Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Antieke en moderne retorica
› 3 College 3
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Antieke en moderne retorica
3 College 3
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Hoe zie je retorica terug in het onderwijs in de Middeleeuwen? = In het lager onderwijs grammatica en dialectica. Dialectica is meer filosofisch. Strijd tussen retorica en dialectica. In de Middeleeuwen gaat het in het begin goed. Kloosterscholen nemen de retorica serieus, maar zijn in dienst van de godsdienst. Er zijn vier manieren om van de bijbel te lezen: 1. Letterlijk. 2. Anagorisch: oud verwijst naar nieuw. Nieuw is belangrijk, moreel en anagorisch. Praten is in de Middeleeuwen vooral preken en preken was onderwijzen. Dat was nog geen kunst. Vanaf de 12e eeuw waren er geen kloosterscholen meer. De universiteiten eisen de meer filosofische kant en argumentatie. Kloosterscholen werden als minder gezien, alleen stijl. Op de middelbare school werd Aristoteles herontdekt en vertaald in Latijn. Er kwam Scholastiek: dispitatio: manier van redeneren: een vraag, argumenten voor en tegen en die moeten worden ondersteund met filosofische en theologische teksten. Kathedrale scholen waren meer bezig met literatuur en doorgeven van retoriek. Ze stonden meer in de maatschappij. Er werd voor het eerst weer geschreven over antieke boeken, zoals van Aristoteles. Wat er gebeurt in de Renaissance is veel belangrijker: leerboeken blijven heel belangrijk. Er ontstond een soort van literatuurwetenschap en schrijfopleidingen. Ze vonden dat mensen die zich met retorica bezig hielden een belangrijke rol hadden in de maatschappij. Het onderwijs in de retorica wordt ook uitgebreid. Erasmus heeft heel veen retorische boeken geschreven en ook praktische werken om goed te kunnen schrijven. Overgeschreven door half analfabeten. Humanisten gingen het bij elkaar zoeken en er chocola van maken en ze kwamen bij elkaar en zetten hun commentaar bij de boeken. Wie was Erasmus? = Hij leefde in de 15e eeuw. Hij was een buitenechtelijk kind en daardoor heeft hij zich minder goed kunnen ontplooien. Zij bekendste werk: de lof der zotheid. Typisch voorbeeld van een redevoering. Het is satire. Alles is ironie en spot. Het stond vol van maatschappelijke kritiek. Hij was een augustijnse monnik. Hij schrijft ook een lofrede over het huwelijk en hij schreef dat trouwen beter was dan alleen maar bidden. Dat viel heel slecht bij de kerk, maar goed bij mensen die een wat lossere kerk wilden. Wat er retorica in het Nederlands in de Middeleeuwen? = In de 15e, 16e en 18e eeuw als overgang van Latijn naar het Nederlands. De 15e eeuw: mensen kwamen in rederijkskamers samen om wedstrijden van literatuur te doen. Het leverde mooie teksten op en de eerste Nederduytsche Letterkunst op. Een boek met werken van dialectica, retorica en grammatica. Dat is niet de eerste keer dat deze drie dingen samen komen: in de 7 vrije kunsten. Het idee was dat dit de start was van een humanistisch onderwijsprogramma in het Nederlands. De retorica was maar een heel klein deel uit het boek. En het was 30 pagina’s in rijm. Dat was het eerste lesboek voor de Nederlandse taal. (Rederijk is retoriek). Het onderwijs ging nog niet per se in het Nederlands. De 18e eeuw: College in het Nederlands over het Nederlands maar dat was nog niet officieel met leerstoel en dergelijke. Everwinus was in 1797 officieel hoogleraar. Hij was eigenlijk al 7 jaar bezig. Mathijs Siegenbeek werd in 1797 benoemd. Hij was 23 en hij had alleen nog geen literair werk gepubliceerd, niets anders. Hij had weinig concurrentie, want het vakgebied was nieuw. Hij moest lesmateriaal maken. Siegenbeek was van mening dat de beschaafde Nederduytsche uitspraak moest worden vormgegeven. Hij legde vast hoe de spelling er uit moest zien. 15e, 16e eeuw komen er vanuit de rederijkerskamers lesmateriaal, 18e eeuw: hoogleraren. Wat gebeurt er in de 20e en 21e eeuw met de retorica? = We zijn consumenten geworden. Er komt massamedia. Je kunt op oneindig veel mensen je boodschap overdragen. Je kunt ook wanneer je zelf wil teruglezen of terug kijken. McGuire: is een psycholoog. Consumentengedrag is belangrijk. Consumentengedrag begrijpen is belangrijk om de maatschappij te begrijpen. Retorica is belangrijk om consumentengedrag te begrijpen. Ook de democratie is belangrijk voor de retorica. Welke belangrijke invloeden zijn er in de moderne retorica? = 1. Literaire kritiek: waardeoordeel over literaire tekst. Waar kijk je naar? Een criticus kijkt naar veel dingen. Is het mooi geschreven? Is de boodschap verantwoord? Is de inhoud geloofwaardig? Is het overtuigend? Van de literaire kritiek kun je ook weer een analyse van maken. Verschillende stromingen in de literaire kritiek: New Criticism: niet kijken naar de bibliografie van de auteur, maar puur naar het boek zelf. Ook niet emotie van de lezer. 2. Taalfilosofie: taalhandelingsfilosofie: een uitvinding is een taalhandeling. Als je iets zegt, die je iets. 3. Locutie: letterlijke betekenis. 3. Illocutie: wat de zender daarmee denkt te doen. 4. Perlocutie: wat de zender probeert te bereiken bij de ontvanger. Wat zouden Gill & Whedbee zeggen over New Criticism? = Als je beoordeelt of een redengeving goed is, dan kijk je ook naar de context. Het New Criticism past daar niet in. Bij Gill & Whedbee kijk je wel naar de auteur zoals hij in de tekst naar voren komt. Dat past wel bij het New Criticism. Het verband is minder duidelijk als je kijkt naar taalwetenschap. Waar gaat taalwetenschap over? = Taalwetenschap zegt dat taal ons wereldbeeld heeft beïnvloed. Taal heeft invloed op perceptie: hoe we de wereld zien en er over denken. Voorbeeld: in het Russisch heb je twee woorden voor blauw waar ze zelf het verschil goed tussen zien. De theorie is omdat zij die verschillen benoemen, zien ze het verschil beter. Als je twee verschillende woorden hebt, zie je het als twee verschillende concepten. Heb je er één woord voor zie je het ook als één concept. Wat zegt Lakoff naar aanleiding van taalwetenschap over het huwelijk? = Je moet praten over het huwelijk als een teamsport: dan activeer je samenwerken. Als zakelijk contract: huwelijkse voorwaarden. Russische roulette: spannende, maar gevaarlijke gok. Hoe je ergens over praat zorgt ook voor dat je er zo over denkt en op die manier oplossingen bedenkt. In de retorica is het dus belangrijk hoe je het juist naar de voorgrond haalt en wat je niet naar voor wil, achterwege houdt. Waar houdt de moderne retorica zich mee bezig? = Dat je iets bij het publiek wil bereiken. Je kunt geïsoleerd niet zien wat er met een uitspraak bedoeld wordt, maar als we een uitspraak doen, willen we er altijd wat mee bereiken. Dat je bij het publiek iets probeert te bereiken. Antropologie, sociologie, communicatiewetenschappen en psychologie komt erbij. Verschillende vakgebieden smelten samen. Hoe werkt de retorica in het onderwijs in Nederland nu? = In Nederland wordt retorica in het onderwijs taalbeheersing genoemd. Er komen ook populaire boeken uit over wat zijn goede of slechte speeches. Het doel is verbeteren van teksten en de vaardigheid: het schrijfproces. Het idee is dat je betere schrijvers en betere teksten krijgt. Hoe verhoudt de moderne retorica zich tot de antieke retorica? = Er wordt bij de moderne retorica meer gekeken naar massamedia,, niet talige objecten, informatieve teksten. De focus is niet meer zo heel sterk op argumenten. Het gaat om taal en doelgericht communiceren. Bijv. hoe maak je een pensioenoverzicht leesbaar. Toetsen van hypothesen. Verschillende soorten teksten uitproberen, verschillende stijlen: wat werkt? Het domein, publiek en focus verandert. Waar gaat de tekst van Gill & Whedbee over? = Twee scholen die zich met modern historische kritiek bezig houden. De eerste: waarom is de ene tekst geschikt. Tekstbenadering. De tweede: tekst gebruiken om via de tekst grip op de wereld te krijgen. Hoe verhoudt Braet zich hier mee (boek)? Braet is vooral tekstgericht: waarom is deze tekst geschikt voor een publiek. Wat niet wil zeggen dat je het niet kunt combineren. Welke drie vraagstellingen horen er bij de moderne retorische kritiek? = 1. Wat verwachte je van de speech van Michelle Obama? Publiek: vrouwen, democraten. Dat schept verwachtingen. Wat is een relevante omstandigheid? Verkiezingen, uitspraak Trump. Daar verwacht je iets van. De context creëert verwachtingen. 2. Wat presenteert de tekst wel of juist niet? Bij speech Michelle Obama had je geïmpliceerd publiek: publiek waar de schrijver zich op richt. Michelle Obama wist dat er ook een secundair publiek zou zijn. Het primaire publiek waren vrouwen, maar ook moeders. Michelle sprak ze ook heel erg aan op moederschap en ouderschap. Retorisch persona: Michelle Obama zet zichzelf ook neer als moeder. De naam Trump noemt ze niet. Ze laat ook veel dingen van Hilary weg. 3. De eigenschappen van de tekst die van belang zijn. Voorbeeld Iconiciteit in een tekst: als je zegt ‘ren’ of ‘ren, ren, ren’, verandert er niets aan de inhoud, maar de tekst wordt langer. Je gaat niet alles doen of alles zeggen, maar je maakt daarin je keuze. Wat is visuele retorica? = Reclames. Daarbij kun je ook kijken naar de context. Wie is de zender? Wat is de bedoeling? Reclame die snel voorbij flitst. Zo snel zonder het waar te nemen. Er was gedoe over dat je mensen op die manier kon overtuigen, wat meer sturen is. Het bleek uiteindelijk minder effect te hebben. Ze onderzoeken het nog steeds, want priming werkt wel en met die reclames proberen ze te primem. Ander voorbeeld: foto met pareltanden. Mensen vinden het slim verzonnen, maar hebben het nog slimmer gesnapt. Ze voelen zich er goed bij en dat overtuigt. Er wordt ook onderzocht wat voor invloed foto’s hebben. Bijv. foto op mooie dag dat komt beter over. Foto’s worden ook heel veel als overtuigingsmiddel ingezet.
Ingezonden op 13-06-2018 - 1152x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!