Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Statistiek A+B
› 9 Hoorcollege 9
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Statistiek A+B
9 Hoorcollege 9
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Hoe gaat het toetsen van een hypothese in verschillende stappen? = 1. Bepaal H0 en Ha bijvoorbeeld H0: μ = 1.7 en Ha: μ ≠ 1.7. 2. Kies significantieniveau α. 3. Kies test. 4. Bepaal toetswaarde. 5. Bepaal overschrijdingskans p. 6. Vergelijk toetswaarde met kritische toetswaarde of Vergelijk p met α. 7. Trekt statistische conclusie. 8.Verwoord de conclusie. Wanneer moet je de t-waarde gebruiken? = Bij een steekproef van kleiner dan 25 (of 30??). Wanneer is er sprake van een tweezijdige toets? = Als Ha ≠ is. In de conclusie zeg je dan dat het afwijkt en niet of het hoger of lager is. Je moet je aansluiten bij de hypothese. Als je tweezijdig toetst heb je aan allebei de kanten een overschrijdingsgebied. Wanneer is er sprake van een eenzijdige toets en waar moet je dan nog extra op letten? = Als Ha ‹ of › is. Je moet dan altijd kijken of de veronderstelde richting aanwezig is. SPSS geeft vrijwel altijd een tweezijdige overschrijdingskans. Bij eenzijdige toetsen moet je P delen door 2, want SPSS weet niet of je eenzijdig of tweezijdig gaat toetsen. Wanneer moet je H0 verwerpen als je vergelijkt met alfa? = Als P‹alfa dan moet je H0 verwerpen. Wat doe je als SPSS zegt dat P 0,000 is? = Dan zeg je P‹0,01: de overschrijdingskans is dan kleiner dan 0,01. Bij een eenzijdige toets moet je het nog even door 2 delen, maar dan blijft het nog steeds kleiner dan 0,01. Wat is de betrouwbaarheidsinterval? = Betrouwbaarheidsinterval geeft meer informatie over populatieparameter, bijvoorbeeld over μ. Wat is het betrouwbaarheidsniveau? = BI95 betekent: Op elke 100 steekproeven, zijn er 95 waarbij betrouwbaarheids-interval de waarde μ bevat. Veel gebruikte niveau’s zijn 95%, dan heb je een alfa van 5%. 99% dan heb je een alfa van 1% en 90% dan heb je een alfa van 10%. Je zegt hiermee met hoeveel procent zekerheid de waarde tussen de linker en de rechtergrens ligt. Je wil graag zo informatief mogelijk zijn, maar als je kijkt naar het betrouwbaarheidsinterval, wat zou er dan breder zijn? Hoe hoever het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid en hoe groter het interval. Als je meer zekerheid wil, maak je kleinere grenzen. Wat zijn de formules waarmee je het betrouwbaarheidsinterval mee kan berekenen? = BI95 (α=5%): BI99 (α=1%): BI90 (α=10%): . Wat is de formule van BI? = steekproefschatter kritische toetswaarde * standaardfout. Zie PowerPoint voor verschil grote en kleine N. Hoe laat je SPSS de betrouwbaarheidsinterval voor het gemiddelde berekenen? = Analyze àDescriptive Statistics à Explore à Submenu Statistics. Wat is de errorbar chart? = Kijkt naar het steekproefgemiddelde. BI95 van het gemiddelde. . . Dataset activatie zit formeel niet bij de syntax. Dus als er syntax gevraagd wordt, moet je het weglaten. Syntax: /ERRORBAR(CI 95)=Aantal_kinderen /MISSING=LISTWISE. Welke kritische reflectie kun je maken op de hypothese toetsing? = Niet significant resultaat is niet H0 is waar. En significant resultaat is niet H0 is niet waar. Resultaten geven aan welke hypothese waarschijnlijk is. Oppassen met alles-of-niets keuze. Waarde van alfa is arbitrair. Een alfa van 0,05 is een populaire, maar willekeurige keuze. Veronderstel twee replicatiestudies: bij de een p=0,051, bij de ander p=0,049 wel effect in de ene studie en geen effect in de ander? Een vergelijkbare studie kan een ander effect geven, zeker als je op de grens zit. Als je op de grens zit, geef je aan dat je het in jouw studie gevonden hebt, maar dat je op de grens zit. Vaak wordt gedacht dat als het resultaat niet significant is, dat het niet belangrijk is, maar dat hoeft niet onbelangrijk te zijn. Toetsing is afhankelijk van N, ban de grote van de omvang. Hoe groter de N, hoe eerder je een significant verschil hebt. Rapporteer BI, Rapporteer effect size (hoe groot is het (gestandaardiseerde) effect?).
Ingezonden op 30-05-2019 - 1262x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!