Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Grondslagen in de psychologie
› 3 v
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Grondslagen in de psychologie
3 v
Jaar 3 (basisschool)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is censuur volgens freud=dat men bepaalde dingen verdringt omdat deze ondraaglijk zijn of dat je het niet mag denken. Wat is lapsus volgens freud=dat wat men verdrongen heeft tot uitdrukking komt in zich verspreken/een handeling overslaan. Wat is psychose volgens freud=dat wat men verdrongen heeft tot uitdrukking komt in symptomen. Wat is een droom volgens freud=dat wat men verdrongen heeft terugkomt in de dromen. Waarom stierf freud in london=omdat hij gevlucht was voor het NAZI-regime naar het verenigd koninkrijk. Wat deed gerard reve in de verleiding volgens freud=dat was een lapsus, hij vergat zijn huwelijksacte te ondertekenen, en bleek later homo-seksueel. Wat is dwangneurose volgens freud=een compromisformatie tussen de verlangens en deze de baas te blijven. Wat is het expliciete geheugensysteem=het bewuste geheugen dat zich later ontwikkelt en gaat over feiten, autobiografie en ideen, oftewel dat het verbaal gestructureerd herinnerd kan worden. Wat is de hippocampus en de frontale schors=het expliciete geheugen, vanaf derde jaar rijp. Wat is de amygdala= dit is het impliciete geheugen van automatismen in denken, voelen en handelen. Verbale feiten kunnen hier niet bestaan. Waarom kan verdringing niets verklaren voor het derde jaar=omdat er dan alleen signalen vanuit het impliciete geheugen kunnen zijn. Waarom sprak freud niet over expliciet en impliciet geheugen=er was nog geen onderzoek. Wat is overdracht=de nonverbale houding van de client. Wat is tegenoverdracht=de nonverbale houding van de therapeut. Wat betekent overdracht in de praktijk=dat de verdrongen wensen, fantasieen en emoties, maar ook conflictueuse schaamte, schuld en angst, die betrekking hebben op andere personen bij de therapeut herbeleefd/geprojecteerd worden. Waarom is de therapeut een overdrachtsobject=omdat de verdrongen conflicten nu non verbaal op de therapeut afgereageerd worden. Waarom is de therapeut een nieuw ervaringsobject=omdat er nieuwe patronen van denken voelen en doen overgenomen kunnen worden, omdat men ervaart dat de therapeut anders is dan de anderen. Zo ontstaat een toevoeging aan het impliciete geheugen. Wat zegt de neurocognitieve geheugentheorie=dat door conditionering het nu op de therapeut wordt overgedragen. Wat de therapeut vervolgens doet is de herinnering expliciet maken zodat deze hanteerbaar wordt voor de client, en de client ook bewust maken van de onderbewuste precieze oorzaak. Wat is leeranalyse=dat het verplicht is als therapeut zelf in therapie te gaan, omdat de problematiek van de therapeut non verbaal overgedragen kan worden op de client. Wat is een destructieve client=als de client bij welke therapeut dan ook bijvoorbeeld woede oproept. Wat is enactment=als de client de bij welke therapeut dan ook bijvoorbeeld een deel van de problemen en het oplossen bij de therapeut legt, onderbewust uit medelijden. Waarom is psychoanalyse een tweepersoonspsychologie=omdat de persoonlijkheid van de client de persoonlijkheid van de therapeut beinvloedt, en andersom. Wie bedacht de gehechtheidstheorie=bowlby en ainsworth Wat is gehechtheid=geneigdheid tot binding tussen moeder en kind, met als doel het overleven van het kind. Die geneigdheid is dus evolutionair bepaald en gunstig. Hoe is de verandering van fysieke gehechtheid naar psychische gehechtheid=dat er in de vroege jaren sprake is van letterlijke bescherming en later wordt die meer een veilig gevoel van steun. Wat zijn de werkmodellen van bowlby=De mentale representaties van patronen van gehechtheid, dus wat de verwachtte reactie is. Dezen zijn impliciet. Welke vier gehechtsheid types kun je onderscheiden, na 1 jaar, in de vreemde situatie test van ainsworth=1onveilig gedesoraniseerd 2 veilig 3onveilig vermijdend 4onveilig ambivalent Veilig gehechte baby=exploreert als moeder in de buurt, en laat zich troosten als moeder terug. Onveilig vermijdend gehecht=onverschillig als moeder weg is en zoekt ook geen troost. Onveilig ambivalent gehecht=van streek als moeder weg en komt niet tot rust, Onveilig gedesorganiseerd gehecht=klampt vast en stoot af. De gehechtheids-strategie als kind=hangt samen met de gehechtheidrepresentatie als volwassene. 1. Veilig en autonoom persoon 2 onveilig gereserveerd persoon 3 onveilig gepreoccupeerd persoon 4 onverwerkt gedesorganiseerd persoon Onverwerkt gedesorganiseerd persoon=door trauma, kan zichzelf niet kalmeren. Onveilig gepreoccupeerd persoon=aanklamping en van streek bij verlating. Onveilig gereserveerd persoon=vermijdt relaties en ziet relaties als slecht. Veilig en autonoom persoon=kan als het samen is, toch zichzelf zijn en als het op zichzelf is toch samen zijn, Wat is de kern van veilige hechting=samen problemen oplossen en doorstaan. Wat bedoelt fonagy met mentaliseren=dat je de gedachten, gevoelens en verlangens van anderen kan interpreteren achter het zichtbare gedrag. Wat zijn naast mentaliseren andere regulerende processen die door hechting geleerd worden=reguleren van stress, reguleren van aandacht. Tot welke stroming behoort het begrip voor mentaliseren, namelijk theory of mind=de cognitieve psychologie Hoe ontwikkelt zich een theory of mind voor de basisschool leeftijd=als de ouder verzorger marked mirroring doet, waarbij het de emoties van het kind gespiegeld weergeeft, juist interpreteert en iets aanzet, zodat het kind snap dat het de eigen emotie is en dat de ouder dat kan lezen. Waarom is die theory of mind ontwikkeling zo belangrijk dan=voor de 1.relatie van het zelf tot de ander(objectrelatie) en 2.interactionele regulering als negatieve misinterpretaties in het impliciete geheugen worden opgeslagen over aandacht, affect en impuls regulatie en mentaliseren(theory of mind) Waarom is het zo erg later als je mentaliseren niet goed ontwikkeld is=omdat je dan niet goed je eigen innerlijke staat en emoties kan lezen, en als een stresssituatie dit triggert dan zal er extreme focus op de buitenwereld en zijn gevaren ontstaan. Wat zegt fonagy over een verstoord mentaliseren/theory of mind=dan val je terug op wat je tot je derde jaar over je eigen innerlijk weet, en dat is technisch niet mogelijk. Er zijn drie manieren die dan maar gebruikt worden 1 equivalent modus 2pretend modus 3 teleologische modus Waarbij zie je verstoord mentaliseren vaak=borderline Wat is de equivalent modus=alles wat je intern denkt/voelt is echt in de buitenwereld. Je denkt: er wordt een deur in mijn gezicht gegooid, ze moeten me niet. Dat zie je dan ook echt zo. Pretend mode=de eigen gedachten en gevoelens zijnfantasien en hebben geen raakvlak met de externe wereld. Vertellen eindeloos verhaaltjes en doen alsof. Teleologische modus=alleen alles wat je kan zien is er. Als een ouders je niet in bed stopt, dan houdt het niet van je. Minding de body=dat je lichamelijk dat naar bed brengen mist, en dat dit komt door innerlijke staat als eenzaamheid. En dat mist dus bij de teleologische modus. Alien zelf=een deel van het zelf dat niet als eigen wordt ervaren, zie je bij borderline vaak en ontstaat bij een psychisch ziekte ouder die niet kan spiegelen bijv. en dat wat gespiegeld wordt past dus niet kloppend bij jezelf. Projectieve identificatie=het alien self het stemmetje wordt op andere geprojecteerd, afgereageerd, Wat heeft zelfmoord hiermee te maken=men denkt het alien self te vernietigen en zelf door te kunnen. Volgens alsof modus. Wat heeft anorexia hiermee te maken=je plaatst het alien zelf dan in het overgewicht. En hij zij probeert het zo dan te controleren . Mbt= met name voor borderline dus ingezet. Om het mentaliseren te bevorderen door het in de relatie met de therapeut te oefenen. En om samen te kijken wanneer het begonnen is. Voor welke drie dringen zijn externe relaties nodig=zelfcohesie(dat je een ding bent), zelfcontinuiteit(dat je altijd hetzelfde bent) en zelfwaardering Welke stoornis wordt geassocieerd met deze drie dingen=narcisme(lijkt averechts) Er zijn twee soorten libido volgens freud=primair en secundair Primair narcisme=als kind volledig op jezelf gericht, het narcistische libido ook wel, en later ontstaat dus pas objectlibido. Secundair narcisme=het libido is volledig losgeraakt van anderen en er is geen relatie met de therapeut mogelijk omdat er geen overdracht meer is, Er lijken toch twee vormen van overdracht te zijn bij narcisten=spiegeloverdracht en idealiserende overdracht. Bij spiegeloverdracht=wil de narcist waardering van de therapeut. Bij idealiserende overdracht=wil dat narcist vanalles van de therapeut, en kan narcistische rage/woede ontstaan wanneer dit niet gebeurt. Maar hoe ontstaat narcisme volgens kohut, de cognitieve persoon volgens mij=doordat er niet adequate erkenning van de ouders is en niet adequate idealisering van de ouder. Kohut ziet agressie en impulsieve seksuele driften als iets secundairs wat daaruit volgt. Wat zegt kernberg=er is aangeboren mate van agressie en dit leidt tot destructieve afgunst(wat de ander heeft moet weg), afweer van negatief gevoel(woede nijd minachting) en minachting en delavueleren moet de ander afhankelijk lijken te maken terwijl de narcist eigenlijk zelf afhankelijk is. lijkt op borderline. Het type narcist van kernberg=zit in psychiatrische kliniek en is erg agressief. Thick skinned narcists lijkt op dsm. Het type narcist van kohut=hypergevoelige zichzelf geringschattende type, niet wat in dsm onder narcist valt.
Ingezonden op 15-02-2018 - 1213x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!