Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Grote teksten geschiedenis van de filosofie
› 11 College 11
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Grote teksten geschiedenis van de filosofie
11 College 11
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is volgens Berkeley alles wat bestaat? = Ideeën. De werkelijkheid blijft. Berkeley ontkent alleen het materiële karakter. Maar dit is niet zo onschuldig. Welk argument kun je tegen Berkeley hebben? = Als hij geen toegang heeft tot andere dingen dan ideeën, hoe kan hij dan zeggen dat ze er niet zijn als hij er geen toegang toe heeft. Hoe verklaart Berkeley dat God alles waarneemt? = Er is continuïteit. Hoe nemen we God waar volgens Berkeley? = We zien continuïteit en daardoor kunnen we God waarnemen. Waarom zijn er alleen ideeën volgens Berkeley? = Iets wat materieel is kan niets immaterieels veroorzaken. Een idee is immaterieel en zit in de mind. Iets immaterieels kan niet op iets materieels lijken, dus onze ideeën lijken niet op dingen. Wat is volgens Berkeley het verschil van vuur dat ik het kan verbranden en het idee van vuur dat het geen pijn doet? = Het verschil tussen reële en imaginaire dingen blijft. Waarom doet het ene pijn en het andere niet? Pijn is per definitie in de mind. Dat is ook het idee van de matrix. Kun je zeggen dat vuur de oorzaak is van pijn? God is de oorzaak van jouw idee van de zon en de warmte. Je hebt nog steeds dat dingen elkaar veroorzaken, zoals de biljartballen van Hume. Als je er tegenaan stoot, weet je dat ze tegen elkaar botsen. En vanwege consistentie doen dingen soms onterecht pijn. God moet alles hetzelfde laten voelen. Iets kan niet de ene keer pijn doen en de andere keer niet. Als je geen pijn zou voelen, is God een wonder aan het verrichten en is het een schending van de natuurwetten. Wat zegt Moore over Descartes? = Het probleem van Descartes en filosofen na hem is dat Descartes iets immaterieels gelijkstelt aan niet uitgebreidheid. Moore zegt dat immaterieel wel uitgebreid is. Hoe verklaart Berkeley dat je er vanuit mag gaan dat de ander een mind heeft? = Iemand anders is ook een idee en je neemt diegene waar en door consistentie van God mag je er vanuit gaan dat de andere ook een mind heeft. Wat is het verschil tussen een idee en een mind volgens Berkeley? = Ideeën zijn passief en de mind is actief. Als ideeën passief zijn en de mind actief, hoe zit het dan met een idee van een mind? = Je ziet eerst een idee en ideeën zijn passief. Maar uit je idee leidt je af dat de ander een mind is en die is actief. Uit dat idee leidt je dat af. Zo krijg je een idee mind. Je correspondeert het idee van de ander met jezelf, maar je zit dan nog steeds met het probleem dat iets materieels iets immaterieels veroorzaakt. Een idee wordt niet door iets anders veroorzaakt. Een idee kan niet iets veroorzaken. Je kan het niet afleiden, hooguit bedenken. Het kan niet dat een mind ook het idee van een mind veroorzaakt. Dat is dus een probleem, want ideeën zijn passief en veroorzaken niets. Minds zijn actief. Hoe weten wij dat God bestaat en dat other minds bestaan volgens Berkeley? = Paragraaf 145. We krijgen ideeën van anderen en daaruit leidt je af dat de ander niet een passief ding is, maar dat de ander ook een actieve mind is. Aan de ene kant is God de oorzaak van de ideeën en aan de andere kant zijn minds actief. Komen alle ideeën van God of kan ik zelf een idee van jullie veroorzaken? Hij werd hier op aangevallen. Hij zegt dat other minds in staat zijn ideeën te veroorzaken. Dat is niet consistent. Waar komt mijn idee van God? Ik heb een Godsbewijs. Ik weet dat er een eerste oorzaak is. Hoe weet Berkeley dat hij een mind heeft? = Berkeley zegt dat ideeën niets anders dan ideeën kunnen zijn. Ideeën zijn passief, minds actief. Kun je een idee hebben van een actieve mind, kun je een idee hebben van je eigen mind als iets dat actief is? Paradox. God heeft ons geschapen als actieve geesten. Als ik loop, ben ik mijn eigen beweging aan het veroorzaken. Hoe kan Berkeley dit verklaren? = God is verantwoordelijk voor dat de beweging van mijn been correspondeert met mijn idee. Maar dan kan ik niet de eerste oorzaak zijn van het bewegen van mijn lichaam, maar God. Ben ik dan als mind nog wel actief? Je bent passief omdat je ideeën krijgt. Die komen onafhankelijk van je wil. Maar je kunt ook zelf ideeën verzinnen en in die zin ben je actief. Dat onderscheid blijft. Volgens Berkeley is het apart dat we op het idee zijn gekomen dat er iets materieels is. God is immaterieel en wij leven in God. Waarom schept God en waar komt het kwaad vandaan volgens Berkeley? = Omdat hij God is. Kwaad zit in de gebeurtenissen en dingen blijven gebeuren. Wat God heeft geschapen is configuratief. Hallucinaties worden door je mind geproduceerd. Hallucinaties zijn minder coherent en ook minder levendig en nadrukkelijk. De pijn van de hallucinaties is minder als in het echt. Hij gebruikt hier dus hetzelfde argument als Descartes. Probleem van Descartes: Als je jezelf kunt kennen door zelfreflectie, hoe weet je dan dat de ander geen atomaton is (een complexe machine)? Wat is Descartes antwoord? = Hij zegt doordat ze praten en taal komt alleen van denken. Maar het probleem blijft dan, want wat als iemand een machine maakt die kan praten. Hoe zit het volgens Berkeley met optische illusies? = Je ziet geen afstand als je iets ziet. Je ziet ideeën en die impliceren afstand, maar die afstand neem je niet waar. Je neemt geen 10 meter waar, maar het bord op 10 meter afstand. Iemand die altijd blind is geweest en weer zou zien, zou alles 2d zien, want diegene heeft de afstand nooit geleerd. De mind hoeft niet uitgebreid te zijn om een idee te hebben van uitgebreidheid. Wat zijn die ideeën afstand en hoe komen we er aan volgens Berkeley? = Hij lijkt een relatieve ruime opvatting te hebben. Ruimte is de relatie tussen ideeën. God stuurt geen idee van afstand op je af. Afstand is een idee dat afgeleid is uit sensation. God stuurt een idee op ons af en uit dat idee leiden we het idee afstand af. Het is het verkeerd interpreteren van ideeën, maar wat is verkeerd interpreteren als er geen ruimte is? Misschien verbind je het met andere ideeën. Afhankelijk van welke optische illusie je hebt, moet je kijken hoe je dat volgens hem kan oplossen. Hoe verklaart Descartes dat we ons vergissen? = Onze ogen kunnen niet alles waarnemen. Het is onmogelijk ogen te maken die alles goed kunnen waarnemen en inschatten. Hoe verklaart Berkeley dat we ons vergissen? = Het hoort bij de regelmaat van de natuur dat het lijkt alsof je ideeën door je ogen krijgt. Afstand is niet iets reëels, we nemen het niet waar. We nemen dingen waar en uit die dingen wordt afstand afgeleid. Hij probeert maar een punt uit te leggen: afstand wordt door ons uit andere dingen afgeleid doordat het ene groter voor je verschijnt dan het andere. Je kunt wel over die objecten, bijv. torens spreken, want het blijft bestaan in de geest van God. De werkelijkheid blijft reëel. Hij beantwoord niet hoe je blind kan zijn. Alle geschapen geesten hebben beperkingen en verschillende vermogens. Dat is geen probleem. Maar wat zijn dan zintuigen. Het is heel moeilijk om consistent te blijven binnen Berkeley’s theorie als je materie afschaft.
Ingezonden op 09-01-2018 - 1157x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!