Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Rechtsfilosofie
› 12 Hoorcollege 8
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Rechtsfilosofie
12 Hoorcollege 8
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat staat er in artikel 15 UVRM? = 1. Een ieder heeft het recht op een nationaliteit. 2. Aan niemand mag willekeurig zijn nationaliteit worden ontnomen, noch het recht worden ontzegd om van nationaliteit te veranderen. Waarom zou iedereen het recht hebben op een nationaliteit? = Het is belangrijk om tot een groep of gemeenschap te horen. Van wanneer tot wanneer leefde Hannah Arendt? = Van 1906 tot 1975. Wat staat er op het spel als je het recht op een nationaliteit verliest? Wat gebeurt er als je stateloos bent? = Je verliest dan een aantal rechten, maar we moeten nog verder gaan. Een van de belangrijkste filosofen die daar over nadacht is Hannah Arendt: ze geeft aan waarom het een probleem is als mensen stateloos zijn. Het rampzalige van de rechteloze is niet dat ze van het leven beroofd zijn, recht op vrijheid van meningsuiting etc. Het probleem is dat er geen wet voor hen bestaat… Het recht op leven krijg je binnen een bepaalde gemeenschap. Het probleem is niet dat bepaalde rechten onderdrukt zijn, maar dat niemand er op uit is om je rechten te onderdrukken. Het is het feit dat je bij een staat hoort dat die staat je rechten beschermd. In haar boek geeft ze aan wat Totalitarisme is en waarom het een probleem is. En dit probleem. Ze kijkt terug naar de tweede wereldoorlog. Een periode waarbij mensen niet meer terug kunnen naar hun land, omdat dat land hen niet meer erkent. Je bent geen burger. Je behoort niet tot een staat die jou als burger erkent en garandeert jouw rechten te hebben. Er is maar één basaal mensenrecht en dat s om rechten te hebben, een staat die de bescherming van jouw rechten garandeert. Ben je stateloos, dan val je tussen alle rechtsorden in. Wat betekent het volgens Hannah Arendt om mens te zijn? = Ze heeft een heel simpel mensbeeld: mensen zijn gemeenschapswezens. Ze willen bij een gemeenschap horen. Mensen zijn politieke dieren, ze willen met anderen hun lot bepalen en hoe ze verder willen leven. De mens streeft naar relaties met anderen. Ook dieren willen tot een groep behoren. Wat is volgens Arendt het verschil met mensen? = Mensen kunnen spreken, communiceren en handelen. Wat is daarbij belangrijk bij het recht om tot een staat te horen? Dat spreken is alleen maar zinvol binnen een gemeenschap. Ook met handelen. Handelen wordt betekenisvol als anderen het zien en er een mening over hebben. De gedachte daarin is dat het toebehoren tot een gemeenschap belangrijk is. Pas in een gemeenschap wordt het spreken of handelen zinvol. Het behoren tot een gemeenschap is belangrijk omdat dan je rechten beschermd worden. Om welke redenen is het volgens Arendt een probleem om stateloos te zijn? = 1. Als betekenis om mens te zijn. Je bent dan geen mens. 2. Om bij een rechtsorde te boren en een rechtsobject te zijn. Je bent dan geen rechtsobject. Waarom is dat recht op nationaliteit nog meer van belang dan het recht om bij een rechtsorde te horen? Buma vindt dat iedereen het volkslied moet kennen, maar waarom? Sterke gemeenschap creëren en een gevoel van verbondenheid. Maar waarom is dat noodzakelijk en waarom moeten wij ons verbonden voelen? Wat maakt het belangrijk dat er een gemeenschapsgevoel is? Welke twee posities zijn er bij deze vragen? = 1. Kosmopolitisme: het idee van wereldburgerschap. 2. Nationalisme en patriottisme: gevoel van verbondenheid met de natie. Nationalisme is vaak ook een gevoel van superioriteit. Wat is patriottisme? = Gevoel van verbondenheid met een land. Dat kan allemaal verschillende culturen zijn. Geen superioriteit. Wat is kosmopolitisme? = Verhaal over Diochynes. Hij vluchtte uit de Turkse havenstad en wilde simpel leven in een ton. De koning vroeg toen wat hij wilde en hij wilde dat de koning uit zijn zon ging staan. Hij definieerde zichzelf als wereldburger. Een burger van de wereld. Kosmopolitisme staat kritisch tegenover dat je je eerst definieert met een land en dat dat loyaliteit met zich mee brengt. In wezen zijn alle mensen gelijkwaardig. We erkennen ieder mens als gelijkwaardig. Ieder mens heeft een fundamentele claim om als mens gelijkwaardig erkent te worden. Cultureel: geen exclusieve band met eigen cultuur. Wie ik ben wordt niet bepaald door waar ik woon. Misschien identificeer je jezelf door een veelheid van identiteiten en zaken niet als Nederlander. Als het recht op nationaliteit betekent dat je het recht hebt op een afgebakende culturele gemeenschap die loyaliteit, etc. bepaalt, zou een kosmopoliet zeggen dat je iets heel belangrijks mist. Wat is nationalisme? = Nationalisme heeft te maken met het erkennen van het belang tot het behoren van een natie, volk, gemeenschap. Politieke eis: wij Nederlanders willen zelf besturen. Streven naar hebben van een eigen staat. Maar het is meer dan dat. Het gaat gepaard met een sentimenteel gevoel. Dat komt naar voren wanneer een natie niet in staat is zichzelf politiek te kunnen besturen, zoals Catalonië. Het gat vaak gepaard met het gevoel van superioriteit. Waarom is het volgens het nationalisme belangrijk om tot een gemeenschap te behoren? = Om met die gemeenschap te bepalen hoe je de verhoudingen regelt. Dat kan gepaard gaan met trots of ontevredenheid als je jezelf kan besturen. Wat is een natie volgens Benedict Anderson? = Natie is een verbeelde of ingebeelde gemeenschap. Het betekent niet dat het verzonnen is. Je kent de meeste mensen niet. Je zult de meeste Nederlanders nooit ontmoeten en toch voel je je met ze verbonden. Natie bestaat wel, maar zie het als een verbeelding. Het kan dus ook weer veranderen. Is het recht op nationaliteit meer dan louter behoren tot een juridische rechtsorde/ bij een gemeenschap horen? Hoe denkt het kosmopolitisme hier over? = Kosmopolitisme zegt dat je natuurlijk ergens bent geboren maar het is niet je identiteit. Welke twee stromingen zijn er nog meer en in lijn (maar niet hetzelfde) als met kosmopolitisme en nationalisme? = Liberalisme en Communitarisme. Wat is het liberalisme? = Het is in lijn met het kosmopolitisme, maar niet hetzelfde. Individualistisch, vrijheid, rechten van het individu. Het individu staat voorop. Wat is het communitarisme? = Het is in lijn met het nationalisme, maar niet hetzelfde. Pas op dat je het beland van de gemeenschap niet onderschat. Je bent pas als mens binnen een bepaalde gemeenschap. De mens als gemeenschapswezen. Dan is het een kleine stap naar recht op gemeenschap en loyaliteit. Ze ontkennen niet dat rechten van individu belangrijk zijn. Als mensen zichzelf beschrijven zeggen ze uiteindelijk toch ik kom uit dit gezin, etc. e bij reizen ‘Ik kom uit Nederland’. Rechten en vrijheden zijn gekoppeld aan een identiteit die weer gekoppeld is aan een gemeenschap. Waarde van gemeenschappelijke doelen. Je deelt belangrijke waarden met anderen die waardevol zijn voor het leven met anderen. Welke afwegingen maak je bij migratie? = Aan de ene kant rechten van individuen die gaan waar ze naar toe willen en vrij kunnen bewegen een verplaatsen en aan de andere kant de gemeenschap die grenzen moet hebben. Dit zijn brillen om die migratiediscussie te begrijpen. En het recht op een nationaliteit. Wat staat er in artikel 13 UVRM? = 1. Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat. 2. Een ieder heeft het recht welk land ook, met inbegrip van het zijne, te verlaten en naar zijn land terug te keren. Wat staat er in artikel 14 UVRM? = 1. Een ieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging. 2. Op dit recht kan geen beroep worden gedaan ingeval van strafvervolgingen wegens misdrijven van niet-politieke aard of handelingen in strijd met de doeleinden en beginselen van de Verenigde Naties. Wat kun je zeggen over nationaliteit en migratie? = Artikel 13 UVRM: ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen binnen de grenzen van elke staat. Al zijn er soms beperkingen zoals plekken waar je na zondergang niet het bos niet in mag. Iedereen heeft recht het land te verlaten en terug te keren. Maar er is geen fundamenteel recht om tot welk land dan ook toegelaten te worden. Artikel 14 UVRM: ieder heeft het recht asiel te zoeken in een ander land. Dat hoeft niet toegelaten te worden daar. Wat kun je zeggen over liberalisme en communitarisme en migratie? = Liberalisme: vrijheid individu niet burgers. Vrijheid om je eigen leven te leiden als mens en niet als burger. Het probleem is dat de wereld is ingedeeld op rechten als burgerts en niet als mensen. Je bakent af. Deze rechten gelden voor deze mensen en andere voor andere mensen. Dit is een moeilijkheid voor liberalen. De grenzen zouden open moeten zijn, want je hebt recht als mens. Communitarisme: Onderschat het toebehoren tot een gemeenschap niet. Als model kan het communitarisme het behoud van grenzen en bestaan gemeenschap verdedigen om eigen cultuur en gemeenschap in stand te houden. Er staat iets belangrijks op het spel. Het feit dat we een gemeenschap hebben met bepaalde waarden. Liberalen zouden eerder zeggen te willen bemoeien met een land als dat land niet de rechten van de burgers waarborgt, want die mensen hebben rechten. Communitarisme zou daar voorzichtiger in zijn. Michael Walzer: de gemeenschap heeft een bepaalde status. Je moet niet snel interveniëren. Dat moet alleen als de gemeenschap er zelf om vraagt of bij extreme schending van de rechten van de mens. Welke argumenten zijn er voor open grenzen? = 1. Als ik het recht heb mijn eigen leven vorm te geven zoals ik dat wil, heb ik dan niet ook het recht dat te doen waar ik dat wil. Het recht om je te bewegen waar je wil, maar ook vestigen waar je wil. Het recht om je vrij te bewegen is niet absoluut, want je kunt niet zomaar op andermans grond. 2. Economisch voordeel kan bereikt worden als we vrij zijn om handelswaar te verhandelen. Dat wordt alleen gegenereerd als er geen belemmeringen zijn. Overal kunnen verkopen en werken. Of dat klopt is een andere vraag, maar dit is het argument. 3. Verdelende rechtvaardigheid: we zouden als mensen een gelijke kans moeten hebben om ons leven in te richten zoals we het willen. Iedereen moet de mogelijk hebben te kunnen worden wat je wil als je daartoe in staat bent. Open grenzen is een stap die je daar aan toe kan voegen. Het zou niet zo moeten zijn dat mensen in Nederland wel kansen hebben, maar in een ander land niet. Dus als iets in een ander land kan, moet je daar naar toe kunnen gaan. Welke argumenten zijn er voor het sluiten van de grenzen? = 1. Veiligheid: iedereen die een bedreiging vormt, wordt niet toegelaten. 2. Herverdeling: als iedereen een beroep komt doen op ons vangnet kunnen we het niet meer voor onszelf in stand houden. We hebben er voor gewerkt en belasting voor betaald en als we er iedereen van late profiteren dan hebben we het niet meer voor onszelf. Meer communitaristische claim: we zitten in een gemeenschap waarbij mensen geld in een potje stoppen voor als er iets met mensen binnen die gemeenschap gebeurt. 3. Een democratie kan alleen maar goed werken wanneer we dezelfde taal spreken, dezelfde cultuur hebben en met het idee dat we tot dezelfde gemeenschap behoren. Het is was wanneer je je met iemand kan identificeren dat je die mening serieus neemt. Je accepteert alleen de macht van de meerderheid als je je daarmee kunt identificeren.
Ingezonden op 02-06-2018 - 1057x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!