Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Grondslagen in de psychologie
› 13
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Grondslagen in de psychologie
hoofdstuk 13
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat zijn de twee opvattingen van intelligentie=de g-factor en de interindividuele domeinen. Waarom ontwikkelde Galton de g-factor=hij zag als verklaring zenuwkracht en zenuwsnelheid. De reactietijd zou de sensitiviteit en discriminatie duiden. En hij voorspelde geen onderscheid, maar altijd correlatie. Wat voegde spearman toe aan galton=twee factoren model. Wat zei thurstone=primary mental abilities, namelijk verbaal begrip, woordvloeiendheid, cijfervaardigheid, ruimtelijk visualisatie vermogen, associatief geheugen, percentuele snelheid en redeneervermogen. Wat zei gardner=een talige bron, een logistische/mathematische bron, een ruimtelijke bron, een lichamelijk/kinetische bron, een muzikale bron, een interpersoonlijke bron en een intrapersoonlijke bron. Wat zei sternberg=gfactor en analytische intelligentie, synthetische intelligentie en creatieve/praktische intelligentie. Wat zeiden binet en simon=hij begron at random met testen. Wat zeiden stern en terman=stern keek naar de verhouding mentale leeftijd en chronologische leeftijd. Terman noemde het iq. Wat doen de wechslerschalen=er zijn vijftien sybtests, waaronder verbale en performale subtests. Deze scores worden omgescoord in standaardscores. Er worden dan vier indexscores berekend, met hoge constructvaliditeit, maar wel nog wat correlatie. Verbaal begrip, perceptuele organisatie, werkgeheugen en verwerkingssnelheid. Wat was de reactie van catell op wechsler=dat er gekristaliseerde kennis was en vloeiende kennis(de laatste erg leeftijds gebonden). Waar is de raven test voor=ook geschikt voor culturen, ouderen en kinderen. Het ontbrekende figuur in de matrijs erbij zoeken. Wat is de nlv=de nederlandse voorleestest. Wat is het flynn effect=dat de gemiddelde iq score van honderd steeds toeneemt, met name op vloeiende intelligentie. Wat is de erfelijkheid van intelligentie=je hebt de inspectietijdmeting, waarbij echt naar de reachtietijd wordt gekeken en niet naar de motorische snelheid. Je moet dan zo snel mogelijk het verschil tussen twee lijnen detecteren. Ongeveer 0,85 is aan d genen tewijten. Het grijze en witte stof volume correleert ook met intelligentie voor 0,25. Wat is de anatomie van intelligentie= gyri en sulci. Hoeveelheid frontale grijze stof. Wittestofintegriteit. Conclusie oorzaak is functineel, neurale efficientie hypothese, mensen die slim zijn hebben juist minder cellen nodig. Wat is de fysiologie van intelligentie=de kwaliteit van vezelbanen. Er bleek dat leeftijd gecorreleerd was aan het verbale iq. De parieto frontaal integration techniek. Ook de occipitale en limbische kwabben spelen een rol.
Ingezonden op 01-02-2018 - 933x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!