Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Staatsrecht
› 6 College 6
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Staatsrecht
6 College 6
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat zijn de twee meest gebruikelijke kiesstelsels bij vertegenwoordigende democratie? = Evenredige vertegenwoordiging en meerderheidstelsel. Wat is de meerderheidstelsel? = Absoluut meerderheidstelsel en relatief meerderheidsstel. Absoluut meerderheidsstelsel: 2 ronden (stemmingen). Districten stelsel. Leden parlement worden in districten gekozen. Evenveel parlementsleden als districten. Elk district kiest dan een lid (niet altijd evenveel). Eerste ronde 10 of 20 kandidaten en 2e ronde gaat tussen de 2 beste kandidaten om een meerderheid te krijgen. Voorbeeld: Frankrijk. Relatief meerderheidsstelsel: 1 ronde (Amerika + Engeland). Degene met de meeste stemmen heeft de zetel (ook districten). Geen absolute meerderheid. Voordelen: Sterke binding met kiezers, omdat het in eigen district is. Ze doen veel voor kiezers, een soort dienstbetoon. Verkiezingen leveren een meerderheid op. De kiezer kiest niet alleen leden, maar ook welke partij meerderheid heeft in het parlement. Zo hebben die verkiezingen ook een rechtstreekse invloed op regeringsvormen. Nadelen: Veel stemmen gaan verloren. Wat is het absoluut meerderheidsstelsel? = 2 ronden (stemmingen). Districten stelsel. Leden parlement worden in districten gekozen. Evenveel parlementsleden als districten. Elk district kiest dan een lid (niet altijd evenveel). Eerste ronde 10 of 20 kandidaten en 2e ronde gaat tussen de 2 beste kandidaten om een meerderheid te krijgen. Voorbeeld: Frankrijk. Wat is het relatieve meerderheidsstelsel? = 1 ronde (Amerika + Engeland). Degene met de meeste stemmen heeft de zetel (ook districten). Geen absolute meerderheid. Wat is evenredige vertegenwoordiging? = (Nederland, België, Duitsland en veel Europese landen). Veel varianten. Je telt alle stemmen op (Nederland als één heel district). Stemmen gedeeld door aantal zetels. De kiesdeler ligt op 60.000 stemmers. Dus bij ongeveer 60.000 stemmen krijg je een zetel. Voordelen: weinige stemmen gaan verloren. Hele getrouwe afspiegeling van politieke opvatting van kiezers. Nadeel: grote mate van versplintering politieke partijen in parlement. Nederland heeft 13 partijen in het parlement op dit moment. Dat is heel veel. Het leidt tot een complex systeem van vertegenwoordigende democratie. Nu het er zo veel zijn, begint het stelsel scherven te vertonen. In het meerderheidsstelsel zie je dat grote blokken overheersen en er geen versplintering is. Je zou het systeem van evenredige vertegenwoordiging kunnen nuanceren. Er zijn nu geen kiesdrempels, 60.000 stemmen en je hebt een zetel. In Duitsland is er een kiesdrempel. Je komt pas in aanmerking voor een zetel als je 5% van de stemmen hebt. Zo raak je de kleine partijen in de 2e kamer kwijt. In Duitsland wordt ook de helft gekozen in een lijst en de helft in districten. Er zijn dus tussenvormen. Hoe werkt het tweekamerstelsel in Nederland? = De Staten-Generaal is opgesplitst in twee kamers. De eerste en tweede kamer. Dit heb je in Nederland en heel veel andere landen. De twee kamers zijn niet gelijkwaardig. Eén van de twee heeft het overwicht. De 2e kamer heeft het primaat en is dus eigenlijk de 1e kamer, want komt op de 1e plaats, ook in de Grondwet. Waarop rust dat primaat? Waarom is dat de belangrijkste positie? De 2e kamer heeft rechtstreekse verkiezingen. De 1e kamer wordt gekozen via provinciale staten, dus die heeft veel zwakkere verkiezingslegimatie of zoiets. De provinciale staten heeft ook een hele lage opkomst. Dit vertaalt zich ook in bevoegdheden. De 2e kamer heeft meer bevoegdheden. In de praktijk komt bijna elk wetsvoorstel van de regering en niet van de tweede kamer, terwijl het ook van de tweede kamer mag komen. Ministers leggen verantwoordelijkheid af in de 2e kamer. De 2e kamer is de kamer van beroepspolitici. Ze vergaderen de hele dag. De 1e kamer vergadert 1 dag in de week op dinsdag. Da zijn bijna allemaal mensen die een functie ergens anders hebben. Ze doen dat erbij. Ook zie je bijna nergens dat de kamer zo klein is en dat ze zo weinig vergaderen. Dat contrast versterkt het primaat van de 2e kamer. Geeft de 2e kamer dan ook de doorslag in de besluitvorming? Dan komen we op een interessant probleem. Uiteindelijk heeft de 1e kamer het laatste woord. Een wetsvoorstel gaat eerst naar de 2e kamer. Daar wordt het behandelt en dan gaat het naar de 1e kamer en komt er daar een stemming. Is dat wel gerechtvaardigd dat zo’n zwakke kamer uiteindelijk toch een wet kan tegenhouden? Uiteindelijk hebben beide een gelijke positie in het aannemen van de wet. Zou je geen systeem moeten hebben waarin het rechtsreeks gekozen parlement (2e kamer) het laatste woord heeft zoals in veel andere landen? Dat kun je doen door een terugzendwet waarbij de 1e kamer bij afkeuring de wet terugstuurt met bezwaren en de 2e kamer naar die bewaren kijkt en heroverweegt. Als je dit wil, moet je de grondwet wijzigen. Wat is dan het probleem? Dan heb je instemming van de 1e kamer nodig en de mensen in de 1e kamer zijn overtuigd van hun nuttigheid en zullen daar niets voor voelen. Er is op dit moment een staatscommissie over dit soort zaken, maar daar zitten bijna alleen maar 1e kamerleden in en de hebben besloten de grondwet niet te wijzigen. Wat is de belangrijkste staatsrechtelijke rede om de Staten-Generaal te splitsen? = Checks and balances. Ze controleren en corrigeren elkaar. Welke wetsartikelen benaderen de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van kamerleden? = Vertegenwoordigende functie (art. 50 Gw), Zittingsduur (art. 52 Gw), Incompatibiliteiten (art. 57 Gw), Geloofsbrieven (art. 58 Gw), Zuiveringseed (art. 60 Gw), Benoeming voorzitter en griffier (art. 61 gw), Verbod van last (art. 67 lid 3), Parlementaire immuniteit (art.71 Gw), Reglementen van orde (art.72 Gw) Wat garandeert artikel 52 grondwet? = Een zittingsduur van 4 jaar. Dit wil niet zeggen dat ze er 4 jaar in zitten. We zien nu de eersten alweer vertrekken, zoals Dijksterbloem. Waarover gaat artikel 57 grondwet? = Onverenigbare functies: Kamerleden zijn niet tevens minister (machtenscheiding). Diezelfde onverenigbare functie is er niet voor Kamerlid en rechter. Dat kan wel. Die uitsluiting geldt alleen voor de Hoge Raad. Je kan wel Kamerlid en minister zijn als je je functie als minister ter beschikking hebt gesteld art. 57 Gw lid 3. Dat is dus zolang er nog geen nieuw kabinet is. Waarover gaat artikel 71 grondwet? = De parlementaire immuniteit: De leden van de Staten-Generaal kunnen niet worden vervolgd voor wat ze zeggen in het parlement. Het is plaatselijke en geen algemene immuniteit, zoals bij de Koning. Het geldt alleen voor vergaderingen van het parlement. Je kunt vrij spreken in het parlement. Je mag niet met stoelen gaan gooien bijv. Dit is een vorm van machtenscheiding. Ze kunnen zich vrij uiten in het parlement. In sommige landen hebben leden van het parlement net zo’n absolute immuniteit als de koning. Bijv. in Brazilië en ook lang in Italië. Daar zaten maffialeden in het parlement. In Duitsland is dat ook sterker, maar daar kan de immuniteit opgeheven worden. Die immuniteit geldt ook als je niet meer in het parlement zit. Wat is de achtergrond van die immuniteit van Kamerleden in het parlement? = Dat niet de officier van justitie en de rechter toezicht houdt op het parlement, maar dat het parlement zelf optreedt. De voorzitter van de kamer houdt toezicht. Die kan iemand het woord ontnemen, dan doet de microfoon het niet meer en die kan iemand uitsluiten van de vergadering. Hoe zit het met de immuniteit van kamerleden voor uitlatingen buiten het parlement? = Het uitgangspunt is dat de parlementaire immuniteit niet geldt buiten het parlement, dus is de politicus als ieder ander aansprakelijk voor wat ze zeggen buiten het parlement. Je ziet dat parlementariërs deze parlementaire immuniteit willen uitbreiden voor buiten het parlement (als ze in functie zijn). Ook het hooggerechtshof heeft daar steun voor. Wat is de positie van kamerleden ten opzichte van hun partij en de Kamerfractie waar ze in zitten? = Kamerleden zijn zelfstandig en onafhankelijk. Ook ten opzichte van hun partij en Kamerfractie: art. 50, 52 en 67 Gw. Er is vrije mandaat: Als je eenmaal gekozen bent in het parlement kun je door niemand gedwongen worden tot zetelafstand. (Ook niet door de partij en Kamerfractie). Kandidaten gaan bij de verkiezingen toch verklaringen ondertekenen dat je het partijprogramma volgt en dat je je zetel afstaat als je uit de partij of Kamerfractie wordt gezet. De grote partijen doen dit allemaal, maar die partijverplichtingen zijn in strijd met de grondwet, dus niet afdwingbaar. De Hoge Raad heeft hier ook een uitspraak over gedaan in Aruba. De schaduwzijde is zetelroof als partijen of Kamerfracties ruzie krijgen. Kamerleden werken samen in Kamerfracties en die fracties nemen besluiten waaraan de leden gebonden zijn (Bijv. nu de VVD, CDA, D66 en CU). Wat is fractiediscipline? = De fractie gaat er vanuit dat kamerleden stemmen langs de fractielijnen en de plannen dus uitvoeren. Dit kabinet van nu is ontzettend afhankelijk van fractiediscipline, want ze hebben de helft + 1 zetel. De fractiediscipline is heel sterk ontwikkeld in Nederland, maar nu hoeft maar één Kamerlid anders te stemmen en er is geen meerderheid meer. Het is interessant nu met een kleine meerderheid dat de positie van kamerleden weer belangrijker gaat worden. Wie is Ybeltje en waarover schreef ze een boek? = Ze was 6 jaar Kamerlid bij de VVD en nu niet herkozen. Ze schreef een boek over de fractiediscipline bij de VVD. Ze schreef dat er geen onafhankelijkheid was, maar dat je fractie moest volgen en weinig te zeggen had.
Ingezonden op 04-01-2018 - 1344x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!