Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Staatsrecht
› 14 College 14
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Staatsrecht
14 College 14
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Hoe wijkt het Koninkrijk der Nederlanden af van een normale federale staat? = Koninklijke ambten zijn vooral Nederlandse ambten. De koning zit in de Nederlandse regering, maar ook in de drie andere landen. Nederland heeft het overwicht in wetten aannemen. Caribische ministers kunnen alleen vertragen. Het koninkrijksbestuur kan ingrijpen als er in een van de landen geen deugdelijk bestuur, rechtszekerheid of waarborging fundamentele rechten hebben. Het gaat steeds meer lijken op een decentrale eenheidstaat. De koning zit ook in de regering van die drie andere landen, maar hij kan daar niet de hele tijd zijn. Hoe is dit opgelost? = Hij wordt daar vertegenwoordigd door gouverneurs. Ze worden benoemd door het koninkrijk. Ze zijn koninkrijksorganen en moeten enerzijds het koninklijk belang behartigen en anderzijds belangen van dat land behartigen. Hoe is de procedure en de rijksministerraad als een van de ministers uit het Caribische gebied het er niet mee eens is? = Art. 12 statuut: conflictregeling. Daar zie je wat die inbreng van het Caribische gebied inhoudt. Twee opties: 1. Lokaal veto: volmachtigen minister kan uitspreken dat hij overwegende bezwaren heeft en dat hij niet wil dat zijn land gebonden wordt aan dat besluit. In principe geldt dan dat dat land niet gebonden wordt tenzij de belangen van het koninkrijk zich er tegen verzet. 2. Gevolmachtigde maakt via intern appèl bezwaar. Er wordt geen besluit genomen in de ministerraad, maar er vindt voortgezet overleg plaats. In een klein clubje van enkele Nederlandse ministers en gevolmachtigde. Gelijk aantal Nederlandse ministers als gevolmachtigde ministers. Het kan zijn dat er nog iemand aanschuift en de minister president. Nederland heeft dan altijd een overwicht in besluitvorm. Het is dan altijd 3 tegen 2 of 4 tegen 3. Spreekt het statuut van gelijkheid? = Nee, van gelijkwaardigheid. Nederland heeft ook veel meer inwoners. Er wordt dus rekening gehouden met omstandigheden. Wie adviseert over koninkrijksbesluiten? = De raad van state van het koninkrijk. Waaruit bestaat de raad van state van het koninkrijk? = Uit leden van de Nederlandse raad van state, maar kan worden aangevuld door iemand uit de Caribische landen. Welke artikelen gaan over de procedure wetsvoorstel in het koninkrijk? = Art. 15-22 Statuut. Hoe gaat de procedure van een wetsvoorstel in het koninkrijk? = Nederland kan makkelijk de doorslag geven. Dan wordt het voorstel ingediend bij de 2e kamer en het wordt toegezonden aan de parlementen van de Caribische landen. Er is dus geen apart Rijksparlement, federaal parlement. Die parlementen kunnen dan een schriftelijk verlag opsturen. Die behandeling vindt plaats in Nederland, maar de Caribische landen mogen wel met een reactie komen. De gevolmachtigde minister kan aanschuiven in de 2e kamer een meedoen aan beraadslagingen. Wat mag hij dan doen? Inlichtingen geven, standpunt van zijn land en een amendement indienen. De tweede kamer beslist bij meerderheid. Art. 18 statuur lijkt op 12 statuut. De gevolmachtigde minister mag weer bezwaar maken tegen een wetsvoorstel. Met meer dan 3/5e stemmen gaat het terug naar de ministerraad. Zo’n gevolmachtigde minister kan dus alleen maar vertragen. Uiteindelijk beslist Nederland. Hoe zijn de bevoegdheden van de federale staat verdeeld? = In een normale federale staat regelt de federale grondwet welke bevoegdheden overheden hebben en voor de rest regelen de deelstaten dat. Dat zien we ook een beetje terug in het koninkrijk. Art. 3 statuut: defensie. Minister van defensie in Nederland is eigenlijk geen Nederlandse minster, maar koninkrijksminister. Ze behartigt de verdediging van het koninkrijk. Buitenlandse betrekkingen is ook van het koninkrijk. Nederlanderschap: de mensen die daar wonen hebben Nederlandse nationaliteit. Dat is dus ook van het koninkrijk. Is daarmee afgebakend wat koninkrijksaangelegenheden zijn? Nee, andere onderwerpen kunnen in onderling overleg koninkrijksaangelegenheden worden. Het statuut biedt dus geen garantie. De Caribische gebieden zitten daar niet op te springen, want dan beslist Nederland. Waar gaat artikel 43 van het statuut? = Waarborgen fundamentele rechten, rechtszekerheid en deugdelijkheid van bestuur. Dus als men in het Caribische gebied niet in staat is deugdelijk bestuur te hebben, kan koninkrijksregering ingrijpen. Wat kan de koninkrijksregering doen als het Caribische gebied niet in staat is om een deugdelijk bestuur te hebben, de fundamentele rechten te waarborgen en rechtszekerheid te bieden? = Twee mogelijkheden: 1. Aanwijzing geven aan de gouverneur, want die is ook koninkrijksorgaan en die tekent dat besluit dan niet. 2. De koninkrijksregering kan besluiten de landsregering van dat land te schorsen. Dit lijkt op de centrale overheid die besluiten van lager bestuur kan vernietigen vanwege algemeen belang, al steunt er nu vanwege deugdelijk bestuur. Vroeger dacht men dat het hoogst uitzonderlijk is, maar sinds 2010 wordt koninkrijksregering steeds actiever en grijpt steeds meer in. Veel meer bemoeienis. Een ander belangrijk principe van het Koninkrijk der Nederlanden is paragraaf 3 Statuut? = Onderlinge bijstand. Samenwerken in dat federale staatsverband door onderling overleg, gezamenlijke regelingen, elkaar hulp bieden. Het gaat dan om samenwerken in eigen aangelegenheden, gebieden waar ze autonomie in hebben. Als dan kijkt naar de praktijk zie je dat er heel weinig samenwerking is. Dat heeft verschillende oorzaken. Caribisch gebied wil geen bemoeienis, staat negatief tegenover samenwerking. Nederland neemt ook weinig initiatief in het samenwerken. Eén uitzondering biedt artikel 38 statuut: Consensus rijkswet. Laatste jaren heel erg in ontwikkeling gekomen. Welke ingrijpende hervorming van het koninkrijk was er in 2010? = Het koninkrijk bestond uit Nederland, Nederlandse Antillen en Suriname. Binnen Nederlandse Antillen is er geen eenheid en Aruba wilde zich afsplitsen. Curaçao en Sint Maarten wilde zich afsplitsen. Suriname viel af. Die kleine landjes waren te klein om een eigen land van te maken. Er zijn referenda gehouden en de meerderheid wilde autonomie, land in koninkrijk. 10-10-2010 is dat gerealiseerd. Dan zit je nog met de BES eilanden. Bij die hervorming is bepaald en afgesproken dat bepaalde aangelegenheden die tot competentie van die landen hoorden samen met de consensus rijkswet geregeld zouden worden. Een andere deal was dat de financiën op orde gebracht moesten worden. Ze hadden een schuld van 2 miljard. Die is kwijtgescholden. In ruil daarvoor moesten ze autonomie op bepaalde vormen inleveren: Nederland had toezicht op financiën en de consensusrijkswet. De BES eilanden waren te klein dus men besloot die toe te voegen aan Nederland. Dus Nederland bestaat uit Nederland en 3 Caribische eilanden. Art. 1 en 2 van Statuut zijn vervallen. Nu staat dat in de grondwet. Je kunt niet alles wat hier geldt daar laten gelden, dus je kunt uitzonderingen maken voor die drie eilanden. Dat leidt tot complicaties. Daar kun je zomaar een café openen. In Nederland zijn er allemaal regels. Die mensen zouden boos worden als we ze alle Nederlandse regels zouden opleggen. Dus is er afgesproken dat de oude regels en landsvoorzieningen voorlopig zouden blijven. Maar de Nederlandse regels kunnen daar ooit gaan gelden. Knelpunt was het homohuwelijk: daar zijn veel meer gelovigen. Je kunt wel zeggen dat je daar aan moet voldoen, maar daar is geen draagvlak voor daar. Er zijn veel sociaal culturele verschillen. Daar moet je rekening mee houden. De wetgever stapt daar veel te snel overheen. Ze kunnen wel meedoen met de verkiezingen maar zijn met te weinig om een hele Kamerzetel te krijgen. Ze hebben veel voordelen niet, zoals bijstand. Je ziet een ongelijke behandeling aan de ene kant en aan de andere kant zijn we geforceerd bezig om allemaal Nederlandse regelgeving in te voeren. Wat is de structuur van de Caribische eilanden die bij Nederland horen? = Het zijn een soort gemeenten en op elk van die eilanden loopt iemand uit Den Haag rond: rijksvertegenwoordiger die toezicht houdt. Probleem is consensusrijkswet: die berusten op art. 38 van het statuut. Het gaat niet om koninkrijksaangelegenheden, maar autonome regelingen van die landen. Nu noemen ze die rijkswetten consensusrijkswetten: Er moet een overeenstemming voor zijn. Ze volgen de procedure van art. 15 statuut waar Nederland overwicht heeft. Ze moeten er wel mee instemmen, maar daarna zijn ze gebonden. Onderwerpen: rechtspraak. De rechterlijke macht is nu voor al die landen in de consensusrijkswet geregeld. OM zit in de consensusrijkswet. Er is ook financieel toezicht. Er is een college van financieel toezicht gevormd. Welke twee instanties van de rechterlijke macht hebben ze op de Nederlandse Caribische eilanden? = Rechtspraak in eerste aanleg. En gemeenschappelijk hof van justitie. Dit is één instantie die zich opsplitst. Dat is Nederland niet. Is art. 6 EVRM hier een probleem? = Nee, geen strijd met onpartijdigheid. Die rechters zijn daar Nederlandse rechters. Er zitten ook Antilliaanse rechters. OM: Openbaar Ministerie: Hele OM is vastgelegd in de consensusrijkswet. Nederland wilde eerst aanwijzingen geven, grip krijgen op vervolgingen dar. Dat is niet doorgegaan. Geen aanwijzingenbevoegdheid. Wel samenwerking. Zelfstandigheid redelijkheid in tact gebleven. Wel OM gecentraliseerd. Ook politie vooral drugscriminaliteit, want dat is daar een groot probleem. Je ziet daar ook veel meer Nederlandse politieagenten actief. Wat is de belangrijkste consensusrijkswet met de Caribische eilanden van Nederland? = Financieel toezicht. Men controleert het financieel beleid op eilanden, geeft advies en als ze het niet eens zijn, kunnen ze koninkrijksregering aanwijzingen laten geven. Grootste inbreuk op autonomie. Koninkrijksregering heeft ook een aantal keren ingegrepen. Welke problemen zijn er op dit moment met de BES eilanden? = De BES eilanden zijn niet gelukkig met de nieuwe situatie. Financieel toezicht is problematisch, maar de financiën zijn nu beter op orde, dus het heeft gewerkt. De grootste spanning zit in de koninkrijksregering die zich bemoeit met de deugdelijkheid, want dat brengt de vraag of er nog wel een federale samenwerking/staat is of dat die landen provincies van Nederland zijn geworden. Dat zou geen goede ontwikkeling zijn. Een optie is dat ze eruit stappen bij 2/3e meerderheid van het parlement daar. Maar Venezuela heeft staan dat die landen bij hun moederland horen. Venezuela heeft aanspraak op die landen en dat zou weer naar boven komen als ze onafhankelijk zijn en dat is voor hun veel minder aantrekkelijk. (Nederland en VS zouden daar ook niet blij mee zijn.)
Ingezonden op 06-01-2018 - 1459x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!