Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Rechtsfilosofie
› 10 Hoorcollege 5
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Rechtsfilosofie
10 Hoorcollege 5
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is de ethiek van Kant? = deontologisch: je hebt de plicht om… Gebod om alleen te handelen volgens die maxime waarvan je vindt dat het een algemene wet zou kunnen worden. Hoe oud is het idee van menselijke vrijheid? = Het is er pas sinds de 17e eeuw. Om echte vrijheid te hebben, moeten positieve en negatieve rechten gewaarborgd zijn. Wat is negatieve vrijheid? = Deze vrijheid is er pas sinds de 17e eeuw. Doen en laten wat je zelf wil. De staat moet zich niet/ zo min mogelijk met jouw leven bemoeien. Mens als individu/klassieke grondrechten. Dat geeft je als burger veel meer mogelijkheden. Maar het heeft ook nadelen. Als een staat veel te veel nadruk legt op negatieve vrijheid heb je ook nadruk op privé eigendom. Je zit het in de VS. De staat regelt weinig voor je, dus je moet het zelf doen. Het is fijn als er wegen en verkeersregels zijn. Het is ook fijn als er onderwijs en zorgverzekering is. Er is nog een derde nadeel: als je als staat heel weinig bemoeit met je mensen, weet je ook niet waar de burgers zich mee bezig houden. Deze kritiek kwam na aanslagen. Wat is positieve vrijheid? = Dat bestaat al langer. Dat vond je al bij Aristoteles: ‘vrijheid is het recht om deel te nemen aan volksvergaderingen.’ Kant: ‘leven onder wetten die je zelf hebt gesteld.’ Meester van jezelf zijn is een vrijheid die te maken heeft met wat er in jezelf zit. Stel, je bent verslaafd aan alcohol of drugs en je wil studeren maar het lukt niet. Je bent dan geen meester over jezelf. Als je in een arme wijk geboren wordt, zonder goed onderwijs en je wil advocaat worden, dan kun je de capaciteiten niet uit jezelf halen. Aristoteles sprak van de mens als politiek dier. Recht op minimale levensstandaard etc. Waar vinden we in de wet dat je van het eigendom van anderen af moet blijven? = Artikel 5:1 Bw en 310 e.v. Sv. Waarom is eigendom zo belangrijk? = Recht op menselijke waardigheid is ook dat we onszelf in eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Zo is het alleen niet helemaal gegaan. Recht op eigendom werd pas voor het eerst vastgelegd in verdragen van Amerikaanse en Franse revolutie. Het ging om geld. Bij de Amerikaanse revolutie begon dat met dat de Engelsen belasting had bedacht voor producten. BTW voor koloniën. Ze hadden in Amerika al zoiets van wat hebben we met jullie te maken en toen kwam er ook nog een grote belasting. Ze wilden in Amerika onafhankelijk worden en ze zeiden we hebben recht op eigendom. In Frankrijk ongeveer hetzelfde. De koning had geld nodig. Hij liet de mensen uit de regering opschrijven wat ze tegen hem hadden. Ze wilden een grondwet en een verklaring waarom natuurlijke rechten op papier werden gezet. Ze hadden ook recht op eigendom zeiden ze. Met de Franse koning Lodewijk de 16e was het niet goed afgelopen. Hier zag je dat men het belang vond om eigendomsrecht vast te leggen. Na de tweede wereldoorlog toen Duitsers bezitten van Joden hadden geroofd vonden ze het ook belangrijk om het recht op eigendom vast te laten leggen. Goudstikkerzaak: familie vlucht naar Amerika. Zoon en schoondochter kwamen terug en deden in 1996 een verzoek van teruggave van spullen. Dat zou na 1951 niet meer kunnen, maar dat mocht niet, spullen moesten gewoon terug. Waarom is het recht op eigendom toch niet altijd zo eenvoudig? = Wat mag je allemaal te koop aanbieden? Mag je je nieren verkopen of je baarmoeder verhuren? Nee, je lichaam is geen eigendom. Eigendom is het meest omvattende recht wat je op een zaak kunt hebben. Een levend lichaam is geen zaak. Als je overleden bent is het anders. Het gas onder Grondingen, van wie is dat? Van wie is de zee of van wie zou de zee moeten zijn? Van wie is de Noordpool? Je zou kunnen zeggen dat eigendom iets is wat we zelf verzonnen hebben, maar het is wel heel belangrijk om mensenrechten te beschermen. Als iets verzonnen is, hoeft het niet te zeggen dat het niet bestaat. Wat is artikel 7 UVRM en welke vraag kun je erbij stellen? = ‘Een ieder heeft recht op eigendom, hetzij alleen, hetzij tezamen met anderen. 2. Niemand mag willekeurig van zijn eigendom worden beroofd.’ Wat is iedereen? Hoe komt eigendom tot stand? In het EVRM vind je het eerste protocol. Wat is dit? = ‘Iedere natuurlijke of rechtspersoon heeft recht op het ongestoord genot van zijn eigendom. Aan niemand zal zijn eigendom worden ontnomen behalve in het algemeen belang en onder de voorwaarden voorzien in de wet en de algemene beginselen van internationaal recht. De voorgaande bepalingen tasten echter op geen enkele wijze het recht aan, dat een Staat heeft om die wetten toe te passen, die hij noodzakelijk oordeelt om het gebruik van eigendom te reguleren in overeenstemming met het algemeen belang of om de betaling van belastingen of andere heffingen of boeten te verzekeren.’ Alleen iemand eigendom ontnemen op rechtvaardige gronden, maar wat zijn rechtvaardige gronden? Wat is artikel 25 UVRM? = ‘Eenieder heeft recht op een levensstandaard, die hoog genoeg is voor de gezondheid en het welzijn van zichzelf en zijn gezin, waaronder inbegrepen voeding, kleding, huisvesting en geneeskundige verzorging en de noodzakelijke sociale diensten, alsmede het recht op voorziening in geval van werkloosheid, ziekte, invaliditeit, overlijden van de echtgenoot, ouderdom of een ander gemis aan bestaansmiddelen, ontstaan ten gevolge van omstandigheden onafhankelijk van zijn wil. (…)’ Is eigendom een positief of een negatief recht? = Allebei. Eigendom heeft twee kanten: Negatief: eigendom is van jou en de overheid moet je er gewoon in laten. Positief: als iemand iets steelt is het fijn dat de overheid er wat aan doet. Den de overheid moet zorgen voor minimum aan eigendom. In communistische systemen is het positief rechtelijk effect van eigendom veel sterker: eigendom productiemiddelen is van iedereen en dus van de staat. Wat is de geschiedenis van het eigendomsbegrip? = Moet eigendom alleen voor het individu zijn of moet het gemeenschappelijk zijn? Boek Genesis uit de bijbel: ‘God heeft de wereld voor de mens (gemeenschappelijk) geschapen. Adam en Eva verdienen ‘in het zweet des aanschijns’ hun (privé) brood. De aarde is van de mensheid (mens als gemeenschapswezen: gemeenschappelijk eigendom: 1) of : De aarde is van individuele mensen (mens als individu: privé-eigendom:2)’ Het gaat om het gemeenschappelijke eigendom. De vloek over hen was uitgesproken omdat ze een appel hadden gegeten. Ze moesten hun eigen brood verdienen. Welke twee posities zijn er bij eigendom? = 1. De aarde is van iedereen. 2. Je hebt privé eigendom. Hoe denk Thomas van Aquino over eigendom? = Hij is filosoof en theoloog aan het begin van de renaissance. Denken en geloven kan niet in tegenstrijd zijn. Zelf nadenken. Gemeenschappelijk eigendom is het uitgangspunt, want de aarde is van God en mensen mogen het gebruiken. Privé eigendom moet je rechtvaardigen. Privé eigendom is wel goed, want mensen gaan meter om met eigen spullen dan met gemeenschappelijke spullen. Wanneer er schaarste is moet het privé eigendom wel gemeenschappelijk worden. Als je echt te weinig hebt en het is noodzakelijk, dan mag je stelen. Eigendom kan nooit een mensenrecht zijn. Hoe denkt John Locke over eigendom? = Theorie van sociaal contract: onderbouwing over waarom we een staat hebben. Mensen als individuen kwam toen heel erg op. Hij richtte zich op het tweede punt. God heeft de aarde geschapen, maar de mens is eigenaar van producten die door eigen arbeid zijn geschapen en eigenaar van eigen lichaam en geest. Als je land hebt er verwaarloosd uit ziet, heb je niets aan, maar als je het gaat verbouwen zodat je er wat aan hebt, dan voeg je wat toe aan de aarde. Het is jouw arbeid en van jou. Je mag er een hek overheen zetten, want God heeft de mensen ook de aarde gegeven voor cultivering. Bovendien is het niets waard als er nog niets mee gedaan is. Nu is er wat mee gedaan en is het veel waard. Toen het van iedereen was, was het niets waard. Het is niet de bedoeling dat jet meer gebruikt dan je zelf nodig hebt. Hoe kan het dan dat sommigen heel veel hebben en anderen weinig? Dat kan wel, want de waarde zit niet in het land, maar in wat de eigenaar er mee doet. Bovendien zijn we gaan ruilen waardoor je voor de appels iets anders kunt halen. Het is mogelijk om privé eigendommen te hebben en dan om zo’n manier dat het niet evenredig ten koste gaan van anderen. Eigendomsrecht is een mensenrecht. De belangrijkste functie van de staat is er voor te zorgen dat je ongestoord van je eigendommen kan genieten: nachtwakersstaat. In de tijd van Locke dacht niet iedereen er zo over dat je met verbouwen van de grond eigenaar werd. Hoe denkt Hugo de Groot over eigendom? = Eigendom krijg je niet door bewerking maar door inbezitneming. In een ruzie over koloniën kwam het standpunt van eigendom naar voren. Engelsen: door arbeid. Wij hebben routes bedacht, dus die zijn van ons. Dat is vergezocht. Nederland zei dat het door inbezitneming was. Hugo de Groot ei dat je geen eigendom kunt hebben van de zee, want die kun je niet bezetten. De zee is veel te groot. Het maakt uit hoe je tegen oorsprong van eigendom aankijkt. Hoe denkt Karl Marx over eigendom? = Marx leefde in een andere tijd. Industriële revolutie. Hij dacht er heel anders over. Hij zag dat hele grote groepen arbeiders niet profiteerde van de rijkdom. Hij was een Duitser en hij heeft een Nederlandse moeder. In Nijmegen staat een gedenksteen bij het huis van zijn moeder. Marx zag dat dat hele eigendomsgebeuren kwam en dat zorgde voor welvaart. Maar veel arbeidskrachten werden vervangen door machines en de arbeidskrachten die er waren hadden vreselijke omstandigheden. Er was een hele kleine groep die van de rijkdom profiteerde. Marx zei dat het heel gek is dat een grote groep mee werkt aan die machines en maar een paar mensen rijk worden. Ze moesten in opstand komen. De aarde is gemeenschappelijk. Privé eigendom is te ver door gegaan. Alles van de staat en privé eigendom alleen voor kleine dingen, bijv. om te eten. De staat moet privé eigendom niet beschermen, maar zorgen dat het gemeenschappelijk is. In een nachtwakersstaat zijn de eigendomsrechten er alleen voor het belang van de rijke bovenlaag. Marx was niet religieus dus geen religieuze basis. Als het alleen maar draait om geld, dan komen andere waarden in het gedrang. Dat zie je nu nog. Je kunt je afvragen of marktwerking doorgeschoten is. Alles is gericht op zo veel mogelijk geld verdienen. Wil je dat zo? En wil je dat niet, heb je het recht nodig om de regels te veranderen.
Ingezonden op 01-06-2018 - 1120x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!