Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Staatsrecht
› 9 College 9
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Staatsrecht
9 College 9
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Welke typen regelingen noemt de grondwet? = 1. Wetten (art. 81-88 Gw). 2. AMVB (art. 89 Gw). 3. Ministeriële regelingen (art. 89 lid 4 Gw). 4. (Decentrale)verordeningen (art. 127 Gw). Wat staat er in kun je zeggen over wetgeving, wat het is? = Je kunt aan de machtenscheiding afleden wat wetgeving is. De essentie van wetgeving is het vaststellen van algemene burgers bindende regels. Je kunt het afleiden uit de rechtsstaat. Een van de belangrijkste garanties is dat de overheid niet zomaar mag optreden, maar dat er regels aan vooraf gaan. Later is dat er bij gekomen dat het parlement bij het opstellen van die regels betrokken moet zijn vanwege de democratie. Wetgeving is dus vooral algemene regels die tijdig zijn vastgesteld zodat er een basis is voor overheidsoptreden en dat er betrokkenheid is van volksvertegenwoordigers. Wat is het formeel wetsbegrip? = Art. 81 Gw: De wet is een besluit van de regering en de Staten-Generaal en dat het tot stand is gekomen volgens WIFZ (Wet In Formele Zin) dat is dus puur procedureel. Bij formeel weet je van wie het afkomt. Waar zie je WMZ (Wet in Materiële Zin)? = Vaak in jurisprudentie. Materieel gaat over de inhoud. Wat maakt het Rogge Arrest (1919) duidelijk? = Waarom het onderscheid tussen formeel en materieel belangrijk is. Distributiewet en regeling minister. Daar stond in wat voor soort producten boeren mochten verbouwen. Het idee was dat er zo genoeg verschillend eten was. Als je je daar niet aan hield stonden er flinke boetes op. Een boer kreeg een hoge boete en dacht dat dit in strijd was met ministeriële regeling en daarom stapte hij naar de hoge raad. De vraag is of ministeriële regeling een wet is. Formeel niet. Wet betekent hier: een algemene regeling, naar buitenwerkende regeling. De ambt die de regeling vast legt heeft die bevoegdheid van de wetgever gekregen. Dat zijn twee verschillende manieren om de grote verzameling van algemene regelingen in te delen. Het zijn geen synoniemen. Een wet in formele zin zal ook heel vaak een wet in materiële zin zijn, maar dat hoeft niet. Alle lagere wetgevers zijn geen formele wetgevers. Ander voorbeeld als iets maar één keer het geval is, bijv. toestemming huwelijk Willem-Alexander dat is eigenlijk ook een beslissing. Hoe kun je verschillende regelingen onderscheiden? = Wie heeft hem ondertekend, waar komt het vanaf en welke procedure is er gevolgd? Met wat voor soort procedures worden deze regelingen vastgesteld? Formele wet: Bevoegdheid art. 81 Gw, Procedure art. 82-88 Gw. Initiatiefvoorstellen: vanuit initiatief 2e kamer. Regeringsvoorstellen: vanuit de regering. Waar komen de meeste wetten vandaan? Van de regering of de 2e kamer? = Van de regering. Waarom komen de meeste wetten van de regering? = Omdat het heel lastig is om een initiatief wetsvoorstel in elkaar te zetten. Daarom komt het niet zo veel voor. Wie mogen er wetsvoorstellen indienen (wetartikelen)? = Artikel 82-83 Gw. Wat is het verschil tussen het verschil tussen het indienen van een wetsvoorstel en het aanhangig maken van het wetsvoorstel? = Voorstellen kunnen worden ingediend door of vanwege de koning. Daar had eigenlijk de regering moeten staan. Dus bij initiatief wetsvoorstellen moet je een onderscheid maken tussen: regeringsvoorstel: indienen 2e kamer. En initiatiefvoorstel: eerst aanhangig maken bij de 2e kamer door te zorgen dat de 2e kamer het aanneemt. Want het wetsvoorstel kan ingediend worden door de regering of de 2e kamer, dus moet je eerst de 2e kamer meekrijgen. Dan gaat de kamer aan de slag. Wetsvoorstellen bereiken bijna nooit ongeschonden de eindstreep. Ze kunnen gewijzigd worden door 2e kamerleden of door de indiener zelf. Wat is amendement? = Als het initiatiefvoorstel door 2e Kamerleden wordt gewijzigd. Het voorstel is dan nog niet meteen gewijzigd. Wat is Nota van wijziging? = Dan wordt het initiatiefvoorstel door de indiener zelf gewijzigd. Het voorstel is dan wel meteen gewijzigd. Welk artikel gaat over de wijziging van wetsvoorstellen? = Artikel 84 Gw. Lid 1 is de regering en lid 2 initiatiefwetsvoorstel. Wat gebeurt er als de regering of 2e kamer een wetsvoorstel heeft ingediend? = Regering: 2e kamer en dan 1e kamer. (2e Kamer: regering en dan 1e kamer?). In de 1e kamer kan het niet gewijzigd worden. Ze kunnen wel een wijziging afdwingen door te zeggen dat het zo niet wordt aangenomen, maar wel als de dat wijzigen: nouvelle. Wat is een nouvelle? = Een wijziging die niet gelijk wordt aangebracht, maar door de 1e kamer wordt afgedwongen en dan terug gaat naar de 2e kamer om te wijzigen. Er is wel eens voorgekomen dat een wet snel aangenomen moest worden en dat de 1e kamer de wet aan nam als de regering snel werk zou maken van de wetswijziging. Het wetsvoorstel kan ook ingetrokken worden. Wie en wanneer kan dat volgens de grondwet? = De indiener trekt het voorstel in. Zo’n initiatiefvoorstel wordt aanhangig gemaakt en de (1e?) Kamerleden kunnen het voorstel intrekken. Het wordt namelijk van de 2e kamer ingediend naar de 1e kamer. De regering dient het in en bepaalt wanneer het ingetrokken wordt. Bij initiatiefvoorstel zijn degene die het aanhangig hebben gemaakt die het kunnen intrekken. Is het naar de 1e kamer dan heeft de 2e kamer het ingediend en kan de 2e kamer het intrekken. Waarom regelen we niet alles bij formele wet? = Omdat het bekrachtigen en bekendmaken van de wet heel lang duurt en dat moet dan gebeuren. De formele wetgever zou dat niet aankunnen. Je hebt ook regelingen die regelmatig moeten worden gewijzigd. Lang niet alles wordt via formele wetgever geregeld, want dat gaat te traag. Hoe kan de formele wetgever een deel van de arbeid afstoten? = Het parlement kan die bevoegdheid overdragen aan lagere regelgevers. Wanneer mag dat? Dat is in de Gw bepaald. Je mag delegeren als er ‘regels’ zijn opgenomen regelt bij of krachtens. Als er staat regels of regels mag je delegeren. Staat er bij of krachtens mag dat ook. Als er staat de wet bepaalt, is delegatie niet toegestaan. Niet alleen de wetgever heeft regelgevende bevoegdheid. Ook andere ambten. De grondwetgever heeft er voor gekozen om niet alleen formele regelgeving, maar ook andere regelgeving te hebben. Art. 89 belangrijk verschil lid 1 en 2. De wet bepaalt de opgelegde straffen. Dat mag dus niet gedelegeerd worden. Wanneer mag je delegeren? = Dat is in de Gw bepaald. Je mag delegeren als er ‘regels’ zijn opgenomen regelt bij of krachtens. Als er staat regels of regels mag je delegeren. Staat er bij of krachtens mag dat ook. Als er staat de wet bepaalt, is delegatie niet toegestaan. Hoe zie je dat je met de AMVB te maken hebt. Wat zijn de procedure vereisten? = Meerderheid ministerraad, advies aan de raad van state, ondertekenen koning+ministers, moeten worden gepubliceerd in staatsblad. Er is geen parlement betrokken. Dat is bij een formele wet wel altijd. Dit is dus geen formele wet. Eerste lid zelfstandige AMvB’s bij of krachtens. Gedelegeerde AMvB’s zijn in de meerderheid. Het is wel ooit anders geweest dat er meer zelfstandige AMvB’s waren. Waar gaat het Meerenbergerarrest over? = Meerenberg was een psychiatrisch ziekenhuis. Medewerkers moesten een lijst maken van mensen die waren opgenomen als de dat niet deden was dat volgens de Blankowet strafbaar. Medewerkers weigerden dat, omdat er veel BN’ers zaten en ze wilden niet dat het openbaar zou worden. Het was een zelfstandige AMvB en ze betwijfelden de bevoegdheid van de koning, want die regeling is gemaakt zonder bevoegdheid van de wetgever. De Hoge Raad zei: Wetgevende macht is toegekend aan de wetgever en uitvoerende macht aan de koning. De koning zei dat nergens stond dat hij dat niet mag. Volgens de Hoge Raad gaat het er niet om dat het niet mag, maar dat je pas een bevoegdheid hebt als het er nadrukkelijk is toegekend. Sindsdien mocht je dus 10 jaar geen zelfstandige AMvB’s meer maken. Tot de grondwetswijziging in 1887 die zei geen zelfstandige AMvB’s. De huidige grondwetgever is minder streng. Maar er is wel veel blijven hangen. Voorschriften waar wij straf voor kunnen krijgen mag nooit meer in een AMvB staan. In dat arrest die je de oude houding van de koning nog: als het niet verboden is, mag het. In die tijd was er vaak ook nog absolute macht voor de koning. Wat is een ministeriële regeling, wat zijn de procedure vereisten? = Ondertekening minister (geen koning), publicatie in Staatscourant (geen staatsblad). Lichte procedure, dus geen hele belangrijke en zware regeling. Het gaat echt om de detailregelingen.
Ingezonden op 05-01-2018 - 1552x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!