Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Bestuursrecht
› 9 Werkcollege 9
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Bestuursrecht
9 Werkcollege 9
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is UOV? = Uniforme openbare Voorbereidingsprocedure. Anders dan bezwaarprocedure. Bestuursorgaan geeft een ontwerpbesluit en vraagt wat ze er van vinden. Iedere belanghebbende kan een zienswijze indienen. Het bestuursorgaan kijkt daar naar om het definitieve besluit te nemen. Je hebt eerst een ontwerpbesluit, dan een zienswijze en daarna een definitief besluit. Waar staat UOV in het wetboek? = Afdeling 3.4 Awb. Wat doe je als je het niet eens bent met een UOV? = Je gaat dan gelijk naar beroep en je hoeft geen bezwaar te maken, want dan doe je het dubbel. Die UOV is door beschermingsplannen of grote plannen zoals het milieu. Het bedrijf Janssen & Co heeft hij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaandam een omgevingsvergunning aangevraagd voor de oprichting van een glas- en loodfabriek (een krachtens de Wet milieubeheer aangewezen inrichting waarvoor op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder e Wabo een omgevingsvergunning nodig is). De aanvraag van de omgevingsvergunning moet in dit geval worden voorbereid met een toepassing van de zogenoemde uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb (artikel 3.10 Wabo schrijft dit voor; lees dit wetsartikel in samenhang met artikel 3:10, eerste lid, Awb). Hoe moet volgens de voorschriften van afdeling 3.4 Awb de aanvraag van Janssen & Co om een omgevingsvergunning worden behandeld? = Afdeling 3.4 e wetten uitleggen. Het bedrijf Janssen & Co heeft hij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaandam een omgevingsvergunning aangevraagd voor de oprichting van een glas- en loodfabriek (een krachtens de Wet milieubeheer aangewezen inrichting waarvoor op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder e Wabo een omgevingsvergunning nodig is). De aanvraag van de omgevingsvergunning moet in dit geval worden voorbereid met een toepassing van de zogenoemde uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 Awb (artikel 3.10 Wabo schrijft dit voor; lees dit wetsartikel in samenhang met artikel 3:10, eerste lid, Awb). Kunt u verklaren waarom tegen een besluit dat if voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 Awb voorafgaand aan beroep bij de bestuursrechter, niet eerst bezwaar hoeft te worden gemaakt (zie artikel 7:1, eerste lid, onder d van de Awb)? = Dat zou herhaling zijn en dat is niet efficiënt. Geef aan de hand van het stappenplan op blz. 43 van de handleiding aan welke rechtsgang (van bestuurlijke voorprocedure tot en met hoger beroep) in onderstaande casuspositie de belanghebbende ter beschikking staat als hij het betreffende besluit wil aanvechten. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen beslist afwijzend op de aanvraag van de stichting ‘Noodhulp bij rampen’ om verlening van een collectevergunning. De stichting heeft op grond van de APV van deze gemeente een collectevergunning nodig om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de aardbeving in Nepal. = Stap 1: Besluit: ja, gelet op artikel 1:3 lid 1 en 2 Awb. Stap 2: Appellabel besluit: Ja, artikel 8:3 t/m 8:5 Awb. Stap 3: Beroep: Art. 8:6, bijlage 2 H2 Awb, dus beroep bij de rechtbank. Stap 4: Bezwaar: Ja, artikel 7:1, lid 1 Awb. Stap 5: Hoger beroep: artikel 8:104 in welke gevallen. Niet uitgezonderd H4 bbr, dus artikel 8:105 Awb waar je moet zijn. Wat betekent Juncto? = In samenhang met. Geef aan de hand van het stappenplan op blz. 43 van de handleiding aan welke rechtsgang (van bestuurlijke voorprocedure tot en met hoger beroep) in onderstaande casuspositie de belanghebbende ter beschikking staat als hij het betreffende besluit wil aanvechten. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen verleent aan mevrouw Terhaar een bijstandsuitkering op grond van artikel 11 juncto (is in samenhang met) artikel 19 Participatiewet. Zij is het niet eens met het toegekende bedrag. = Stap 1: Besluit: Ja, artikel 1:3 lid 1 en 2 Awb. Stap 2: Appellabel besluit: Art. 8:3-8:5 Awb. Stap 3: Beroep bijzonder bestuurswet: Nee, beroep bij de rechtbank. Stap 4: bezwaar: artikel 7:1 lid 1 Awb. Ja, je moet in bezwaar. Stap 5: Hoger beroep: Ja, artikel 8:104 lid 1 Awb. Hoofdstuk 4 bijlage niet in hoger beroep bij de afdeling. Geef aan de hand van het stappenplan op blz. 43 van de handleiding aan welke rechtsgang (van bestuurlijke voorprocedure tot en met hoger beroep) in onderstaande casuspositie de belanghebbende ter beschikking staat als hij het betreffende besluit wil aanvechten. Jan Arm is het niet eens met de hoogte van de belastingaanslag die de belastinginspecteur hem met toepassing van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (Awr) heeft opgelegd (zie voor de regels voor bezwaar en beroep: hoofdstuk V van de Awr). = Stap 1: besluit: Ja. Stap 2: appellabel besluit: Ja. Stap 3: Beroep: artikel 26 Awr ander wettelijk voorschrift. Juncto artikel 44 Rwa artikel 12 bijzondere rechtsgang. Belasting is bij het hof, bijzonder bestuursrecht. Artikel 28 Awr: Hoger beroep bij hoge raad. Je komt uit bij belastingrecht rechtbang. In 44 Wro staat dat je bij belastingrechtspaak moet zijn. Stap 5: Hoger beroep: Artikel 8:105 er is iets anders bevoegd. Awr art. 12 +28 Awr. Geef aan de hand van het stappenplan op blz. 43 van de handleiding aan welke rechtsgang (van bestuurlijke voorprocedure tot en met hoger beroep) in onderstaande casuspositie de belanghebbende ter beschikking staat als hij het betreffende besluit wil aanvechten. Omwonenden zijn het niet eens met de verlening van een omgevingsvergunning milieu (op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder e Wabo) aan varkenshouder Driessen voor de oprichting van een megastal voor varkens. Het besluit tot vergunningsverlening is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 Awb (zie artikel 3.10, eerste lid, onder c Wabo). = Stap 1: Besluit: Ja. Stap 2: Appellabel besluit: artikel 8:3-8:5 Awb. Ja. (Niet uitgezonderd). Stap 3: Beroep: Hoofdstuk 2 bijlage 2 staat het niet genoemd dus geen beroep bijzonder bestuursrechter. Stap 4: bezwaar: uitzondering dus geen bezwaar. Stap 5: Hoger beroep: Uitspraak rechtbang dus 8:104. Ja. 8:105 juncto Hoofdstuk 4 bbr Hoger beroep bij de afdeling of zoiets. Niets uitgezonderd. Geef aan de hand van het stappenplan op blz. 43 van de handleiding aan welke rechtsgang (van bestuurlijke voorprocedure tot en met hoger beroep) in onderstaande casuspositie de belanghebbende ter beschikking staat als hij het betreffende besluit wil aanvechten. Het gemeentebestuur is het beu dat regelmatig huisvuilniszakken op straat worden gezet al dagen voordat deze door de vuilophaaldienst worden opgehaald. De gemeenteraad besluit daarom in de APV voorschriften op te nemen over de plaats waar en de tijdstippen waarop huisvuilniszakken aan de openbare weg mogen worden geplaatst. = Stap 1: Besluit: Ja (BAS). Stap 2: Appellabel besluit: Algemeen verbindend voorschrift is geen appellabel besluit, dus nee. In welke volgorde moet je in bezwaar of beroep? = Je hebt eerst besluit, dan bezwaar, dan Bob, dan beroep, dan uitspraak en dan Hoger beroep. Welke functies heeft het maken van bezwaar? = Dat je er eerst zelf uitkomt. De rechtsbeschermingsfunctie. Het bestuursorgaan krijgt de mogelijkheid om fouten te herstellen. Waar staat de toetsing van bezwaar in het wetboek? = Artikel 7:11 Awb. Volledige heroverweging van het bestreden besluit. Met welke twee toetsen wordt het besluit in de bezwaarprocedure volledig heroverwogen? = De rechtmatigheidstoets: strijd of overeenstemming met geschreven en ongeschreven recht. En de doelmatigheidstoets: Is het redelijk en past het binnen het beleid. Als het in strijd is met het beleid moet je misschien tot een andere conclusie komen. Hoe het besluit op bezwaar door het bestuursorgaan getoetst? = Ex nunc: op het moment dat de beslissing op bezwaar genomen wordt. Alle omstandigheden na het primaire besluit worden meegenomen. Het kan gaan om gewijzigd beleid of wetgeving. Rechtenstudent Derk van de Linde heeft voor een prikje een ijscokar op de kop getikt. Om een extra centje bij te verdienen wil hij in de zomermaanden langs de IJsselkade (veel wandelaars) ijs verkopen. Helaas voor hem weigert het college van burgemeester en wethouders vanwege het vele zwerfvuil zijn beleid aangescherpt voor het verlenen van ventvergunningen. In de bezwaarschriftprocedure is sprake van een heroverweging en een ex nunc-toetsing. Wat houdt dit precies in? = Bij heroverweging krijgt het bestuursorgaan de kans om het eigen besluit volledig te heroverwegen. Dit doen ze met rechtmatigheid en doelmatigheidstoets. Dat doen ze ex nunc: alle omstandigheden ten tijden van het nemen van beslissing op bezwaar worden meegenomen. Rechtenstudent Derk van de Linde heeft voor een prikje een ijscokar op de kop getikt. Om een extra centje bij te verdienen wil hij in de zomermaanden langs de IJsselkade (veel wandelaars) ijs verkopen. Helaas voor hem weigert het college van burgemeester en wethouders vanwege het vele zwerfvuil zijn beleid aangescherpt voor het verlenen van ventvergunningen. Moet het college van burgemeester en wethouders, gelet op deze wijze van toetsen, rekening houden met het gewijzigde vergunningenbeleid? = Ja, maar er is reformatio pedus of zoiets. Dat betekent dat degene die bezwaar maakt er niet slechter van mag worden. Waarin staat de bevoegdheid? = Artikel 8:70 sub a Awb. Wat is absolute competentie? = Is het appellabel? Artikel 8:1 juncto 8:3 + 8:6. Wat is relatieve competentie? = Naar welke rechtbank moet ik toe 8:7. Waar staat de ontvankelijkheid in het wetboek? = Artikel 8:70 sub b. Waar staat in het wetboek dat je op tijd griffierecht moet betalen? = Artikel 8:41 Awb. Waar staat in het wetboek dat je binnen het termijn moet zijn? = Artikel 6:7 Awb. Waar staat in het wetboek de voorprocedure? = Artikel 7:1 Awb. Waar staat in het wetboek de belanghebbende? = Artikel 1:2 juncto 8:1 Awb. (belang bij procedure). Waar staat in het wetboek dat je een volledige beroepschrift moet indienen? = Artikel 6:5 juncto 6:6. Waar staat in het wetboek dat de rechter het beroep ongegrond of gegrond kan verklaren? = Artikel 8:70 sub c en d. Welke stappen maak je bij beroep? = 1. Je kijkt naar de bevoegdheid art. 8:70 sub a Awb. Absolute competentie: Is het appellabel art. 8:1 juncto 8:3 + 8:6. Relatieve competentie: naar welke rechtbang moet ik toe art. 8:7. 2. Kijken naar de ontvankelijkheid art. 8:70 sub b Awb. Op tijd griffierecht betalen art. 8:41 Awb, binnen termijn zijn art. 6:7 Awb, voorprocedure art. 7:1 Awb, belanghebbende 1:2 juncto 8:1 (belang bij procedure), volledige beroepschrift indienen art. 6:5 juncto 6:6 Awb. 3. Uitspraak: ongegrond art. 8:70 sub c Awb, gegrond art. 8:70 sub d Awb. Twee aspecten bepalen de toegang tot bestuursrechter de zgn. voorvragen: 1. De vraag of de bestuursrechter bij wie het beroepschrift is ingediend, wel bevoegd is om van dat beroep kennis te nemen (bevoegdheidsvraag). 2. Indien de bevoegdheid geen probleem oplevert: de vraag of het beroep ontvankelijk is. De twee belangrijkste ontvankelijkheidsvereisten: indiening van het beroepschrift de beroepstermijn (artikel 6:7 Awb) en de eis dat de indiener van het beroepschrift belanghebbenden moet zijn bij het door hem aangevochten besluit (artikel 8:1 juncto artikel 1:2 Awb). Zie ook de twee eerstgenoemde uitspraakbevoegdheden in artikel 8:70 Awb. Lees dit wetsartikel eerst door. Stel, het bezwaarschrift van rechtenstudent Derk tegen de weigering om hem een (nieuwe) ventvergunning te verlenen wordt ongegrond verklaard. Hij gaat hiertegen in beroep. De rechtbank (team bestuursrecht) is hier de bevoegde bestuursrechter. Derk stelt echter per abuis beroep in bij de afdeling bestuursrechtspraak RvS. Tot welke uitspraak zal de Afdeling bestuursrechtspraak komen? Is de fout die Derk gemaakt heeft fataal? = Onbevoegdheidsverklaring art. 8:70 sub a. Het is niet fataal, want ze hebben een doorzendplicht art. 6:15. Dus art. 8:70 sub a juncto art. 6:15 Awb. Twee aspecten bepalen de toegang tot bestuursrechter de zgn. voorvragen: 1. De vraag of de bestuursrechter bij wie het beroepschrift is ingediend, wel bevoegd is om van dat beroep kennis te nemen (bevoegdheidsvraag). 2. Indien de bevoegdheid geen probleem oplevert: de vraag of het beroep ontvankelijk is. De twee belangrijkste ontvankelijkheidsvereisten: indiening van het beroepschrift de beroepstermijn (artikel 6:7 Awb) en de eis dat de indiener van het beroepschrift belanghebbenden moet zijn bij het door hem aangevochten besluit (artikel 8:1 juncto artikel 1:2 Awb). Zie ook de twee eerstgenoemde uitspraakbevoegdheden in artikel 8:70 Awb. Lees dit wetsartikel eerst door. Stel, Derk heeft beroep ingesteld bij de wel bevoegde bestuursrechter (de rechtbank dus), maar hij heeft het beroepschrift te laat ingediend (zie voor beroepstermijn artikel 6:7 Awb). Wat voor consequenties heeft deze uitspraak? = De rechtbank verklaart het beroep van Derk daarom niet-ontvankelijk. Er wordt dus niet inhoudelijk naar gekeken. Waarop toetst de rechter? = Uitsluitend op rechtmatigheid en niet op doelmatigheid, want doelmatigheid legt bestuursorgaan zelf aan en vanwege de trias mag de rechter niet op de stoel van het bestuursorgaan gaan zitten. En de rechter toetst ex tunc: de situatie ten tijden van de b.o.b. Wat is het bestreden besluit? = Het besluit dat je bestrijd in het beroep. Stel, Derk heeft tijdig een beroepschrift ingediend hij de rechtbank (team bestuursrecht). Zijn beroep is dus ontvankelijk. De rechtbank komt nu tot een inhoudelijke beoordeling van zijn beroep en toetst of het bestreden besluit rechtmatig is. Er is hier sprake van een rechtmatigheidstoetsing ex tunc. (vgl. de toetsing in de bezwaarschriftprocedure die daarvan verschilt.) Wat is in dit geval het bestreden besluit? = Beslissing op bezwaar en dat is een bevestiging of zegt iets over de visie van het primaire besluit. Dus niet de weigering van de vergunning, maar het in stand houden daarvan. Stel, Derk heeft tijdig een beroepschrift ingediend hij de rechtbank (team bestuursrecht). Zijn beroep is dus ontvankelijk. De rechtbank komt nu tot een inhoudelijke beoordeling van zijn beroep en toetst of het bestreden besluit rechtmatig is. Er is hier sprake van een rechtmatigheidstoetsing ex tunc. (vgl. de toetsing in de bezwaarschriftprocedure die daarvan verschilt.) Wat houdt zo’n rechtmatigheidstoetsing ex tunc precies in? = Rechtmatigheid, niet doelmatigheid gelet op de trias. Ex tunc: situaties van het nemen van de beslissing op bezwaar. Wat gebeurt er als het beroep bij de rechter gegrond wordt verklaard? = De Bob wordt vernietigd en het besluit heeft geen rechtsgevolgen meer. Art. 8:72 lid 1+2. Het bestuursorgaan moet een nieuwe Bob maken met inachtneming van de aanwijzingen van de rechtbank. Bijv. nieuwe motivatie, binnen 4 weken. Aanwijzingen gaan meer over procedure. Inhoudelijke aanwijzingen in zoverre dat je je aan de uitspraak van de rechter moet houden. Art. 8:41a: opdracht van de wetgever aan de bestuursrechter om het geschil zoveel mogelijk definitief te beslechten, zodat er niet steeds opnieuw geprocedureerd wordt. De rechter heeft de mogelijkheid om zelf in de zaak te voorzien: art. 8:72 lid 3+4.
Ingezonden op 03-01-2018 - 1765x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!