is uit. Waarom moet de democratie onderhouden worden? = Omdat wanneer je het kwijt raakt, je het niet zomaar terug krijgt. Lage opkomsten zijn zorgelijk. Normaal is de opkomst van 2e kamer verkiezingen 70% (dit jaar 80%), provinciale en gemeenteverkiezingen slechts 50%. Daarom is er sinds een aantal jaar de dag van de democratie en dan proberen de overheden de banden met de burgert te versterken. Waarom is een parkeerboete bestuursrechtelijk? = Omdat in het merendeel van de gemeenten in Nederland de boete geen boete is, maar een navordering van parkeerbelasting. En belasting is bestuursrecht en geen strafrecht. Waarom is het kweken van wiet niet strafrechtelijk, maar bestuursrechtelijk? = Omdat bestuursrecht regelt dat je niet zomaar mag gaan bouwen en doen in een huis wat gevaar oplevert voor de omgeving. Het kweken van wiet is door de hitte en bekabeling enorm gevaarlijk. Op grond van die verboden komt bestuursrechterlijke handhaven kijken. Noem een paar voorbeelden van bestuursrecht. = Imtech was een technische dienstverlening en beursgenoteerd. In 2015 spatte echt als donderslag bij heldere hemel spatte de bel uit elkaar en de hele concern was failliet. Eigenlijk is dit privaat en faillissementsrecht. Wat zit hier bestuursrechterlijk bij? Iets wat een aantal weken de krant haalden, namelijk: oud bestuurders van Imtech hoeven hun boete niet te betalen. Dit gaat over een boete die opgelegd is door de autoriteit financiële markten. En de autoriteit financiële markten had de twee bestuurders samen een boete van 2,35 miljoen euro opgelegd. En daar wordt door de rechtbank een streep doorgehaald. Waarom wordt die boete opgelegd? Omdat de bestuurders geen informatie doorgegeven hadden over tegenvallers in de markt bij het Poolse pretpark en die informatie had je door moeten geven voor de aandeelhouders en de koers voor de aandelen. Dat leidt tot een bestuursrechterlijke boete. En het hele functioneren van de AFM is helemaal bestuursrecht. Al die besluiten zijn bestuursrecht. Dit is niet het enige voorbeeld uit de financiële sector. Bijv. Icesave. De eerste internetbank die failliet ging. Er zaten zoveel Nederlandse burgers bij dat de overheid ingreep. De overheid kwam met een Depositogarantiestelsel. Je kon dus je vordering op icesave aanmelden bij de Nederlandse staat en die vergoedde dan een deel van de verloren gelden. Dat gebeurde allemaal volgens de wet financiële toezicht en is allemaal hoe privaatrechterlijk het ook lijkt, helemaal bestuursrecht. Ander voorbeeld: SNS reaal dreigt om te vallen en banken die omvallen zijn slecht voor de Nederlandse economie. Walter Tijselbloem of zoiets grijpt in. Hij onteigent alle aandelen van SNS REAAL. En de bank is lange tijd 100% in handen van de staat om orde op zaken te stellen. Dat hele financiële recht is bestuursrecht, hoe privaatrechterlijk dat ook lijkt. Hoe Nederland omgaat met Jihadisten van eigen bodem is ook bestuursrechterlijk. Eén zit in de paspoortwet en de ander in de rijkswet voor Nederlanderschap. In de paspoortwet biedt de overheid het instrument om het reisdocument in te trekken en het paspoort ongeldig te verklaren. Dan belet je het iemand om niet te reizen, je isoleert iemand. Een hele principiële stap. Verder is het intrekken van het Nederlanderschap. Dan wordt iemand stateloos. Tenzij iemand een dubbele nationaliteit heeft. Dat zijn bestuursrechterlijke maatregelen. Voorbeeld dat Stef Blok het paspoort van een Nederlandse Jihadist introk, maar dat was minder spannend dan het in de krant leek. Het zijn van Jihadist is een nieuwe bepaling in de rijkswet op het Nederlanderschap, maar hier is een oude bepaling gebruikt. Als je namelijk veroordeeld bent voor bepaalde misdrijven en dat is deze man is dat een grondslag om je Nederlanderschap in te trekken. Ander voorbeeld: Zwarte Piet. Dit zie je in het staatsrecht en het bestuursrecht. De discussie heeft op bij staatsrecht gespeeld vanwege de grondrechten. En in het bestuursrecht heel concreet van mag de burgemeester van de gemeente Amsterdam de vergunning verlenen voor de intocht van Sinterklaas. En dat is een bestuursrechterlijke vraag. Wat staat er in artikel 16c auteurswet? = lid 1: Als een inbreuk op auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd het reproduceren van het werk of gedeelte ervan op een voorwerp dan bestemd is om een werk ten gehore te brengen, te vertonen of weer te geven, mots het reproduceren geschiedt zonder direct of indirect commercieel oogmerk en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die de reproductie vervaardigt. Lid 2: Voor het reproduceren, bedoeld in het eerste lid, is ten behoeve van de maker of diensrechtverkrijgenden een billijke vergoeding verschuldigd. De zogenaamde thuiskopie 16c Auteurswet: Als een inbreuk op auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd het reproduceren van het werk of gedeelte ervan op een voorwerp dan bestemd is om een werk ten gehore te brengen, te vertonen of weer te geven, mots het reproduceren geschiedt zonder direct of indirect commercieel oogmerk en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die de reproductie vervaardigt. Wat staat hier? = Je mag een kopie voor jezelf maken. En die kopie die je maakt heet de thuiskopie.(Niet hetzelfde als downloaden van het internet.) De zogenaamde thuiskopie 16c Auteurswet tweede lid: ‘Voor het reproduceren, bedoeld in het eerste lid, is ten behoeve van de maker of diensrechtverkrijgenden een billijke vergoeding verschuldigd.’ Waar gaat dit over? = De thuiskopievergoeding. Welke twee stichtingen houden zich bezig met de thuiskopievergoeding? = SONT: stichting onderhandeling thuiskopievergoeding. De thuiskopie: Daarmee kun je beter niet te maken krijgen. Wat doet de SONT? = De SONT bepaalt de tarieven die je moet betalen voor de thuiskopievergoeding. Dus als je een ereader koopt moet je 70 cent thuiskopievergoeding betalen. Bij een tablet 3,50. Waarop rust de verplichting tot betaling van de thuiskopievergoeding van de SONT? = Op de importeur. Dat staat in artikel 16c AW. Je betaalt het bij de prijs erbij en de fabrikant draagt het bedrag af. Wat nou als je de thuiskopievergoeding niet betaalt? = Stichting Thuiskopie gaat in de markten en winkel controleren of fabrikanten en handelaren die thuiskopievergoeding in de prijs erbij zitten. Als er brandcd’s van 1 euro worden verkocht zit het er waarschijnlijk niet bij. Wat doet dan de stichting thuiskopie als de thuiskopievergoeding niet wordt betaald? = Die sluit een overeenkomst met de handelaar waarin de handelaar beter gedrag vertoont voortaan. In ruil daarvoor stapt de thuiskopie niet naar de rechter om de handel plat te leggen, maar als de handelaar niet tekent, gaan ze dezelfde dag naar de rechter en leggen ze de handel plat. Dat is een private handhaving, want iets wat in de SONT door de wet geregeld wordt en daar zie je een vermenging optreden van bestuursrecht die de verplichting oplegt van een thuiskopievergoeding doorberekenen, maar wat privaatrechterlijk weer gehandhaafd wordt.
Ingezonden op 18-11-2017 - 743x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!