Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Theorieën over Media-effecten
› 9 College 9
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Theorieën over Media-effecten
9 College 9
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Bedenk welke algemene lessen je op basis van het Processing of Commercialized Media Content (PCMC) model kunt trekken over manieren waarop je via mediacampagnes jonge menden zou kunnen beïnvloeden. = PMCM is ELM+ontwikkelingspsychologie en ELM+LC4MP. ELM en ontwikkelingspsychologie: Als je jongeren op lange termijn wil overtuigen moet je met simpele argumenten komen, want jongeren hebben minder voorkennis. Is het volgens het model überhaupt mogelijk om langdurige overtuigingen te krijgen? Bij oudere kinderen/jongeren is dit haalbaar. Wat als je de jonge kinderen wil beïnvloeden? Kinderen verwerken automatisch, dus met simpele plaatjes om tot een positief gevoel te komen. Andere dingen die naar voren komen bij denken aan verschillende leeftijdscategorieën: je hebt een bepaalde leeftijd. Einde basisschool, begin middelbare school komen argumenten, ja, maar roepen en losmaken van de ouders. Dat bekent dat de pear Group, de leeftijdsgenoten echt een rol kunnen gaan spelen. Dus samengevat: wil je jongeren en de oudere kinderen overtuigen, dan kun je dit via leeftijdsgenoten doen en bij hongeren via simpele plaatjes. Dit zijn inzichten uit ELM gekoppeld aan de ontwikkelingspsychologie. Daarnaast is ELM gekoppeld aan LC4MP. Hier kun je ook lessen uit halen: ELM+LC4MP: Wil je jongeren beïnvloeden, moet je rekening houden met RA en RR. Dat geldt sowieso. Veel jongeren worden tegendraads en zijn niet te overtuigen. Wat doe je dan? Je kunt inspelen op iets wat ze wel interesseert, maar dan ben je vaak niet meer aan het beïnvloeden met argumenten, want er gaat heel veel capaciteit naar het spelen van het spel. Beschouw de kracht van influencers vanuit het perspectief van het PCMC? = Waarom zou dit werken en vooral bij wie? De foto’s en video’s kunnen jou een positief gevoel geven waardoor je ook een positief gevoel krijgt bij het product of ik vind diegene leuk dus het product val ook wel goed zijn. Het is dus eigenlijk een simpele heuristiek. Of op youtube laten zien hoe gelukkig iemand is met het product. Is er een bepaalde leeftijdscategorie waarbij dit bij uitstek de manier is volgens het model? In de puberteit ben je gevoelig hiervoor, want dan is de pear Group belangrijk. Je wil ergens bij horen en je bent op zoek naar jezelf. Het is heel moeilijk om van jezelf vast te stellen of je wordt beïnvloed. Wat is het pear effect? = Veel mensen denken anderen worden beïnvloed en ik niet. Soms ligt het er heel dik bovenop dat er reclame wordt gemaakt en dat je niet verder kijkt. Maar als je kijkt, doe je dat als ontspanning en sta je niet aan en ben je sneller beïnvloedt. Als kinderen ouder worden en kritischer redeneren zich ontwikkeld, gaan ze zich er ook tegen verzetten. Zeker als een influencer reclame maakt voor dingen die niet bij het profiel passen waardoor het overduidelijk wordt of als ze te veel reclame maken dat de oudere kinderen dan niet meer gaan kijken. Wat is het Assumptie Elaboration Likelihood Model? = Gelegenheid en motivatie zorgen voor de mate van elaboratie naar aanleiding van argumentatie en dat zorgt voor de aard van persuasief proces. Motivatie is een accuraat idee vormen over een onderwerp (Assumptie ELM: ‘relevantie’ onderwerp motivatie). Maar defense motivation en impression motivation. Het mag wel motivatie zijn, maar het gaat om een specifieke soort motivatie. Motivatie voor kennis van de wereld. Alsof we de waarheid willen achterhalen, maar is dit het enige motief die er is? Zouden er niet andere motieven zijn? Kijk je om ware kennis op te doen? Bijv. als je veel drinkt en er komt een spotje over drank. Je hebt de defense motivation: je bent bijv. in een nieuwe stad gaan studeren en je kijkt met andere ogen naar de media: wat vinden anderen belangrijk etc. Wat is het Extended Elaboration Likelihood Model? = Tegen de achtergrond van de problemen van het Assumptie Elaboration Model kwam ene Michael Sleur of zoiets. Met de uitbreiding Extended ELM. Er zijn verschillende typen motivatie. Bijv. accurate kennis op doen. Dit kun je verklaren volgens het traditionele ELM. Vanwege jouw achtergrond kun je defensief reageren. Dan kom je bij een andere motivatie uit. Als derde is een hele belangrijke motivatie ontspanning/vermaak. Als mensen daar iets van opstelen, zou dat gaan zoals het ELM voorspeld. Je hebt kenmerken van de ontvanger en kenmerken van het type (genre) boodschap (info, film, etc.) beiden leiden ze naar type motivatie (accurate kennis, defensief, vermaak, etc.) en dat leidt naar de aard van persuasief proces. Bij kennis is dit conform ELM. Wat is de historie van fear appeal modellen? = Kenmerkend is het creëren van een angst en een oplossing. Er zijn verschillende modellen: 1. Drive – Reduction Model. 2. Parallel Processing Model. 3. Extended Parallel Processing Model. 2. Stage Model. Hoe werkt het fear appeal model Drive – Reduction Model? = Mensen worden na blootstelling aan een fear appeal bang, dus zullen ze de oplossing accepteren. Dit hangt echter af van of men geloof echt aan de oplossing. Eén probleem: data van onderzoeken paste niet bij het model. Dus kwamen ze met het volgende model: Parallel Processing Model. Hoe werkt het fear appeal model Parallel Processing Model? = Na blootstelling aan fear appeal en de dreiging/ het probleem erkent wordt, is men overtuigd van de oplossing. Maar het kan ook zijn dat de dreiging niet erkent wordt maar dat je de angst wegneemt. Dus dit model werd uitgebreid. Hoe werkt het fear appeal model Extended Parallel Proseccing Model? = Mate van geloof op de oplossing doet weer mee. Als je denkt dat de oplossing wel werkt, omarm je de oplossing. Als je denk dat de oplossing niet werkt, dan ga je proberen de angst weg te redeneren. Er waren data die wel paste, maar ook data die niet paste, dus daarom kwam het concurrerende model: Stage Model. Hoe werkt het fear appeal model Stage Model? = (Richting ELM, maar niet helemaal). Na de blootstelling aan fear appeals zal het op een of andere manier verwerkt worden. Hoe dat gebeurt, hangt af van: 1. Hoe ernstig zie je de dreiging. 2. Hoe kwetsbaar denk je te zijn. Bij lage ernst en lage kwetsbaarheid heb je hooguit een perifere verwerking. Bij lage ernst en hoge kwetsbaarheid heb je ook enige centrale verwerking. Bij hoge ernst en lage kwetsbaarheid heb je centrale verwerking. Bij hoge ernst en hoge kwetsbaarheid komt de ‘defensieve’ centrale verwerking. Er zijn dan twee oplossingen. 1. Dreiging wegredeneren: je onderneemt geen actie. 2. Kritiekloos de oplossing omarmen zonder verder er over na te denken. Je accepteert het niet als weloverwogen. Je grijpt naar elk middel. Bijv. mensen met kanker die naar dure onbewezen oplossingen grijpen. Oneindig wegredeneren kan niet meer. Waar slaat defensief op bij de defensieve centrale verwerking bij fear appeals? = Het slaat vooral op de dreiging wegredeneren. Je besteed er hier wel aandacht aan wat bij automatische verwerking niet zo is, maar je bent bij kritiekloos overnemen niet in staat om na te denken. Wat is narrative persuasion? = Mensen overtuigen door verhalen te vertellen. In campagnevorm gebeurt dit al in de derde wereld landen waar niet iedereen geletterd is. Bijv. voorbehoedsmiddelen. Kunnen we dat niet ook in Nederland doen? In het kader daarvan zijn ook allemaal verhalen voor bijv. jongeren. Internetsoop voor gehoorbescherming. Persuasion als iets wat men wil bereiken. Bijv. in entertainment en education. Dit bereik je met een doel. Dat kan bedoeld en onbedoeld. Verhalen zitten ook vol met morele boodschappen en hoe zou het werken en waarom? Het doel is om vermijden en ontkennen van boodschappen tegen te gaan. Het centrale begrip is Abosption (ook wel transportion en presence). Wat gebeurt er als je geabsorpt bent in media-werkelijkheid? Dan ben je helemaal meegezogen in het verhaal. Dat proces waardoor jij geobserbeerd bent in die werkelijkheid ervaar je het emotioneel alsof je er zelf bij bent en het kost zo veel capaciteit dat je geen tegenargumenten kunt bedenken. Absoberen is in een boek of film en de tijf of omgeving kwijt zijn. Dan heb je geen capaciteit meer daarvoor en dus ook niet voor redenaties voor wat je meemaakt. Aan welke voorwaarden moet worden voldaan bij obserbatie bij narrative persuasion? = 1. Het moet een goed verhaal zijn. 2. De kwaliteit van de productie: technische kenmerken. Technologieën die helpen bij onderdompelen: helder beeld, geluid bijv. 3. De intentie om jou te beïnvloeden moet er niet te dik bovenop liggen en zeker niet voor jouw gevoel van obserbatie. Als dit aanwezig is, accepteer je de boodschap en pas je sneller je gedrag aan. Meestal ligt het aan je eigen ervaring of het er te dik bovenop ligt. Wat is belangrijk bij narrative persuasion? = Obserbatie en mensen willen zich identificeren met de personages, want naarmate je je meer identificeert met de personages hoe sneller je iets zult overnemen en die kans is groter als je meer overeenkomsten ziet. Mensen identificeren zich eerder met goede personages dan met slechte. Hoe kun je Narrative Persuasion zien als uitbreiding van het ELM? = Spanning en relatie als motief bij Narrative Persuasion staat tegenover ware kennis als motief bij ELM. Obsorption en identificatie bij Narrative Persuasion staat tegenover elaboration bij ELM. Geen counterarguing en geen vermijding bij Narrative Persuasion staat tegenover ook gevaar voor counterarguing bij ELM. Hoe kan de tv er voor zorgen dat jij je onveilig gaat voelen? = Bij non-fictie activeert het schema’s en samen met de beschikbaarheidsheuristiek zorgt het voor effecten als mean World view. Bij fictie speelt hier het narrative persuasion en dat kan ook een mean World view als effect hebben. Hoe werkt kwaliteit van de productie mee aan narrative persuasion? = Dit wordt de laatste jaren toenemend van belang. Het verklarende mechanisme is meestal precence. Bijv. VR bril. Kijkhoek is van belang. Hoe groter de kijkhoek des te meer jouw beeld in beslag genomen wordt door het verhaal. Bij een plat scherm is de potentiële kijkhoek gelijk aan de kijkhoek. Bij een VR bril is de potentiële kijkhoek 360 graden. Er is van buitenaf geen afleiding mogelijk die jouw ervaring kan verstoren. Stereoscoop: diepte wordt in 3d bewerking toegepast. Tracking: mate waarop technologie reageert op jou als gebruiker. Bijv. een spel i.p.v. tv. VR bril reageert ook op bewegingen want als je links kijkt, verandert het beeld. Update rate: hoe vaak per seconde wordt het beeld ververst? Hangt samen met beeld en geluidskwaliteit en die spreken voor zich. Een goed verhaal blijft de kern en een goed gebruik van technologie kan zeker werken. VR wordt tegenwoordig voor van alles ingezet: angsten, etc. En ook mensen overtuigen. In dit model kun je nauwelijks nadenken over de boodschap, dus hoe werkt VR dan bij informatiejournalistiek?
Ingezonden op 24-10-2018 - 880x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!