Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Statistiek A+B
› 2 Hoorcollege 2
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Statistiek A+B
2 Hoorcollege 2
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat geeft de spreiding aan? = Hoeveel het verdeeld is. Welke drie spreidingsmaten zijn er? = Bereik, IQR en de standaarddeviatie en variantie. Wat zijn uitschieters? = Scores die ofwel aan de rechter kant ofwel aan de linker kant extreem zijn. Bij welke meetniveaus kun je gebruik maken van het bereik? = Ordinaal, interval en ratio. Bij welke meetniveaus kun je gebruik maken van de interkwartielafstand (IQR)? = Ordinaal, interval en ratio. Bij welke meetniveaus kun je gebruik maken van de standaarddeviatie? = Interval en ratio. Bij welke meetniveaus kun je gebruik maken van de variantie? = Interval en ratio. Is er een spreidingsmaat voor een nominale variabele? = Nee. Er zijn grafische opties of een frequentietabel. Wat is het bereik (range)? = Het verschil tussen de maximale en minimale score (van de scores die voorkomen). Het is gevoelig voor extreme scores. Eén extreme score zorgt er voor dat het bereik stijgt. Niet robuust: gevoelig voor extreme scores. Bereik zegt niets over de vorm. Wat is de interkwartielafstand (IQR)? = We splitsen de verdeling op in vier kwarten. Vier gelijke delen. Q1: 25% van de laagste scores. Het gaat om de frequenties (niet het stuk op de lijn). Het bereik is hier de middelde 50% Q3. – Q1. Dit is niet gevoelig voor extreme scores. Het is dus robuust. Q1: 25% van de laagste scores: P25. Q2: 50%: P50: M(mediaan). Q3: P75. Waarom kun je IQR beter gebruiken dan het bereik? = IQR is robuuster. En IQR zegt meer over de vorm. Wat is de standaarddeviatie en de variantie? = Dit kun je toepassen bij variabele van interval of ratio meetniveau. Interval of ratio maakt niet uit voor de analyse die je mag doen. In hoeverre wijkt iemand af van het groepsgemiddelde? Wanneer je alles optelt kom je tot nul, maar is er een verschil tussen de plaatjes (pp) en wat je tot uitdrukking wil brengen. Deviatie= x_i- x . Om verschil tot uitdrukking te brengen is het volgende bedacht: eerst kwadrateren: d^2=(x_i- x)^2 . Dat kun je optellen: ∑▒d^2 = ∑▒〖(x_i 〗- x)^2 . Dit doe je voor alle respondenten en dat tel je dan op. De gekwadrateerde scores worden opgeteld. De variantie is s^2 en dat staat voor de gemiddelde gekwalificeerde afstand tot het gemiddelde. De formule hiervoor is: s^2= ss/(n-1)= (∑_(i-1)^n▒〖(x_i- x)^2 〗)/(n-1) . N staat hier voor alle respondenten. De formule van de standaarddeviatie is dan: SD=S= √(s^2 ). Wat kunnen we met de standaarddeviatie en de variantie? = Stel er is een normale verdeling en er is een IQ van 100 en een standaarddeviatie van 10, dan heeft 95% een IQ van 100-2×SD en 100+2×SD, dus tussen de 80 en 120. De voorwaarde is wel dat de frequentieverdeling heuvelvormig en symmetrisch is. Wat nou als de scores niet normaal verdeeld zijn? Dan kun je de volgende regel toepassen: de regel van chebyshev. De vorm maakt niet uit. Deze regel zegt niets over hoeveel er tussen -1 en +1 SD zit. Het is minder precies. Je kunt wel iets zeggen over minimaal 75%. Hoe moet je centrum en spreidingsmaten opvragen in SPSS? = Analyse Descriptive Statistics Frequentcies Statistics. Analyse Descriptive Statistics Explore. Wat is een boxplot? = Alle nummertjes slaan op respondenten. Je ziet Q1,2 en 3 terugkomen. De dikkere lijn is de mediaan, Q2. De rondjes staan voor ouliers: hoger of lager dan… de sterretjes staan voor extreme scores. Onder aan de streep is minimumwaarde en bovenste streep is maximumwaarde. Je kunt de waarde van Q1 3n Q3 lezen. Bereik is hier Q3-Q1 en dat is IQR. Je kunt hier heel makkelijk uitschieters opsporen. Hoe vraag je de boxplot op in SPSS? = Analyse Descriptive Statistics Explore. Wat is de regel van Chebyshev? = Vorm en verdeling. Dit is van toepassing als de grafiek niet symmetrisch is/ geen normale verdeling. Numeriek kun je gemiddelde en mediaan opvragen. Als de mediaan hoger is dan het gemiddelde dan is het linksscheef. Als de mediaan lager is dan het gemiddelde dan is het rechtsscheef. Als ze gelijk of bijna gelijk zijn, dan is het normaal. Je moet het numeriek uitleggen. Wat is het verband tussen de boxplot en scheefheid? = Bij linksscheef is de mediaan verder naar boven. Bij een normaal verdeling is de mediaan in het midden. Bij rechtsscheef is de mediaan verder naar onder. Waarom is de relatieve locatie belangrijk? = Stel, je wint €1000,- maar meerdere mensen hebben een hogere prijs gewonnen. Je bent dan minder blij, want je scoort minder ten opzichte van anderen. In het onderste plaatje (pp)behoor je tot een topgezelschap. De absolute scores kunnen steeds gelijk zijn:€1000,- maar het maakt ook uit hoeveel je wint ten opzichte van de rest. De relatieve positie verschilt. Waarmee kun je de relatieve locatie meten? = Met percentielscore en z-score. Met welke meetniveaus kun je de percentielscore meten? = Ordinaal, interval en ratio. Met welke meetniveaus kun je de z-score meten? = Interval en ratio. Wat is de percentielscore? = Percentielen bijv. groep indelen in 10 subgroepen van gelijke grootte. Percentielscore: percentage respondenten dat zelfde of een lagere waarde scoort. Percentielscore via frequentietabel: cumulatieve percentage (naar beneden afronden). Hoe stuur je de percentielscore aan in SPSS? = Analyse Descriptives Statistics Frequenties Statistics Percentiles. Wat is de z-score? = De z-score van een normaalverdeling ziet eruit zoals op de grafiek die we gekregen hebben. Het nut van de z-score: we willen weten hoe iemand scoort ten opzichte van de anderen. We willen kunnen vergelijken. Hoeveel procent heeft een IQ lager dan 123 is hoeveel procent heeft een z-score van lager dan 1,53. Daarvoor hebben we IQ score omgerekend naar een z-score. De formule hiervoor is: z=(x-x)/s. In het geval van het voorbeeld op de pp is het dan (123-100)/15=1,53. Exact bepalen: alles wat links ligt: ‹1,53 is larger portion en recht is smaller portion. Die student hoort bij de 6,226% slimsten van de steekproef. Je moet hiervoor kijken naar 1,52. Het kleine gedeelte is bij 1,53 dus 6,3%. We willen weten hoe de relatieve positie is van een respondent. We kunnen de z-scores alleen gebruiken bij een normaalverdeling. Waarom gebruiken we gestandaardiseerde scores? = We moeten iets doen met de variatie van inkomens of anders: de kand op een IQ lager dan 123 is 97,6%. Hoe stuur je de z-score aan op SPSS? = Analyse Descriptive Statistics Descriptives Save standardized values as variables. Hoe werkt een z-tabel? = In de tabel staan alleen positieve scores, maar wat als je op een negatieve z- score uitkomt? Omdat er spaken is van een normaal verdeling is de kans op een negatief getal even groot als de kans op datzelfde positieve getal. Je kunt met deze tabel dus ook de negatieve waarden vinden. Je moet het dan alleen omdraaien. Wat zijn outliers? = Zeer hoge of lage score ten opzichte van de overige scores en die kunnen scores beïnvloeden. Wat is de formule voor het bepalen of iets een outlier is? = Bovenkant: Q3+1,5×IQR=60. Onderkant: Q1-1,5×IQR=0. Wat is de formule voor het bepalen of iets een extreem geval is? = Bovenkant: Q3+3×IQR=88 . Onderkant: Q1-3×IQR=⋯? Wat moeten we met outliers en extreme gevallen? = Het kan verkeerd ingevulde data zijn. Het kan ook zijn dat iemand echt een outlier of extreem geval is. Hoe kun je outliers en extreme gevallen bepalen met de z-score? = |z| › 1,96 is mogelijk outlier (in Z-verdeling 5% van de scores). |z| › 2,58 is waarschijnlijk outlier (in Z-verdeling 1% van de scores). |z| › 3,29 is extreme case (in Z-verdeling 0% van de scores).
Ingezonden op 15-10-2018 - 1697x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!